Twinkle | Digital Commerce

Seo: wat u moet doen voor 21 april

2017-05-27
180101
  • 2:46

Google gaat ‘mobielvriendelijkheid’ vanaf 21 april aanstaande gebruiken als factor om de volgorde in zoekmachineresultaten te bepalen. Dit kan nadelig zijn voor e-commerce bedrijven die hier niet op zijn voorbereid, schetst Kees Beckeringh van ISM eCompany.
 
Tekst: Kees Beckeringh
 
Bij Zalando komt 48 procent van het webwinkelverkeer van telefoons en tablets. Dergelijke aandelen zijn steeds gebruikelijker. Uiteraard speelt Google in op deze trend. Wie via mobiel iets zoekt, ziet bij een deel van de resultaten al enige tijd 'Voor mobiel staan. Vanaf volgende maand neemt het algoritme van Google de mobielvriendelijkheid mee om rankings te bepalen.

Lang leve de klant
Google begrijpt als geen ander hoe mensen online zoeken naar informatie. Maar zoekgedrag van nu is anders dan vroeger. Voorheen was de desktop de enige mogelijkheid om online te komen. Daarom zijn websites voor de computer ontworpen. Tegenwoordig zijn er meerdere middelen om informatie te vinden die door elkaar worden gebruikt. Algemeen gesteld gebruiken consumenten vooral in de oriëntatiefase tegenwoordig mobiele telefoons en tablets.

Niet iedere organisatie is hierop voorbereid. Het resulteert in onleesbare websites op mobiele platformen. Daar heeft iemand die via een mobiel apparaat informatie zoekt niets aan. Daarom verschijnt dit soort websites vanaf 21 april lager in de zoekmachineresultaten van mobiele platformen. Organisaties die geen passende website hebben, missen straks dus klanten in de beginfase van een verkoopproces.

Meer dan tekst
Veel online retailers denken bij zoekmachineoptimalisatie (seo) vooral aan tekst. Google begrijpt immers waar een website over gaat door tekst. Komt een zoekopdracht overeen met de content van een bepaalde website, dan eindigt deze hoog in de zoekmachineresultaten. Maar mobiele platformen hebben vaak kleine schermen. Mensen lezen daardoor minder snel lange teksten. Daarom weet Google dat ze met minder informatie moeten begrijpen waar een website over gaat. Duidelijke meta-informatie helpt de zoekmachine hierbij:

Een goede seo-strategie gaat veel verder dan content. Een website, voor welk platform ook, moet technisch goed in elkaar zitten. Elimineer mankementen als lange laadtijden door grote afbeeldingen. Maak een gebruiksanalyse, waardoor je te weten komt of klanten echt goed worden geholpen.

Responsive versus op maat
Hulpeloos toekijken hoe de omzet daalt is geen optie. Het is een geijkte boodschap, maar zet de klant centraal. Bekijk Google Analytics. Als blijkt dat klanten vaak mobiele apparaten gebruiken om uw website te bereiken, dan is het noodzakelijk om snel in actie te komen. U heeft dan grofweg twee keuzes: een responsive design (de website schaalt automatisch mee met schermafmetingen) of een op maat gemaakte website. De informatiebehoefte van klanten bepaalt welk design het meeste oplevert.

Duifhuizen en Carglass bieden van ieder een voorbeeld: klanten van Duifhuizen willen op hun mobiele telefoon hetzelfde zien als op hun desktop. Ongeacht het gebruikte middel willen ze weten welke tassen de retailer verkoopt. Een responsive design voldoet dan prima.

Dit geldt niet voor klanten van Carglass. Wie via de desktop zoekt, is duidelijk niet onderweg en heeft dus ook niet direct hulp nodig. Maar iemand die onderweg een ster in de voorruit van zijn auto krijgt wil direct weten wat hij moet doen. Daarom kan hij met hulp van de mobiele website schade beoordelen, of het dichtstbijzijnde servicecenter zoeken:


Wat u moet doen voor 21 april is dus heel simpel. Het is iets wat ondernemers altijd moeten doen: denken aan wat de klant nodig heeft. Begrijpt u de klant, dan biedt u precies aan wat hij nodig heeft. En dat betekent omzet.
 
Kees Beckeringh is seo e-commerce consultant bij ISM eCompany.