Twinkle | Digital Commerce

Advertenties beheren met Google Shopping Campaigns

2017-05-28
180101
  • 2:18

Google is onlangs gestart met een nieuw type campagne: Google Shopping Campaigns. Met dit nieuwe type is het mogelijk om advertenties met productvermeldingen eenvoudiger te beheren. Kimberley Nelis van Tribal Internet Marketing legt in dit artikel uit hoe u dat kunt doen.

Tekst: Kimberley Nelis

Naast het eenvoudiger beheren van advertenties met productvermeldingen kunt u met Google Shopping Campaigns rechtstreeks in Google AdWords door de producten in de Merchant feed browsen. Bidmanagement op specifieke producten kan hierdoor efficiënter en eenvoudiger.

Google Shopping Campaigns
In plaats van het indelen op productdoelen is het mogelijk om de shoppingcampagne in te delen op productgroepen. Het indelen kan op basis van productkenmerken uit de Merchant feed (categorie, producttype, merk, artikel-id en labels). Alle producten die niet worden onderverdeeld, worden samengevoegd in de productgroep ‘overige items’. Het is mogelijk om diverse niveaus toe te passen op een productgroep. Een voorbeeld daarvan is een indeling op producttype met vervolgens nog een onderverdeling in merken. Uiteraard zijn hier vele combinaties mogelijk.

Wanneer u op item-id inzet is het tevens mogelijk te zien welk product hierbij hoort. Door op de spreekballon te klikken achter de item-id wordt de productnaam getoond. Zo is het vrij eenvoudig te zien welke producten goed en rendabel converteren.

Ook is er een tabblad ‘producten’ waarin een overzicht wordt vertoond van alle producten in de Merchant feed. Hierin is het zeer eenvoudig bepaalde item-id’s op te zoeken.

Op het tabblad dimensies is het ook mogelijk resultaten in te zien aan de hand van de productgroepen. U kunt zo alle merken samen zien, ongeacht in welke producttype de bijbehorende artikelen zijn onderverdeeld.

Shopping Campaigns versus Product Listing Ads
Een Shopping-campagne loopt naast de reguliere Product Listing Ad-campagne. Middels een optie in de Shopping-campagne-instellingen kan worden aangeven welke campagne prioriteit krijgt.

De default-instelling voor de nieuwe campagne staat op Laag. Dit houdt in dat de Product Listing Ad-campagne alsnog voorrang krijgt wanneer dit bod hoger is. Let op: is het bod hoger in de Shopping Campaign, dan krijgt deze voorrang. Wanneer de instelling wordt aangepast in een hogere prioriteit, bepaalt het prioriteitsniveau, en niet het bod, welke campagne in aanmerking komt voor de veiling.

Google Shopping Campaign aanmaken
Op dit moment geldt er in Nederland nog een whitelisting voordat er gebruik kan worden gemaakt van Shopping Campaigns. Dit is eenvoudig te regelen bij een contactpersoon bij Google. Indien het account/merchant feed geschikt wordt bevonden voor de bèta, implementeren zij het nieuwe campagnetype. Middels de interface van Google (helaas nog niet in de Editor) kan de campagne worden aangemaakt. Het instellen van de campagne wordt stap voor stap uitgelegd en spreekt vrijwel voor zich.

Omdat Google Shopping Campaign nog in bèta is, moeten de daadwerkelijke voor- en nadelen nog uitwijzen. Maar voor nu lijkt het nieuwe campagnetype veelbelovend.

Kimberley Nelis is SEA-specialist bij Tribal Internet Marketing