Twinkle | Digital Commerce

Advertentie-extensies in Google AdWords: een overzicht

2017-05-27
180101

Ooit bestond een AdWords-tekstadvertentie slechts uit een titel en twee beschrijvingsregels. Door de jaren heen zijn daar echter steeds meer advertentie-extensies aan toegevoegd. Tijd voor een update!

Tekst: Karen Hertsenberg

Door de inzet van extensies maakt u ‘rijkere’ advertenties, waarmee u meer informatie over uw bedrijf kunt weergeven. Door de jaren heen zijn er veel wijzigingen geweest in het gebruik van de advertentie-extensies: een aantal zijn geautomatiseerd, andere kunnen handmatig toegevoegd worden.

Het gebruik van de extensies is eigenlijk voor zowel de adverteerder, de gebruiker als Google voordelig:

1. De zichtbaarheid van de advertentie verbetert, aangezien de extensies de grootte van u advertentie positief beïnvloeden;
2. De ROI van uw advertentie zal stijgen omdat de klikfrequentie (ctr) zal verbeteren;
3. Het gebruik van advertentie-extensies is een onderdeel van de totstandkoming van de kwaliteitsscore.

Wanneer worden de advertentie-extensies getoond?
AdWords geeft een of meer extensies bij uw advertentie weer als een berekening aangeeft dat de extensie (of een combinatie van extensies) de prestaties van de campagne zal verbeteren. Voorwaarde is wel dat de advertentiepositie hoog genoeg is om de extensie te laten weergeven (bron: Google). Het wil dus niet zeggen dat de advertentie-extensies bij elke relevante zoekopdracht worden weergegeven.

Wat kosten de advertentie-extensies?
Het toevoegen van de diverse advertentie-extensies in het AdWords-account is gratis. De klikken op de advertentie-extensies worden doorberekend zoals de gebruikelijke klikken op de AdWords-advertentie (cost-per-click, cpc). Niet alle extensies kosten geld: klikken op recensie-extensies, social extensies en verkopersbeoordelingen zijn gratis.

Handmatige extensies
Er bestaan diverse typen advertentie-extensies, elk met hun eigen doel en inhoud. Onderstaand een overzicht van de advertentie-extensies die handmatig in het Google AdWords-account kunnen worden toegevoegd.

Sitelink extensie
Met sitelink extensies biedt Google de mogelijkheid om tot zes extra links toe te voegen onder de bestaande AdWords-tekstadvertentie. Hiermee kan de bezoeker naar verschillende  relevante landingspagina’s worden geleid.

Voorbeelden van sitelinks zijn pagina’s met klantrecensies, contactpagina, maar ook categoriepagina’s of een onderscheid tussen dames-, heren- en kinderpagina’s.

Voorbeeld sitelink extensie

Locatie-extensie
Met de locatie-extensie kunt u het fysieke adres toevoegen van uw winkel(s), showroom of kantoor. Op mobiele apparaten bevat deze extensie ook een link naar de routebeschrijving. Met name interessant dus voor lokaal opererende bedrijven met een vestiging waar bezoekers langs kunnen komen.

Oproepextensie
Met deze extensie voegt u een telefoonnummer toe in de reguliere AdWords-tekstadvertentie. Volgens Google dient het telefoonnummer correct, actief en relevant te zijn voor het bedrijf dat wordt gepromoot. Op mobiele apparaten wordt het telefoonnummer als zogenoemd click-to-call nummer weergegeven.

Recensie-extensie
Met recensie-extensies kunt u positieve beoordelingen en eervolle vermeldingen toevoegen in uw reguliere advertentietekst. Deze beoordelingen of citaten kunnen zelf toegevoegd worden in het AdWords-account, maar hierbij dient de oorspronkelijke online bron wel gecommuniceerd te worden. Google verifieert al deze aanvragen namelijk eerst zelf.

Voorbeeld recensie-extensie

Highlight extensie
De highlight extensie is te vergelijken met de sitelink extensie, behalve dat de links in de highlight extensie niet klikbaar zijn. Ze zijn bedoeld om de gebruiker extra informatie te geven over het bedrijf, product of de dienst waarvoor wordt geadverteerd. Deze losse kreten of usp’s worden op één extra regel onder uw reguliere tekstadvertentie geplaatst.

Voorbeeld highlight extensie

App extensie
Met deze extensie kan de app van de adverteerder worden gepromoot als extra link onder de reguliere advertentietekst. Met deze link kan de app van de webshop of website direct worden gedownload.

Automatische extensies
Automatische advertentie-extensies verschijnen bij uw reguliere AdWords-tekstadvertentie wanneer Google voorspelt dat ze de prestaties van de advertentie zullen verbeteren. Voor automatische advertentie-extensies bestaan geen instellingen, dus deze vindt u niet terug in het Google AdWords-account.

Verkopersbeoordelingen
Verkopersbeoordelingen komen voort uit betrouwbare bronnen waar recensies over bedrijven worden verzameld. Hierbij valt te denken aan een Trustpilot, Feedback Company, Kiyoh, etc. Wanneer de gebruiker klikt op de beoordeling, komt er een lijst met alle beoordelingen van de adverteerder in de afgelopen twaalf maanden.

Voorbeeld verkopersbeoordelingen

Social extensies
De social extensie laat zien hoeveel volgers de adverteerder op Google+ heeft. Voorwaarden voor deze extensie is dat het bedrijf een Google+-pagina heeft, en daarbij een geverifieerde url. De ondergrens voor het aantal volgers ligt volgens Google op circa 100.

Nieuwe extensies
Onlangs zijn nog twee nieuwe extensies toegevoegd door Google:

Consumentenbeoordelingen
Dit is een automatische advertentie-extensie die hoogtepunten bevat uit branchespecifieke beoordelingen op basis van enquêtes onder consumenten. Een of meer van de beste beoordelingen kunnen worden weergegeven onder de reguliere advertentietekst.

Voorbeeld extensie consumentenbeoordelingen

Structured snippets
Deze nieuwe advertentie-extensie laat extra informatie zien rondom productspecificaties, merken en vluchtdata. Ongeveer een jaar geleden werd de dynamische variant geïntroduceerd. Dit betekende dat u geen invloed had op de inhoud van de extensie. Deze is nu geüpdate, waardoor u zelf de inhoud van de extensie kunt optimaliseren voor het beste resultaat. Google geeft zelf voorgedefinieerde categorieën van waaruit gekozen kan worden, de inhoud van deze categorieën is uiteraard wel zelf in te vullen. Op het moment van schrijven zijn deze extensies nog alleen in de Engelse taal beschikbaar.


Voorbeeld structured snippets

Karen Hertsenberg is sea-specialist bij Tribal Internet Marketing.