Twinkle | Digital Commerce

Verhoog uw omzet met e-mailmarketing: 10 tips

2017-05-28
180101

Afgelopen jaar zijn er op het weblog van ISM eCompany verschillende blogs verschenen over e-mailmarketing. Hieronder zijn de tien tips kort en bondig samengevat, met verwijzingen naar de langere postings.


Tekst: Frank Damshuiser

Tip 1: verhoog uw nieuwsbriefinschrijvingen
Plaats op uw webpagina’s een duidelijke aanmeldbutton en zorg ervoor dat het inschrijfformulier geen onnodige informatie van de potentiële klant vraagt. Uw klanten zullen eerder opt-in toestemming verlenen als u duidelijke verwachtingen schept:


Duidelijke verwachtingen scheppen voor nieuwsbrief inschrijvingen


U kunt als webwinkel inspelen op de emoties van uw klanten met zinnen als: ‘Al meer dan 15.000 mensen gingen je voor!’ Deze zinnen kunnen ook gebruikt worden bij de nieuwsbriefinschrijving. De theorie hierachter wordt het bandwagon effect genoemd.

U kunt ook gebruikmaken van de loss aversion theorie. Deze theorie houdt in dat het mislopen of verliezen van een actie of aanbieding zwaarder weegt dan een waardestijging. Hieronder ziet u een opt-in mogelijkheid zonder gebruikmaking van de loss aversion theorie en een met het gebruik van de ‘loss aversion’ theorie:

Bekijk hier de volledige omschrijving van deze tip.

 

Tip 2: onderscheid doelgroepen

Bij e-mailmarketing is het belangrijk dat er onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende doelgroepen in de e-maildatabase. Verschillende segmenten die gebruikt kunnen worden bij het verzenden van e-mailmarketing campagnes zijn:

- Segmentatie op basis van geslacht

- Segmentatie op basis van geografische ligging
- Segmentatie op basis van (aankoop) gedrag
- Segmentatie op basis van product / life cycle

Met een selecte doelgroep kunt u de campagne dus toespitsen op de eigenschappen van de groep. De tone of voice van het bericht, de opmaak, styling en de kanalen die u inzet kunt u allemaal laten aansluiten op wat bij hen past. U maakt uw campagne persoonlijker door rekening te houden met de geadresseerde. Hoe persoonlijker een bericht aanvoelt, hoe hoger de aandachtswaarde en dus hoe hoger de koopintentie!


Bekijk de uitgebreide omschrijving van deze tip.


Tip 3: zorg dat je klanten klikken

Voordat uw klanten kunnen klikken in de nieuwsbrief moet deze eerste geopend worden. Het is dus belangrijk dat de ‘open ratio’ van uw nieuwsbrief zo hoog mogelijk ligt.

Zorg er daarom voor dat de afzender van de nieuwsbrief duidelijk is en dat er een pakkende onderwerpsregel staat die in zijn geheel te lezen is (dus niet wordt afgebroken).

Zorg ervoor dat een geopende nieuwsbrief aanzet tot actie. Het is belangrijk dat verwachtingen waargemaakt worden. De onderwerpsregel moet daadwerkelijk overeenkomen met de inhoud van de nieuwsbrief. Plaats de actie of boodschap bovenaan in de nieuwsbrief, zorg in de nieuwsbrief voor een duidelijke call-to-action die na openen direct zichtbaar is. Zo hoeft de ontvanger niet te scrollen om op de actiebutton te klikken.

 

Voorbeeld van een nieuwsbrief waarin een inhoudsopgave duidelijke verwachtingen schept.


Het is belangrijk om veel te testen. Vergeet nooit een nieuwe lay-out, onderwerpregel of call-to-action knop te testen onder een select gedeelte van je database. Door te testen leert u waar uw doelgroep gevoelig voor is en naarmate u meer tests hebt verstuurd bouwt u waardevolle kennis op voor volgende nieuwsbrieven.


Bekijk de uitgebreide omschrijving van deze tip.


