Twinkle | Digital Commerce

Go mobile or die deel III

2017-05-28
180101
  • 4:12

Mobiel groeit heel hard. Zo plaatsen consumenten via hun smartphone alleen al miljoenen banktransacties per maand en maar liefst zeven miljoen Nederlandse smartphonebezitters hebben hun telefoon dag en nacht bij zich. Hoe kunt u daar als ondernemer op inspelen? In het eerste en tweede deel van deze artikelreeks is internetondernemer Durk Jan de Bruin ingegaan op de tablet- en smartphonestrategie. In dit derde deel gaat hij in op het opzetten van een clicks & bricks-strategie voor mobiel.

Tekst: Durk Jan de Bruin

Door de smartphone komen de online wereld en de offline wereld veel dichter bij elkaar. Dat schept nieuwe mogelijkheden. Voor de online ondernemers ligt er nog een gigantische markt open: de e-commerce markt maakt namelijk slechts 5 procent van de totale retailmarkt uit. En de offline ondernemers, die het vaak zwaar hebben met hun stenen winkels, kunnen met digitale tools hun klanten veel beter gaan bedienen.
 
1. Van on- naar offline ondernemen
In de voorgaande editie is de smartphonestrategie voor webwinkeliers behandeld. Als u eenmaal een mobiele webwinkel heeft gemaakt, is de volgende stap om deze zichtbaar te gaan maken in de fysieke wereld. Steeds meer webwinkels zetten stappen offline. Zo had eBay in de kerstperiode vijf dagen lang een pop-up store in Londen met hun top tweehonderd bestsellers. Deze waren ter plekke te bestellen en werden daarna thuisbezorgd. We hoeven er maar op te wachten of het wordt mogelijk om een koffiezetapparaat van Bol.com in een Albert Heijn-filiaal te kopen. In de buurt van de koffie zult u met uw smartphone via een qr-code of via NFC (Near-Field Communication) een bestelling kunnen plaatsen. Is dit iets voor u? Kunt u een miniwinkel zonder personeel plaatsen op een fysieke locatie? Ongetwijfeld! Op allerlei plekken, zoals in stadions, op vliegvelden en in (etalages van) lege winkels komen steeds vaker dit soort pop-up winkels voor. Deze locaties hoeft u niet zelf te zoeken. Bedrijven die u hierbij helpen zijn bijvoorbeeld Saleswindow.nl of 4me.mobi. Een andere weg naar de offline wereld is het koppelen van uw webwinkel aan kranten en tijdschriften. In LINDA. staan maandelijks leuke producten die consumenten direct kunnen kopen door hun smartphone erop te richten. Dit kan met de app Layar, die inmiddels 30 miljoen keer is gedownload.
 
2. Van off- naar online ondernemen
Veel ondernemers met een fysieke locatie zijn boos als ze zien dat consumenten in hun winkel op hun smartphone prijzen vergelijken. Deze winkeliers zullen het erg moeilijk krijgen. Om te overleven moet u juist ook online gaan ondernemen. Omarm de smartphone, zie het als de shopassistent van uw klant. Laat onzekere klanten kleding passen en een foto uploaden naar Facebook, om hun keuze met hun vrienden te bespreken. Ikea biedt gratis WiFi aan en heeft een app die de productvoorraad en aanbiedingen laat zien. Zara heeft een app die laat zien welke producten er deze week nieuw binnen zijn gekomen en H&M biedt video’s aan van de modellen, zoals Doutzen Kroes en David Beckham. U móet online gaan ondernemen als fysieke winkelier. In ieder geval door een website te maken die ook werkt op mobiele apparaten. Maar is het ook zinvol een native app op te stellen?

2.1 Maak een eigen app
Als u een stenen winkel heeft, is een native app in de App Store of Google Play een mooie aanvulling.
Zo kunt u bouwen aan loyalty en - net als Kruidvat - klantenkaarten digitaal maken en persoonlijke kortingen geven. Andere voorbeelden van fysieke winkels met een succesvolle app zijn:
- Hunkemöller
Bij Hunkemöller denken ze goed na over loyalty. Ze hebben een mobiele member card-app die actief binnen hun winkels wordt gebruikt. De app is al meer dan 180.000 keer gedownload en 70 procent van de aankopen gebeurt met deze digitale klantenkaart.  
- Mark & Spencer
M&S heeft in de Amsterdamse Kalverstraat een winkel geopend waar offline en online winkelen wordt gecombineerd. Er staan manshoge touchscreens en de hangende kleding is er alleen om te kijken, te voelen en te passen. Bestellen kan ter plekke via de app.

Met een app kunt u klanten ook meer informatie bieden door ze producten met hun smartphone te laten scannen. Een mooi voorbeeld daarvan is Boodschapp. Deze app bevat meer dan 7500 producten van de Albert Heijn, Jumbo en C1000, en geeft informatie over de productsamenstelling en prijs. Zo kunnen consumenten bijvoorbeeld gemakkelijk achterhalen welke crackers het minste zout bevatten.
 
2.2 Maak gebruik van bestaande apps
Er zijn ook bestaande apps waar uw stenen winkel in opgenomen kan worden. Zo kunt u meer klanten naar uw winkelpand te trekken. Voorbeelden zijn:
- Scoupy
Deze app biedt de consument kortingsbonnen bij hem in de buurt en tevens de route naar de betreffende winkel. Per maand worden er 58.000 coupons ingewisseld.
- Voradius
Eindelijk een zoekmachine die weet wat de stenen winkels in huis hebben. Zoekt u bij Google een knoflookpers, dan komen er alleen webwinkels naar boven. Bij Voradius ziet u welke fysieke winkeliers er in de buurt knoflookpersen verkopen.

Durk Jan de Bruin is internetondernemer via E-diensten.nl en oprichter van Startpagina/mijnWinkel.nl.
 
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2013.

Deel 1 van deze serie, over de strategie voor de tablet vindt u hier. In deel 2 gaat De Bruin dieper in op de strategie voor de smartphone. Deel 4, het laatste artikel in deze serie, handelt over de revolutie die zich de komende jaren op de smartphone zal afspelen.