Twinkle | Digital Commerce

7 factoren om de kwaliteit van een link te beoordelen

2017-05-28
180101
  • 4:04

Links naar uw webshop zijn nog altijd een belangrijke factor om goed te scoren binnen de organische posities van Google. Met updates als Penguin en Hummingbird is de kwaliteit van deze inkomende links belangrijker dan ooit. Daarom behandelen we in dit artikel de belangrijkste signalen waaraan u kunt herkennen of een link vanaf een bepaalde website interessant is voor uw webshop.
 
Tekst: Michiel Knuiman
 

Er zijn verschillende manieren om links naar uw webshop te verkrijgen. Zo kunt u links 'verdienen' door kwalitatief hoogstaande content te schrijven in uw eigen webshop, relevante partners te benaderen of door gastartikelen te schrijven. Bij elke manier is het belangrijk om te bepalen in hoeverre een link van een bepaalde pagina een toegevoegde waarde heeft voor uw webshop. Hierbij is het belangrijk om rekening te houden met de volgende factoren:

1. Autoriteit van de website
Hoe meer autoriteit een website heeft, hoe belangrijker een link van deze website naar uw webshop is. Onder autoriteit wordt verstaan dat de website zelf veel kwalitatief goede inkomende links heeft. Hierbij kan er bijvoorbeeld worden gedacht aan een nieuwssite waar veel andere websites naartoe linken. Naast de autoriteit van de website als geheel is ook de autoriteit van de pagina van belang.

2. Relevantie van de website
Het is ook belangrijk om te kijken naar de relevantie van een website. Hoe meer de content op de website aansluit bij de content in uw webshop, hoe meer waarde er aan deze link wordt toegekend. Heeft u bijvoorbeeld een webshop die is gespecialiseerd in zwangerschapskleding, probeer dan links te krijgen van pagina's met content gericht op zwangere vrouwen. Deze links zullen bovendien ook direct zorgen voor meer relevant verkeer naar uw webshop.

3. Betrouwbaarheid van de website
Een derde belangrijke factor is het verkrijgen van links van websites die in de ogen van Google als betrouwbaar worden gezien. Dit zijn websites die veel betrouwbare en kwalitatief hoogstaande content bevatten. Hierbij kan er onder andere worden gedacht aan websites van universiteiten, regeringswebsites en non-profitorganisaties.

4. Positie van de link op de pagina
Door rekening te houden met de bovenstaande factoren kunnen de juiste pagina's in kaart worden gebracht waarvan u een link naar uw webshop wilt. Op deze pagina's zijn er vaak verschillende mogelijkheden om een link te verkrijgen. Hierbij heeft een link in de daadwerkelijke content van de website de meeste waarde (waarbij links die bovenaan in de tekst staan meer waarde hebben dan onderaan). Dit is dan ook de positie waarop u wilt focussen. Daarnaast kan ook een link op een andere positie, bijvoorbeeld in de reacties, een toegevoegde waarde hebben (hoewel deze vaak een non-follow tag krijgt, lijkt er nog steeds waarde aan toegekend te worden). Ook hierbij geldt dat kwaliteit altijd boven kwantiteit gaat.

5. Hoeveelheid links op de pagina
Een andere factor op de pagina waar de link komt te staan, is de hoeveelheid links die op deze pagina staan. Een link op een pagina met een groot aantal externe links zal minder waardevol zijn (de linkwaarde wordt dan verdeeld over de links) dan een link op een pagina met één of enkele externe links. Uiteraard heeft een link in een linkoverzicht wel toegevoegde waarde. Hierbij is het wel belangrijk dat de andere externe links op deze pagina niet naar kwalitatief slechte websites gaan, aangezien dit een schadelijk gevolg voor de posities van uw webshop kan hebben.

6. Anchor tekst van de link
Elke link heeft een anchor tekst, dit is de tekst waarmee de link op de pagina verbonden is. Hoewel u hier niet altijd direct invloed op zal hebben, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de anchor tekst niet steeds het exacte zoekwoord is waarop u wilt ranken. Dit kan namelijk als spam worden aangemerkt en daardoor schadelijk voor de posities van uw webshop zijn. Zorg ervoor dat de anchor tekst afwisselend is en uw bedrijfsnaam of de naam van uw link vaak worden gebruikt.

7. Links van de juiste TLD's
De laatste factor die we willen toelichten is de TLD (de domeinextensie) waarvan de link afkomstig is. Op het moment dat uw webshop gericht is op de Nederlandse markt, is het belangrijk dat een aanzienlijk deel van de links afkomstig is van de .nl domeinextensie. Uiteraard hebben ook links van andere domeinextensies (bijvoorbeeld .com) een toegevoegde waarde. Het gaat dan ook vooral om de verhouding tussen het aantal links per TLD.

Hoe kunt u deze data achterhalen?
Bij het verkrijgen van inkomende links is het belangrijk om na te gaan of er, door de pagina's waar u een link wilt plaatsen, aan de bovenstaande factoren wordt voldaan. Er zijn diverse tools waarmee de bovenstaande factoren van elke website achterhaald kunnen worden zoals MajesticSEO en de Open Site Explorer van Moz. In een eerder artikel bespraken we de voor- en nadelen van deze tools.

Continu proces
Het is belangrijk te beseffen dat het verkrijgen van inkomende links een continu proces is. Google kent meer waarde toe aan links die er recent bij zijn gekomen. Als uw webshop al geruime tijd geen nieuwe inkomende links heeft, kan dit er voor zorgen dat uw webshop als minder actueel wordt gezien en daardoor minder goede posities behaald.
 
Michiel Knuiman is online marketeer bij EvoWorks.