Tip 4: verzamel informatie over uw doelgroep

Adresgegevens, mailadressen, telefoon- en faxnummers vormen de basis van uw klantgegevens, anders kunt u immers geen mailings adresseren. Maar hoe verrijkt u de bestaande database met persoonskenmerken van uw klanten? 4 tips:

* Optimaliseer uw inschrijfpagina
Wanneer de bezoeker zich inschrijft voor de nieuwsbrief kunt u optioneel meer informatie/interesse van deze bezoeker opvragen. Eventueel kunt u na de inschrijving de klant nogmaals een mail sturen om aan te geven dat u bepaalde informatie mist waarmee u de bezoeker kunt benaderen.

* Een account aanmaken
Een goed een eenvoudig moment om uw database te verrijken is tijdens het creëren van een klant-account. Stel tijdens het registratieproces een aantal extra vragen over bijvoorbeeld geslacht en leeftijd om direct meer inzicht te krijgen in nieuwe klanten. Hier kunt u natuurlijk meerdere interesses opvragen.

* Een verrijkingscampagne
Start een verrijkingscampagne met een extra nieuwsbrief en vraag uw klanten hun gegevens te verrijken. Beloof klanten vervolgens een kortingscode/cadeau die ze per mail zullen ontvangen als dank voor het verrijken van hun profiel. Een bekende verrijkingscampagne is die waarin Bol.com klanten door middel van een spel vraagt een virtuele rondleiding te nemen en persoonlijke informatie in te vullen:

Voorbeeld verrijkingscampagne bol.com

 

Iedere nieuwsbrief kan een bijdrage leveren
Elke nieuwsbrief die u verstuurt kan een bijdrage leveren aan de verrijking van uw profiel. Voeg bijvoorbeeld hyperlinks toe met vragen als: 'Wenst u voortaan ook gerichtere mailings van ons te ontvangen?' En zorg ervoor dat deze linkt naar een pagina waarop de ontvanger zijn interesses en informatie over zichtzelf kan aanpassen.

 
Opvragen van interesses voor het versturen van gerichte mailings

Interesse? Bekijk de uitgebreide omschrijving van deze tip.



Tip 5: Spreek uw doelgroep persoonlijk aan
De optimaal gepersonaliseerde e-mail is afgestemd op het profiel van een klant en voldoet aan de afzonderlijke wensen en interesses van de geadresseerden. Voorbeelden van verschillende gepersonaliseerde e-mail campagnes:
 
* Verjaardagsmail
Op de verjaardag van uw klant kunt u een e-mail versturen met daarin de felicitaties en eventueel een korting/cadeau.
 
* Welkomstmail
De bezoeker is zojuist klant geworden en heeft een goede ervaring gehad. Een ideaal moment om de nieuwe klant te verwelkom en hier direct op in te spelen met een actie of korting.

* Herbestellingsmail

Maak het de klant gemakkelijk. Heeft u een product verkocht dat bijna ‘op’ is. Zorg er dan voor dat u de klant tijdig benadert met een mail waarin hij direct een herbestelling kan plaatsen.
 
* Heractiveringsmail
Op basis van een eerdere bestelling en het verlopen van een vastgestelde periode kunnen ‘slapende’ klanten opnieuw geactiveerd worden.
 
* Achtergelaten winkelwagen
Op deze manier kunt u de consument alsnog overhalen om de bestelling af te ronden.

Naast het persoonlijk benaderen van de klant in de e-mail zelf is het ook belangrijk om zaken buiten de mail zo persoonlijk mogelijk te maken. Houdt dus ook het ‘Van’ of ‘From’ veld van de e-mail persoonlijk. Gebruik liever geen algemeen e-mail adres, zoals info@organisatie.nl, maar een persoonlijk e-mail adres.

Meer weten? Bekijk de uitgebreide omschrijving van deze tip.


Tip 6: elke dag is een feestdag

Bij het bepalen van uw contactstrategie kunt u gebruikmaken van de bijzondere dagen in het jaar. Deze dagen zijn een goede aanleiding om uw klanten een relevante nieuwsbrief te sturen. Al deze bijzondere dagen zijn weer een extra contact moment met uw klant. Denk aan:
- Kerst
- Valentijnsdag
- Pasen
- Hemelvaart
- Pinksteren
- Verjaardagen

Benoemde dagen zijn slechts een aantal uit het totaal aantal bijzondere dagen in het jaar. Bekijk het complete overzicht in het feestdagenoverzicht. Voor elke doelgroep is een speciale dag aan te wijzen waarop u een relevante e-mailcampagne met een afgestemd aanbod kan versturen.


