Twinkle | Digital Commerce

Tien manieren om Pinterest te gebruiken voor uw webshop

2017-05-28
180101
  • 3:46

Sociale media zijn de afgelopen jaren visueler geworden. Een goed voorbeeld daarvan is het medium Pinterest, dat is opgezet als een online moodboard voor individuen, maar door bedrijven ook gebruikt kan worden als marketingmiddel. Paul Chaney van Practicalecommerce.com geeft u tien tips voor het gebruik van Pinterest voor uw webshop.

Pinterest richt zich, meer dan Facebook en Twitter doen, op de interesses van gebruikers. Mensen verenigen op het medium op basis van interesse en niet zozeer op hun (bestaande) relaties met andere gebruikers. Pinterest zorgt daarnaast dankzij het visuele aspect van het medium voor meer traffic naar externe websites dan Facebook en Twitter doen.

Volgens Chaney heeft één op de vijf Pinterest-gebruikers wel eens een product gekocht die zij eerst op het medium hadden gezien. Dat maakt Pinterest een goed marketingmiddel voor onder andere webshops. Maar hoe zorgt u er nu voor dat uw Pinterest-account interessant is voor consumenten?

1. Maak een businessaccount aan
Bij Pinterest kunt u een businessaccount aanmaken. Daarbij dient u een formulier in te vullen waarop u onder andere aangeeft wat de naam van uw webshop is en welke URL deze heeft. Pinterest vraagt u vervolgens om vijf bestaande ‘borden’ te volgen die te maken hebben met uw bedrijf. Het is volgens Chaney aan te raden om in stap 3 uw website te laten verifiëren. Hiermee vertelt u aan consumenten dat u een betrouwbare webshop bent. Een geverifieerde account zorgt voor meer potentiële klanten op het medium.

2. Gebruik een eye-catching profielfoto
Kies een profielfoto waaraan consumenten uw webshop kunnen herkennen. Profielfoto’s dienen 160x165 pixels te zijn. In de foto-omschrijving kunt u aangeven welke ‘interesses’ uw webshop vertegenwoordigt.

3. Creëer en organiseer uw borden
In uw account kunt u diverse ‘borden’ aanmaken waarin u producten en andere afbeeldingen op thema kunt rangschikken. Laat consumenten zien wat voor een artikelen u te koop heeft en gebruik voor elk bord genoeg pins, zodat de borden er volledig uitzien. Daarbij is het advies om, voordat u gaat ‘pinnen’, een strategie te bedenken om consumenten naar uw Pinterest-pagina en webshop te krijgen.

Meer bordtips:
- Geeft elk bord een duidelijke naam. Houd het bij 20 tekens of minder.
- Voeg per bord een beschrijving toe om consumenten te stimuleren om uw bord te volgen. Deze beschrijving helpt u ook om sneller vindbaar te worden in zoekresultaten op het medium.
- Kies een aantrekkelijke ‘cover’ voor het bord, zodat gebruikers direct kunnen zien wat de inhoud van het bord is.

4. Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit
Bij het inspireren van consumenten via Pinterest horen volgens Charey afbeeldingen van goede kwaliteit. Daarmee doelt hij vooral op de grootte van de afbeelding. Een foto die breder is dan 600 pixels ziet er het beste uit op het medium. Afbeeldingen dienen op zijn minst 100x200 pixels en 200x100 pixels groot te zijn om ‘gepind’ te kunnen worden.

5. Laat zien wat u inspireert
In plaats van enkel te tonen wat u in uw webshop verkoopt, adviseert Pinterest om afbeeldingen te plaatsen van locaties, mensen en situaties die als inspiratiebron gekoppeld kunnen worden aan uw merk of shop.



Het bord van moderetailer Madewell inspireert door het kleurgebruik.

6. Voeg een ‘Pin it’-button toe aan de productpins
Door een pin it-button toe te voegen aan uw productpins, kunnen gebruikers uw pins eenvoudig delen met andere consumenten. Ook kunt u een ‘Follow button’ aanmaken, waardoor gebruikers uw bord kunnen volgen.

7. Integreer een Pinterest-bord in uw website
Via de knop ‘Board Widget’ kunt u een bord uit uw account in uw webshop integreren. De retailer West Elm toont bijvoorbeeld de populairste pins uit zijn account op zijn website.

8. Maak productpins aan
Pinterest heeft onlangs een nieuw soort pin gecreëerd die door bedrijven gebruikt kan worden: ‘Rich Pins’. Dit zijn productgerelateerde pins die real time informatie geven over de prijs en de beschikbaarheid van het product en waar het artikel te koop is.
De rich pins hebben volgens Pinterest diverse voordelen:
- Hoger klikratio dan ‘gewone’ pins.
- Merk wordt zichtbaarder voor consumenten, omdat het logo in de pin zelf staat.
- Productpins komen vaker voor in de category feed van Pinterest, zoals Cadeaus en Damesmode.

9. Gebruik Pinterest Analystics
Pinterest Analytics toont welke pins in uw account populair zijn en welke pins zorgen voor de meeste traffic naar uw webshop. Daarnaast kunt u zien op welke borden van andere gebruikers uw pins voorkomen, hoe de pins daarop omschreven worden en wat andere mensen zoal pinnen. Deze informatie kunt u gebruiken voor productontwikkeling, adverteertactieken en nieuwe strategieën rond pins.

10. Deel uw account met anderen
Hoe vaker mensen uw content delen, hoe gemakkelijker het wordt om uw pins te vinden op Pinterest. Om het pinnen te promoten onder klanten in uw webshop, kunt u uw account presenteren in uw nieuwsbrief of voorstellen op uw pagina’s op Facebook of Twitter.