Twinkle | Digital Commerce

Selfiemarketing: tips & tricks

2017-05-28
180101
  • 3:52

Het was het jaar van de selfiemarketing; de foto die Ellen DeGeneres tijdens de Oscars door Bradley Cooper liet maken met een Samsung Galaxy Note 3 is daar het voorbeeld van. Op de selfie zijn een stuk of tien topacteurs te zien. Hoewel Samsung ontkent dat het een bewuste marketingstunt was, hebben ze kunnen genieten van immens veel media-aandacht. Ook in Nederland is de selfie binnen de marketing aan een opmars begonnen. Wat houdt selfiemarketing precies in en hoe kunt u de selfie als marketingmiddel gebruiken?

Tekst: Anne Lieve Ruijter

Selfiemarketing, ook wel user generated marketing genoemd, is een manier om de populaire selfie in te zetten voor marketingdoeleinden. Selfiemarketing is een weerspiegeling van de huidige tijdgeest op gebied van user generated content, sociale bewijskracht en de wijze waarop organisaties het gesprek met consumenten aangaan.

Elke dag worden miljoenen foto’s ge-upload op de sociale media, op een groot deel van deze foto’s zijn consumenten te zien met hun favoriete merk/product. Uit onderzoek van Laundry Service, een Amerikaans social mediamarketingbureau, blijkt dat consumenten meer vertrouwen hebben in een foto van andere consumenten dan in een studiofoto van de marketingafdeling. Dit biedt natuurlijk prachtige marketingmogelijkheden voor deze merken.

De cijfers zijn veelbelovend. Uit een onderzoek van Laundry Service blijkt dat de conversie met 25 procent toenam bij bedrijven die op Instagram foto’s gebruikten met de typerende grungy look van Instagram-foto’s, in plaats van de ‘gemaakte’ fotoshoot-foto’s. Olapic, een Amerikaans bureau gespecialiseerd in visuele content geeft aan dat de conversierate met bijna 5 procent stijgt wanneer er user generated foto’s worden vertoond op de productdetailpagina. Dit percentage verdubbelt nog eens wanneer bezoekers ook interacteren met deze foto’s.

Twee Nederlandse voorbeelden
In Nederland zijn er twee merken die er uitspringen op gebied van user generated marketing content. De eerste is zonnebrillenmerk Luiz David. Het moedigt zijn klanten aan om onder de noemer van zijn hashtag foto’s op social media te plaatsen van waar ze de Luiz David-zonnebril dragen. Met het softwareprogramma PhotoSlurp krijgt het bedrijf die automatisch binnen. De geschikt bevonden foto’s komen in het lookbook op de website te staan. Luiz David is een fotocompetitie gestart om de toestroom van user generated foto’s te verhogen.

Het andere merk is JOSH V, een Nederlands kledingmerk met een sterke achterban van jongere meiden. Ze nodigen dames (fans) uit op om een selfie te maken in hun JOSH V-outfit en deze te delen via Instagram met de hashtag #JOSHV. Elke week worden de leukste selfies geselecteerd, in een mooi kader gezet en met de tekst 'JOSH V LOVERS' gedeeld op het Instagram-account van JOSH V. Zo zijn er elke week nieuwe ‘modellen’ te zien.

Het toepassen van selfies als marketingmiddel is uitermate geschikt voor mode- en lifestyleproducten. Consumenten kunnen zien hoe de producten bij ‘echte’ mensen staan en zien dat zij ook daadwerkelijk blij met hun aankoop zijn. Luiz David heeft het zijn klanten extra gemakkelijk gemaakt door de brillen die te zien zijn in het selfie-lookbook direct bestelbaar te maken.

Tips & tricks
Er is ook al wat kritiek verschenen op het idee van selfiemarketingcampagnes. Marketeers zouden namelijk voor de zoveelste keer iets echts en authentieks omzetten in een middel om hun product aan de man te krijgen. Een selfiemarketingcampagne moet daarom wel aan enkele eisen voldoen om succesvol te zijn. At random consumentenfoto’s plaatsen zal niet het gewenste effect hebben en kan zelfs schadelijk zijn voor het imago van het merk.

1. Een van de kritiekpunten richt zich op het automatiseren van de foto’s. Het is belangrijk te onthouden dat selfiemarketing over het algemeen via social media wordt geleid. Het is dus ook goed om in te zien dat selfiemarketing om mensen draait, om een gesprek, een dialoog tussen organisaties en hun klanten of fans.

2. Denk er bij het opzetten van een selfiemarketingcampagne goed over na of deze vorm van marketing wel aansluit bij uw doelgroep. Vooral jongeren maken veel selfies en zijn bezig om zichzelf in de spotlights te zetten. Oudere generaties zijn terughoudender in het online delen van persoonlijke verhalen en foto’s. Het is dan ook aan te raden om toestemming te vragen aan de consument voordat de foto wordt overgenomen. Hoewel de meeste mensen het leuk zullen vinden om hun foto terug te zien bij hun favoriete merk, vinden ze het toch vaak prettig als ze om toestemming worden gevraagd.

3. Het is belangrijk dat de campagne relevantie heeft voor de consument. Met een goede winactie kan er een vliegende start gemaakt worden, maar ook daarna is het van belang dat consumenten geïnteresseerd blijven. Josh V en Luiz David doen dat door de ‘uitverkoren fans’ een plekje te geven op hun website/social media.

4. Zorg voor een selectiefilter, zodat foto’s met negatieve of niet helemaal bruikbare content niet direct worden verspreid. Gebruik ook een duidelijke hashtag die de klanten overal terug kunnen vinden. Het wordt daarmee gemakkelijker om de foto’s te vinden.

Anne Lieve Ruijter is communicatiespecialist bij Guapa Media.