Interesse? Bekijk de uitgebreide omschrijving van deze tip.


Tip 7: ontwijk de spamfilters

Om ervoor te zorgen dat uw e-mails niet als spam worden aangezien hebben we 10 tips opgesteld om spamfilters te omzeiling. 

  1. Maak gebruik van een opt-in adressenbestand. Dit geldt voor zowel B2C en B2B organisaties.
  2. Wees niet bang voor afmeldingen (verrijk uw e-maildatabase)
  3. Laat de ontvanger uw e-mailadres toevoegen aan zijn of haar adresboek
  4. Zorg voor een bestaand afzendadres
  5. Vermijd specifieke woorden in het onderwerp van uwmailing
  6. Opmaak en content van de e-mail (W3C valid)
  7. Gebruik een eigen IP-adres
  8. Gebruik een eigen domeinnaam voor terugkoppelingen
  9. Grote verzendingen spreiden over langere periode
  10. Een up-to-date adressenbestand

Interesse? Bekijk de uitgebreide omschrijving van deze tip.


 
Tip 8: Het beste verzendmoment
Er zijn verschillende manieren om te achterhalen wat het ideale verzendmoment is. Eén van deze manieren is het verzenden van de nieuwsbrief verspreid over de week. Zorg ervoor dat er iedere dag een zelfde aantal nieuwsbrieven wordt verzonden. Aan de hand van statistieken is te meten wat de respons is op de verzonden nieuwsbrief. Op basis van deze respons bepaalt u eenvoudig het optimale verzendmoment. In deze test neemt u echter geen factoren mee zoals het weer. U zou deze test, bij twijfel over de invloed van dergelijke factoren, kunnen herhalen om te bekijken of statistieken overeenkomen met die van de eerder verzonden nieuwsbrief.

Om te bepalen of verschillende doelgroepen op een ander moment benaderd moeten worden is het mogelijk om een split run test uit te voeren. Versie A van de split run wordt dan verzonden aan de eerste (test)doelgroep en versie B wordt verzonden aan het overige gedeelte. Op basis van dezelfde mail kunt u direct bekijken welke doelgroep beter opent op het moment van verzending. Door het uitvoeren van verschillende testen kunt u het ideale verzendmoment achterhalen voor uw nieuwsbriefabonnees.


Interesse? Bekijk hier de volledige omschrijving van deze tip.

 
Tip 9: Landingspagina’s
Doelstelling van de landingspagina is het overhalen van de lezers tot actie (bestelling plaatsen). Er is een aantal factoren belangrijk als u de lezer wilt overhalen tot actie:

* Look & Feel landingspagina

Het is belangrijk dat de look & feel vanuit de nieuwsbrief overeenkomt met de landingspagina waar de bezoekers terechtkomen na het klikken op een link in de nieuwsbrief. Zorg ervoor dat eventuele afbeeldingen of termen die gebruikt worden in de nieuwsbrief direct zichtbaar zijn op de landingspagina.

* Zorg voor relevantie
Heeft de nieuwsbrief een informatieve lading, zorg dan dat de lezer op de landingspagina aanvullende informatie kan vinden. Een oriënterende lezer is op zoek naar informatie en niet direct gevoelig voor ‘verkopende’ content. Indien er juist een actie wordt gecommuniceerd (duidelijke koopintentie) dan zal de landingspagina ingericht moeten zijn op het laten converteren van de lezer. Op de landingspagina dient informatie als prijs, levertijd, voorwaarden en een duidelijke bestelknop zichtbaar te zijn. Hieronder vindt u een voorbeeld van een nieuwsbrief gericht op actie met daaraan gekoppeld een relevante landingspagina:
 

Een nieuwsbrief gericht op conversie leidt tot een landingspagina gericht op conversie


* Personaliseer je landingspagina
Indien een nieuwsbrief wordt verzonden waarbij een groot gedeelte van de gegevens van de lezers al bekend is, of een nieuwsbrief wordt verzonden ter verrijking van persoonsgegevens, zorg er dan voor dat reeds bekende gegevens ingevuld zijn op de betreffende landingspagina. 

