Twinkle | Digital Commerce

6 tips voor retargeting rond de feestdagen

2017-05-28
180101

Voor veel eigenaren van webshops is een drukke periode van het jaar aangebroken. Steeds meer cadeaus voor in de zak van Sinterklaas en onder de kerstboom worden online besteld door consumenten. Ideale omstandigheden om tijdens deze periode meer omzet te genereren. Hoe zet u optimaal retargeting in rond de feestdagen? Zes tips voor meer conversies.
  
Tekst: Rosanne van Oene
  
Het aantal online aankopen door consumenten blijft stijgen. Daarnaast wordt er online ook steeds meer (voor)onderzoek gedaan voor de aankopen die in fysieke winkels plaatsvinden. Genoeg kansen om de consumenten te bereiken met relevant aanbod en ook om retargeting in te zetten.

Door het inzetten van retargeting blijft uw eerdere bezoekers herinneren aan uw merk. Met het vele online zoeken zullen niet alle websites even helder op het netvlies gebrand staan. Hierdoor is retargeting zeker rond de feestdagen een welkome aanvulling op de marketingactiviteiten.

1. Zet dynamische advertenties in
98 procent van de bezoekers verlaat uw webshop de eerste keer zonder conversie. Consumenten kijken steeds meer rond. Doorgaans hakken ze pas na een aantal bezoeken de knoop door waar de aankoop zal plaatsvinden. Door dynamische advertenties in te zetten, worden uw eerdere bezoekers herinnerd aan de eerder aangeklikte producten. 

2. Zorg dat de cadeautjes ingepakt blijven
Zorg dat eenmaal gekochte producten niet nogmaals getoond worden in dynamische advertenties. Het is mogelijk om al geconverteerde bezoekers uit te sluiten van uw retargetingcampagne. Dit is vooral voor de feestdagen een slimme zet. Hierdoor worden eerder bekeken producten niet op andere websites getoond als de ontvanger van het cadeau toevallig zit te browsen op de gezamenlijke computer.  

3. Bedenk een speciale kortingsactie 
Om uw bezoekers terug te halen, kunt u gebruikmaken van een speciale kortingscode die alleen getoond wordt in uw advertenties. Hierdoor beloont u trouwe bezoekers met een extra korting. Wie weet delen deze bezoekers de code weer met nieuwe mensen, waardoor uw klantenbestand groeit.

4. Bereik uw doelgroep op Facebook
Behalve retargeting op het web is het verstandig om ook retargeting op Facebook in te zetten. Met de nieuwe formaten op Facebook is het nog gemakkelijker geworden om een opvallende advertentie neer te zetten. Zorg voor afbeeldingen die de aandacht trekken van uw doelgroep en houd u aan de door Facebook opgestelde regels voor advertenties. 

5. Verhoog je cpm-bod tijdens de ‘piek’
Niet iedereen is ruim op tijd klaar met het inkopen van cadeaus. Veel moet toch nog op het laatste moment online besteld worden. Zorg ervoor dat u tijdens deze ‘piek’ uw cpm-bod (cost per mille) verhoogt, om zoveel mogelijk impressies te winnen en bezoekers te converteren.

6. Beloon trouwe klanten ook na de feestdagen
Na de feestdagen kunt u uw doelgroep alsnog belonen voor de keuze voor uw webshop. Zet voor uw segment van geconverteerde bezoekers een speciale campagne op met bijvoorbeeld een extra korting of iets om weg te geven. 

Rosanne van Oene is creative content marketeer bij AdCrowd retargeting. Dit artikel verscheen eerder op de site van het bedrijf.