Twinkle | Digital Commerce

Adverteren in YouTube via Adwords

2017-05-28
180101
  • 3:12

Op zoek naar die top-of-mind positie bij uw specifieke doelgroep? Vergroot dan uw online aanwezigheid met videoadvertenties in YouTube via AdWords. YouTube heeft in Nederland miljoenen gebruikers en is daarom een interessant kanaal voor uw branding campagnes.

Tekst: Dorien Rompelman

Het is noodzakelijk om een YouTube-account te hebben als u wilt adverteren met Video Ads in Adwords. Er moet namelijk een koppeling gemaakt worden met uw YouTube-kanaal om via AdWords de video’s te kunnen uploaden als videoadvertenties.

Indien u nog geen YouTube-account heeft, dan dient u deze dus eerst aan te maken. Heeft u al leuke bedrijfsvideo’s op Youtube staan? Dan kunt u hieruit wellicht een selectie maken waarmee u kunt gaan adverteren. Vaak zal het echter nodig zijn om bestaande video’s aan te passen of geheel nieuwe reclamevideo’s te maken.

Mogelijke indelingen
Voor AdWords voor video zijn diverse indelingen beschikbaar, namelijk:
- TrueView In-Stream-videoadvertenties
- TrueView In-Search-videoadvertenties
- TrueView In-Display-videoadvertenties

Zie voor meer informatie over de aard van deze indelingen de pagina ‘Indelingen voor videoadvertenties in AdWords voor video' in het Google AdWords support center. Of de technische specificaties van uw video voldoen aan de eisen voor de AdWords voor video kunt u hier checken:'Specificaties video ad formats'.

Duur van uw video
Hoe langer de video, hoe groter de kans is dat gebruikers deze niet geheel afkijken en dus voortijdig wegklikken. Zelf zou ik uitgaan van een reclamefilmpje van 10 tot 20 seconden. Zeker wanneer u gebruik maakt van de TrueView InStream-videoadvertenties (vertoont uw reclamevideo voorafgaand aan een gekozen YouTube-video) en er rekening mee houdt dat gebruikers in dat geval vaak eigenlijk andere videocontent willen bekijken.

Echter, voor video’s korter dan 30 seconden worden er kosten in rekening gebracht op het moment dat de kijker de gehele video afkijkt. Bij een video van langer dan 30 seconden zullen er pas kosten berekend worden op het moment dat de kijker langer dan 30 seconden de video bekijkt.

Het kan een strategie zijn om de video juist langer te maken, zodat er minder snel kosten gerekend zullen worden en u toch in beeld geweest bent. Hier zal dan een goede balans gevonden moeten worden met het oog op de gebruiksvriendelijkheid. U wilt immers de gebruiker niet gaan irriteren.

Inhoud & boodschap van uw video
Het is belangrijk om in de eerste seconden van de video de belangrijkste punten van uw boodschap te communiceren. Bedenk ook dat het hier om een reclamevideo gaat en niet slechts om een informerend bedrijfsfilmpje; u moet kijkers echt in korte tijd zien te overtuigen om de video af te kijken. Zorg daarom voor een sterk begin- & eindframe en verwerk hierin standaard de URL, de belangrijkste USP’s en een duidelijke call-to-action.

Videocampagne - Cases

‘Worst case scenario’

Zoals hierboven duidelijk wordt uit het percentage gebruikers dat de video ziet en helemaal afkijkt, haken veel mensen al snel af. Een groot deel van de kijkers vanuit dit voorbeeld (74 procent) haakt al af voordat de video nog maar voor een kwart afgespeeld is. Slechts 7 procent van alle gebruikers waaraan deze video getoond wordt, kijkt deze voor 100 procent af. Voor een goede videocampagne ligt dit percentage naar mijn ervaring wel iets hoger.

Dit zijn signalen dat er waarschijnlijk nog wel wat verbeterd kan worden aan uw video en/of de targeting die u inzet. In dit geval was er een lange video (42 sec.) ingezet en bleek deze helaas niet pakkend genoeg om de aandacht gedurende de hele video vast te houden. Na verbetering van de video en eventueel verdere aanscherping van uw targeting, zouden de resultaten positief beïnvloed kunnen worden.

‘Best case scenario’

In dit geval haakt slechts 16 procent af voordat de gehele video bekeken is. Daarna bekijkt meer dan een kwart van alle kijkers de gehele video af.

Ook als u intussen goede resultaten boekt is het belangrijk regelmatig de campagne te bekijken, vernieuwen en kansen voor verdere optimalisatie te blijven benutten.

Meer lezen over waar u aan moet denken bij het inzetten van een eigen YouTube-kanaal? Zie YouTube-kanaal. Of over videocontent? Zie Videocontent-tips.

Dorien Rompelman is SEA-specialist bij Easy Internet Marketing.