* Deel de landingspagina logisch in
Pas de landingspagina specifiek aan op lezers vanuit de nieuwsbrief, maar zorg dat de indeling logisch blijft. Een landingspagina dient geen ‘dood’ eind te zijn. Ofwel, zorg dat de lezer, indien gewenst, eenvoudig naar andere pagina’s kan navigeren.

* Overtuig de lezer
Indien de lezer vanuit de nieuwsbrief de landingspagina heeft bereikt en de landingspagina voldoet aan bovengenoemde factoren, moet de lezer nog overtuigd worden. Zorg dat, door middel van het schrijven van overtuigende content, de bezoeker uiteindelijk zijn of haar doel bereikt. Dit kan inhouden dat de lezer de webshop verlaat met gewenste informatie of een bestelling plaatst.

Interesse? Bekijk de volledige omschrijving van deze tip.

 
 
Tip 10: koester actieve klanten
Koester actieve klanten door hen aan u te binden door middel van onder meer het inzetten van gerichte en persoonlijke e-mailcampagnes. Hieronder volgen 5 tips om de loyaliteit van uw klanten te verhogen:

* Database: volledig en up to date

Zorg ervoor dat u de klant op de juiste manier en persoonlijk (aanhef, voornaam, achternaam) aanspreekt. Daarbij moet de informatie in de e-mailing ook aansluiten op de behoefte of het koopgedrag van de klant. Houdt dus rekening met eerdere aankopen en verstuur geen e-mailing waarin een product wordt aangeboden die de klant de afgelopen maand heeft besteld, of erger nog, een e-mailing waarin hetzelfde product met een korting wordt aangeboden. Naast een goed gevulde en ingerichte database is het belangrijk dat deze up-to-date is. Leg dus de contactmomenten vast, net als eventuele aankopen of wijzigingen in persoonlijke gegevens.

* Ga de dialoog aan met je klant

Zorg ervoor dat het voor de (loyale) klant mogelijk is om aanpassingen van zijn of haar gegevens online door te voeren. Daarnaast kunt u in een klantaccount nog extra specifieke gegevens opvragen zoals interesses in bepaalde categorieën of producten. Wanneer de klant zijn of haar gegevens aanpast kunt u daarop direct inspelen door een e-mailing te versturen.

* Stel vervolg acties in

Vraag de klant naar zijn of haar tevredenheid of feedback over een bepaalde ervaring of een product. Zo kunt u een aantal dagen na een aankoop een e-mailing versturen waarin u de klant vraagt naar zijn of haar mening over de shopervaring op uw webshop. Indien dit een negatieve ervaring is geweest heeft u direct een mogelijkheid om actie te ondernemen en deze negatieve ervaring om te zetten in een positief gevoel.

* Behandel vaste klanten anders
Vaste klanten zijn anders dan klanten die eenmalig een bestelling plaatsen op uw webshop. Behandel deze vaste klanten dan ook anders. Zorg ervoor dat de benadering in de contactmomenten op een ander vlak liggen. Ondersteun de klant bij het maken van bijvoorbeeld een herhaalaankoop, maar ook in de benadering bij bijvoorbeeld een verjaardag. Feliciteer de klant in deze mail, geef aan dat u erg blij bent deze persoon als klant te hebben en geef een ‘cadeau’ ( kan in de vorm van een gratis product, of korting op een herhaalaankoop).

Geef de vaste klant meer, zoals een cadeautje op zijn of haar verjaardag


* Vraag naar de mening van uw vaste klant

Hoe meer informatie u over uw vaste klant heeft, des te gerichter u kunt inspelen op zijn wensen en behoeftes en des te effectiever u kunt communiceren. Om meer over uw klanten te weten te komen kunt u online onderzoek doen. Dit kan aan de hand van een enquête waarin u gerichte vragen stelt aan de doelgroep, of met bijvoorbeeld een feedback button in uw webshop. Op basis van de extra aangevulde gegevens kunt u nieuwe campagnes ontwikkelen en deze nog gerichter afstemmen op de interesses en behoeften van de vaste klant.

Interesse? Bekijk de volledige omschrijving van deze tip.


De uitgebreide beschrijvingen van de tips vindt u op het ISM blog. Frank Damshuiser is Senior Online Marketing Consultant bij het e-commerce bureau ISM eCompany.