Twinkle | Digital Commerce

Het belang van goede microcopy: 7 voorbeelden

2017-11-09
180101
  • 1:54

Microcopy, de tekstjes die consumenten in de checkout extra uitleg bieden over de stappen in het proces, kan door online retailers gebruikt worden om kopers beter te begeleiden. In dit artikel vindt u zeven voorbeelden van handig gebruik van microcopy.

Begrijpen consumenten de stappen in de checkout van uw webwinkel niet goed genoeg? Gooi dan niet direct de bijbehorende pagina’s op de schop, maar kijk of u met behulp van microcopy het een en ander kunt verduidelijken. Hieronder ziet u hoe andere bedrijven dit doen.

Schuh
Schuh maakt gebruik van een automatische postcode tool, die start met zoeken zodra de klant begint te typen. De microtekst in het invulveld legt de werking van het programma uit. U neemt hierbij de klant misschien onnodig aan de hand, maar de microtekst zorgt er wel voor dat er bij hem geen misverstanden ontstaan.

Apple
Apple biedt klanten de mogelijkheid om zich in te schrijven of een gastaccount aan te maken. Omdat sommige klanten zich na het aanmaken van een gastaccount alsnog willen inschrijven, geeft Apple van tevoren met een microtekst aan dat deze optie later in het proces aanwezig is.

Halfords
Halfords laat met een stukje microtekst duidelijk weten hoe de bezorgopties werken. Ook hier is het informeren wellicht overbodig, maar het is handig om te weten voor de ‘luie’ consument.


Zappos
Zappos laat de bezoeker zien hoe hij de zoekbalk kan gebruiken. Het bedrijf geeft een aantal zoeksuggesties van verschillende productcategorieën.

De retailer biedt de klant ook informatie over de manier waarop hij zijn wachtwoord invoert (‘hoofdlettergevoelig’):

In de checkout geeft Zappos via een microtekst aan waarom het bedrijf om het telefoonnummer van de klant vraagt. Dit geeft de consument vertrouwen:

Norman Records
Een microtekst die tegenwoordig al door veel webwinkels wordt gebruikt, is informatie over de voorraad van een product. Zo weet de consument direct waar hij aan toe is, moet ook Norman Records gedacht hebben.

House of Fraser
Betalen met PayPal gebeurt vrijwel altijd op een externe pagina van het betaalbedrijf zelf. House of Fraser vertelt dit aan zijn klanten, om verrassingen te voorkomen.

Moosejaw
Moosejaw geeft een originele error als de bezoeker zijn adres verkeerd heeft ingevuld:

Bij het opnieuw foutief intikken van het adres, legt Moosejaw de schuld bij zichzelf:

Bron: Econsultancy.