Twinkle | Digital Commerce

Nieuwe AdWords extensie: Callout Extensions

2017-05-28
180101
  • 1:41

Er is een nieuwe AdWords-extensie beschikbaar in Nederland: de Callout Extensie. Met deze nieuwe extensie is het mogelijk usp’s van een bedrijf, product of dienst extra te benadrukken, supplementair op de beschrijvingsregels van de advertentietekst.

Tekst: Kimberley Nelis



Callout Extensies in het kort
- 25 karakters
- Tekst moet 'family safe' zijn
- Focus op specifieke en concrete informatie
- Denk in opsommingen in plaats van gehele zinnen

Callout Extensies opzetten
Indien Google whitelisting verleent voor een account, dan wordt er een nieuw tabblad in de Google AdWords Interface zichtbaar: Labs


Het is op dit tabblad mogelijk Callout Extensies toe te voegen op zowel account-, campagne- als advertentiegroepniveau.

Callout Extensies vs. sitelinks
Callout Extensies lijken veel op de huidige sitelinks. Echter, voor sommige doeleinden worden sitelinks geadviseerd en voor andere Callout Extensies:

Wanneer een sitelink?
Als u de bezoeker een snel overzicht wilt geven van de verschillende pagina’s op de website of wanneer u de bezoeker dieper wilt laten landen op een andere landingspagina. Vb. Mannenschoenen, Vrouwenschoenen, Sale etc.

Wanneer een Callout Extensie?
Wanneer u bepaalde eigenschappen van een bedrijf, merk of product wilt benadrukken of als u (om de bezoeker te overtuigen) de advertentietekst wilt uitbreiden zonder daarbij aandacht te verliezen van het product of dienst waarvoor u adverteert. Vb. Gratis verzending, Morgen geleverd, 2 jaar garantie, etc.

Kwaliteitsscore (QS)
Tegenwoordig wordt de kwaliteit van de sitelinks steeds belangrijker voor Google en hebben ze zelfs invloed op de kwaliteitsscore. Het inzetten van generieke usp’s als sitelinks kan er nu voor zorgen dat de landingspagina van deze sitelinks niet relevant genoeg is voor de advertentietekst, waardoor dit de kwaliteitsscore negatief beïnvloedt. Met de komst van Callout Extensies is het mogelijk generieke usp’s te benadrukken zonder dat dit de kwaliteit van een advertentie beïnvloedt.

Bèta
Op dit moment is de Callout Extensie nog in bèta in Nederland. Het is mogelijk whitelisting bij Google aan te vragen. Wanneer de extensie voor iedereen beschikbaar is, is nog niet bekend.

Kimberley Nelis is SEA-manager bij Tribal Internet Marketing.