Twinkle | Digital Commerce

8 tips voor effectief gebruik van social media

2017-05-27
180101

Merken over de hele wereld zijn zich bewust van de ongelooflijke kracht van social media om (potentiële) klanten en doelgroep te bereiken. 8 tips en een aantal bijpassende voorbeelden.


Tekst: Jacko VanDijke

Facebook telt 9,4 miljoen accounts in Nederland en 6,6 miljoen dagelijkse gebruikers. Instagram is bezig aan een Nederlandse opmars, met inmiddels 722.000 dagelijkse gebruikers op 1,8 miljoen accounts. Terwijl deze ‘traditionele’ social media blijven groeien, wordt het medialandschap steeds diverser door de entree van nieuwe platforms.

Wat social media zo aantrekkelijk maakt is de mogelijkheid tot feedback en wederzijdse communicatie. Deze interactie is bijzonder effectief in het opbouwen van relaties met consumenten. Verder is online affiliatie met een merk een krachtig goed; mensen bouwen hun online persona op met de merken waar zij zich mee identificeren, wat anderen dan weer zien. Bovendien worden ervaringen met organisaties en hun merken gedeeld en bekeken, die op hun beurt weer de keuzes van consumenten beïnvloeden. Het is, kortom, voor een bedrijf ongelooflijk belangrijk om positief sociaal aanwezig te zijn online. Maar op social media schreeuwen en vechten bedrijven om de aandacht van consumenten. Hieronder een aantal tips om in uw achterhoofd te houden voor uw volgende offensief.

1. Denk aan uw doelgroep
Social media kunnen een grote bijdrage leveren aan het bereiken van uw doelgroep. Maar dat wil niet zeggen dat alle social media kanalen per se op relevant voor u zijn. Denk daarom eerst goed na over wie u wilt bereiken, en bekijk dan via welke social media dat het meest effectief is.

Zoals Superdry heeft gedaan. Dit modemerk probeert een nieuw publiek te bereiken via muzieksite Soundcloud. Het realiseert zich dat muziek heel goed past binnen het straatje van wat het merk uit wilt stralen. Soundcloud representeert de jonge doelgroep die Superdry zo graag wil bereiken, bovendien hoeft het modehuis hier minder hard te concurreren om aandacht van de consument.

2. Maak een plan
Stel doelen voor uw social media strategie. Definieer waarom u actief bent. Wilt u dat mensen uw website bezoeken, een evenement bijwonen, een product kopen of streeft u naar meer naamsbekendheid? Als u dit duidelijk voor ogen heeft, wordt het selecteren van uw platform en concept een stuk makkelijker.

Neem  het Amsterdamse Bilder & De Clercq. De food concept store wist binnen drie maanden bijna vijfduizend Facebook-likes binnen te harken door al voor de opening strategisch updates te posten over het hele proces dat daaraan vooraf ging. Nu is een like natuurlijk nog geen euro in de kassa, maar Bilder & De Clercq wist flink wat interesse te genereren rondom de opening.

3. Media is the Message
Denk aan wat er mogelijk (en wat er niet mogelijk) is met verschillende social media. Door creatief om te gaan met mogelijkheden zoals taggen, hashtaggen, inchecken et cetera kan uw campagne zich net onderscheiden van de rest.

Zoals bij Ikea. De Zweedse meubelgigant bouwde met behulp van het taggen van foto’s zijn iconische catalogus op Instagram:

4. Geven en nemen
In plaats van alleen maar om aandacht te schreeuwen, bieden succesvolle social media campagnes vaak iets aan. Van exclusieve updates en informatie tot grote winacties. Het gaat erom dat u iets aanbiedt waardoor er een interactie met de consument ontstaat.

Zo ging de ALS Ice Bucket Challenge in 2014 de hele wereld over. Natuurlijk vroeg het amyotrophic lateral sclerosi fonds om donaties, maar het bood deelnemers ook de kans om zich te identificeren met een goed doel en zich van hun beste kant te laten zien. Wat natuurlijk meer dan populair is op social media.

5. Wees relevant
Relevante ‘content’ posten kan op verschillende manieren. Een goed inzicht in de interesses van uw doelgroep kan hierbij helpen. Als u weet wat belangrijk is voor hen, kunt u daarop inspelen. Maar u kunt ook gebruik maken van iets wat op dat moment gaande is.

Zoals Heineken deed. De bewerkte plaatjes die van telefoon naar telefoon gingen tijdens het WK voetbal vorig jaar, kwamen niet zomaar uit de lucht vallen. Heineken had een team van bloggers en Twitteraars (het Twelftal) bij elkaar geroepen om de foto’s tijdens de wedstrijd te bewerken en te delen. Op deze manier kaapte het biermerk het kampioenschap. Het wist, juist tijdens een evenement dat zo is gelieerd aan bier, de attentie van de consument te pakken.

6. Wees creatief, doe iets geks
Of u nou een groot of een klein budget heeft: probeer uzelf altijd te onderscheiden van de rest. Want op social media strijdt iedereen om de aandacht van het publiek. Met creativiteit, zowel in de mediaselectie als in de executie, valt u een stuk meer op.

Zoals Obermutten. Een klein Zwitsers dorpje wist in 2011 zonder budget de grootse Zwitserse Facebook pagina te worden.

7. Evalueer
Misschien bent u al een tijd actief op social media, misschien begint u net met een nieuw offensief. Hoe dan ook, evalueer welke van uw posts meer succesvol sorteerden dan andere. Kijk naar het aantal likes, shares, comments et cetera. Kijk of er rondom bepaalde activiteit op social media ook een toename was in het aantal bezoekers op je website. Dit is natuurlijk wel wat werk, maar wanneer u zich realiseert waar uw publiek warm van wordt, kunt u daar elke keer weer op inspelen.

8. Voor niets komt de zon op
Social media zijn geroemd om wat ze kunnen doen voor uw ‘organic exposure’. Goede social media strategieën zijn vaak goedkoper dan betaalde advertenties op traditionele media. Maar dat betekent niet dat social media gratis is. Een continue communicatie tussen bedrijf en klant kost relatief weinig moeite. Maar het plannen, de productie en de uitvoering van een geïntegreerde campagne kan flink in de papieren lopen. Creativiteit kan die kosten vaak drukken.

Deze tips kunnen een helpende hand en/of inspiratie bieden bij het onderhouden en ontwikkelen van bedrijfspagina’s op social media. Maar realiseert u zich dat social media bovenal zijn gemaakt voor gebruikers, niet voor bedrijven. Ga dus smaakvol om met de tijd van uw publiek.

Jacko VanDijke is international digital marketing assistant bij Search Laboratory.