Twinkle | Digital Commerce

9 veelgemaakte fouten in Google AdWords-campagnes

2017-05-27
180101
  • 3:52

Het gebruik van AdWords is een uitstekende methode om traffic naar uw website te genereren. Maar het kan snel erg duur worden als u uw campagnes niet goed beheert.

Tekst: Herbert Knibiehly  

Het maken van een Google AdWords-account is zo gebeurd, maar het managen is iets waar u zich soms nog op kunt verkijken. Toch is dit essentieel als u het meeste uit uw uitgaven wilt halen. Veel webwinkels beginnen met goede moed, maar door gebrek aan ervaring verliezen ze al snel tijd en geld.

Denkt u er zelf ook over om via AdWords te adverteren? Of bent u al begonnen en vallen de resultaten tegen? Lees dan deze negen veelgemaakte fouten, verbeter uw campagnes en maak meer winst.

1. Het kiezen van te brede zoekwoorden
Het bieden op brede zoekwoorden zoals ‘damesjurken’ is nooit een goed idee als u net begint met adverteren. Brede zoekwoorden zijn namelijk duur en enorm concurrerend. Begin met longtail zoekwoorden en verbreed ze pas wanneer u al winst heeft gemaakt met uw campagnes.

Gebruik Google Analytics of Google Webmaster Tools om 5 of 10 groepen met lange zoekwoorden te maken. Ook kunt u overwegen om gebruik te maken van de ‘broad match modifier’. Met de broad match modifier worden de zoekwoorden exact gematcht met de zoekopdrachten. Met dit type zoekwoorden heeft u een groter bereik en bent u relevanter dan bij brede matches.

2. Het maken van te algemene advertenties
Het is lastig om de aandacht te trekken of uzelf van de concurrentie te onderscheiden met te algemene advertenties. Kies voor het gebruik van call to actions en breng de onderscheidende elementen van uw producten naar voren.

Tip: groepeer Adgroups per thema en maak advertenties die klanten aanspreken op hun behoeften.

3. Het leiden van traffic naar uw homepage
Er is waarschijnlijk niets frustrerender dan het klikken op een link en vervolgens niet vinden wat u verwacht. Om dit te voorkomen kunt u uw advertenties naar gerichte landing pages leiden, zoals categorie- of productpagina’s. Zo vermijdt u een hoge bounce rate en gemiste conversiekansen. Het neemt meer tijd in beslag, maar de resultaten liegen er niet om.

4. Het niet gebruik maken van negatieve zoekwoorden
Neem het voorbeeld ‘dames jurk’. Denk aan hoeveel mogelijke matches dit zoekwoord kan maken, zoals: designer dames jurk, goedkope dames jurk, niet dure damesjurk etc. Stelt u zich voor dat u designerjurken verkoopt, dan is het onwaarschijnlijk dat de klikken voor de twee andere zoekopdrachten u conversies opleveren. Daarom is het gebruik van negatieve zoekwoorden belangrijk. Net als u bij uw Google Shopping-campagnes ook onderscheidt maakt tussen merk traffic en niet-merk traffic. Hiermee voorkomt u verspilde klikken van klanten die een kleine koopintentie hebben.

5. Uw data niet vertrouwen
Het gebeurt al snel dat u denkt perfecte advertenties te maken. Maar uw mening wordt niet altijd weerspiegeld door de realiteit van data. Vergelijk daarom verschillende advertenties om te meten welke het best presteert. Gebruik bijvoorbeeld verschillende advertentiekoppen met dezelfde beschrijving bij een advertentie, of juist dezelfde headlines maar met verschillende beschrijvingen.

Analyseer vervolgens de klikratio, conversieratio of neem de laagste cpo-ratio en bepaal welke versie het beste werkt.

6. Het stoppen met testen
U zult tevreden zijn zodra u een duidelijk gewonnen versie gevonden heeft, maar er is altijd ruimte voor verbetering. Misschien doet een nieuwe advertentie het wel beter dan uw huidige controleversie.

7. Het niet uitbrengen van biedingen op uw eigen merk
Het is natuurlijk goed als uw merk in de top van betaalde zoekresultaten uitkomt, maar vergeet niet dat andere retailers ook op uw merk kunnen bieden en hiermee hoger geplaatst kunnen worden.

Het is logisch om de hoogste biedingen op uw eigen merk te plaatsen want de klanten die daarnaar zoeken zullen het meest waarschijnlijk bij u tot aankoop overgaan.

8. Het negeren van de concurrentie
Als u klikken wilt winnen is het noodzakelijk om de zoekwoorden en landingspagina’s van de concurrentie in de gaten te houden. Verplaatst uzelf in de klant en bekijk op welke advertentie u het meest waarschijnlijk zou klikken. Gebruik advertenties van concurrenten als inspiratie voor uw eigen headlines en beschrijvingen.

9. Te snel te veel verwachten
Het beheren van AdWords neemt veel tijd in beslag, dus verwacht niet te veel in weinig tijd. U zult veel tijd moeten investeren in het testen van advertenties en het trekken van gegronde conclusies op basis van hun performance. Daarentegen is niets van dit alles mogelijk als uw budget te laag is. Veel webwinkels beginnen met een klein budget maar hebben het al snel opgebruikt. Dit betekent dat zij nooit echt de kans hebben om advertenties te vergelijken totdat ze een goede versie vinden.

Het wordt aanbevolen om met een groot genoeg budget te starten om zo aanzienlijk meer traffic te genereren, zodat u aan de hand van voldoende data kunt bepalen welke campagne het beste presteert. Als het nodig is kunt u dan alsnog uw budget verlagen en er nog steeds het meeste eruit halen.

Herbert Knibiehly is vp marketing van Twenga Solutions.