Twinkle | Digital Commerce

Psychologische prijsvoering: vijf mogelijkheden

2017-05-28
180101
  • 2:10

Consumenten laten voelen dat zij een mooie deal kunnen maken. Dat kunnen retailers doen met ‘psychologisch prijsvoering’ in hun fysieke én hun online winkels. In dit artikel staan vijf manieren opgesomd.



1. Charm pricing

Charm pricing’ is een strategie die inspeelt op het gevoel van de consument bij een bepaald getal. Denk aan de ‘0,99 cent-tactiek’. Het cijfer 9 haalt consumenten vaak over om een product te kopen. 0,99 eurocent is namelijk minder dan één euro, wat als een goede deal klinkt in de oren van de klant.

In onderstaand voorbeeld van Econsultancy worden drie prijzen genoemd voor dezelfde jurk.

De jurk van 39 dollar werd het meest aangeschaft, ondanks dat die niet het goedkoopst was. 39 dollar ligt zo dicht bij 40 dollar, dat consumenten hier een goede deal uit denken te halen. De jurk van 34 dollar ligt in de gedachte van de klant te dicht bij 30 dollar, waardoor er dus ‘te veel’ wordt betaald voor een jurk die volgens het brein 30 dollar zou moeten zijn. Een bedrag als 1,64 euro laat consumenten daarentegen in de veronderstelling dat de retailer er alles aan heeft gedaan om de prijs zo laag mogelijk te maken. Dat werkt positief.

Veel bedrijven spelen ook met de karaktergrootte van prijzen. Zo is het getal vijf in 5,99 euro vaak groter weergegeven dan ,99. Door het kleine font valt de 99 cent minder goed op en zodoende wordt dit bedrag achter de komma snel vergeten.

2. Bundeling
Consumenten die niet snel in de buidel tasten kunt u overhalen door artikelen gebundeld tegen een ‘goede prijs’ aan te bieden. McDonald’s, andere fastfoodketens en legio andere bedrijven passen deze strategie toe met menu’s van producten die los duurder zijn dan gebundeld:

3. Flash sales
Flash sales, tijdelijke uitverkopen, zorgen voor een zekere koopurgentie bij de consument. Het product is immers alleen nu tegen die prijs te koop en binnenkort niet meer. Behalve specialistische aanbieders van flash sales hebben ook veel grote online retailers als Bol.com en Wehkamp.nl dagdeals geïntroduceerd.

4. Achored pricing
Anchored pricing’ geeft standaardproducten meer waarde in de ogen van de consument; door een premium alternatief met extra’s te bieden, wordt de prijsperceptie van het basisproduct verbeterd. Vooral softwarebedrijven passen deze strategie toe. Zij introduceren ingewikkelde, duurdere versie van hun producten, waardoor de standaardoptie een koopje lijkt.

5.Tweede gratis
Consumenten houden van gratis producten. Veel online retailers brengen onder andere daarom geen verzendkosten in rekening. De klant bestelt sneller als hij de artikelen kosteloos opgestuurd krijgt. Ook is ‘het tweede product gratis’ een mooi lokkertje voor zowel offline als online retailverkoop. Zorg er echter wel voor dat uw producten hun waarde niet verliezen door deze manier van afprijzen.

Bron: Econsultancy