Twinkle | Digital Commerce

Verdien goud met Google Analytics (deel 3)

2017-05-27
180101
  • 3:49

Google Analytics is de online tool bij uitstek voor het meten van de prestaties van webshops. De statistieken zijn goud waard mits u ze goed analyseert. Want alleen dan weet u hoe uw bezoekers zich in uw webshop gedragen, waar zij obstakels ervaren en waarom zij bijvoorbeeld niet tot aankoop overgaan. Maar welke analyses zijn hiervoor nodig? En hoe kunt u de statistieken gebruiken voor het structureel verhogen van de omzet van uw webshop?

In het eerste en tweede deel van deze driedelige artikelenreeks las u tien van de veertien onmisbare analyses. In deel drie bespreek ik de laatste vier.

Tekst: Wouter Wensing

11. Analyse op de gebruikte apparaten tot transactie
Consumenten shoppen tegenwoordig omnichannel. Welk percentage van uw bezoekers gebruikt meerdere apparaten? Is er veel interactie tussen de apparaten en gaat u daar wel optimaal mee om? Hoe zien de paden eruit? Met Universal Analytics van Google en hulp van de webbouwer voor technische aanpassingen ziet u gevisualiseerd hoe uw ingelogde bezoekers uw webwinkel bezoeken.

Zo wordt bij deze analyse van de webshop in afbeelding 1 duidelijk dat 30 procent van de omzet van ingelogde bezoekers tot stand komt doordat bezoekers meerdere apparaten hebben gebruikt. Het is voor deze (online) retailers essentieel dat de webshop op alle apparaten goed werkt.

Afbeelding 1: analyse van gebruikte apparaten

Als u iets dieper de data induikt, kunt u ook beoordelen of investeren in bijvoorbeeld mobiele advertenties via Google AdWords zinvol is. Wie afbeelding 2 analyseert kan concluderen dat er uit mobiel nauwelijks omzet voortkomt, namelijk slecht 0.88 procent van de totale omzet. Maar als u bekijkt welke apparaten consumenten tijdens het gehele conversiepad gebruiken, kan blijken dat mobiele apparaten wel degelijk zorgen voor een groot deel van de omzet of een hoog conversiepercentage heeft.

Afbeelding 2: analyse van apparaten

12. Analyse op de interne zoekfunctie
Hoe vaak gebruiken uw bezoekers de interne zoekfunctie van uw webshop? Waar zoeken consumenten naar? Bezoekers die ergens naar op zoek zijn hebben vaak een hogere koopintentie dan bezoekers die gewoon wat rondsurfen. Het is dus essentieel dat zoekers vinden wat ze zoeken.

De analyse op zoektermen is een standaardrapport over het zoekgedrag op site, maar vergeet niet 'sessies zonder bounce' toe te voegen. Hierdoor kunt u bijvoorbeeld zien dat er veel op een bepaald product wordt gezocht, maar dat er geen transacties volgen. Vergeet ook hier segmentaties niet. In afbeelding 3 ziet u bijvoorbeeld een webshop waarin veel bezoekers zoeken naar tandems.

Afbeelding 3: analyse van de interne zoekfunctie

Deze webshop biedt geen tandems aan, maar het is duidelijk strategisch om dit product wel te gaan verkopen. Maar welke tandem voegt u toe? Bij verdere analyse (zie afbeelding 4) blijkt dat vooral Belgische bezoekers hiernaar zoeken. Het is logischer om een populaire tandem in de Belgische markt toe te voegen in de webshop.

Afbeelding 4: segmentanalyse op zoekwoord ‘tandem’ van en webshop

Het kunt u ook opvallen dat bezoekers op zoek zijn naar producten, maar dat ze deze verkeerd spellen. Daardoor toont uw zoekfunctie geen producten in de zoekresultaten. Het gevolg is een koopgerichte klant die uw webshop weg klikt. Door deze analyse brengt u dit probleem in kaart en kunt u veel voorkomende verkeerd gespelde woorden toevoegen aan uw zoekfunctie zodat uw klanten toch het producten vinden waar ze naar zoeken.

13. Analyse op uitvalpercentage in winkelmand
Het komt regelmatig voor: bezoekers die zaken aan hun winkelmandje toevoegen en vervolgens toch afhaken. Zij hebben wel een hoge koopintentie, dus waarom verlaten zij hun winkelmand? Zonder deze analyse had de webshop uit afbeelding 5 nooit achterhaald dat er blijkbaar iets onduidelijk is over de bezorging. Deze webshop kan bijvoorbeeld de hypothese opstellen dat het toevoegen van bezorginformatie leidt tot een hogere doorklikratio. 

Afbeelding 5: analyse van de uitvalpercentage in de winkelmand

Zoom in op wat u kunt verbeteren door het uitvalpercentage van de winkelmand te analyseren via de trechterweergave die u vindt onder ‘conversies’.

14. Analyse op productprestaties
Wilt u zien hoe specifieke producten presteren, gebruik dan de plugin Enhanced E-commerce voor Universal Analytics (schakel voor installatie hulp in van uw webbouwer). Zo leert u welk product populair is en welke niet. Het kan zijn dat er probleem is bij niet populaire producten. Denk aan niet kunnen toevoegen van een product aan de winkelmand omdat het niet op voorraad is. Een echte conversiekiller waar u snel op moet handelen. Dit zijn mooie inzichten waarop u direct actie kunt ondernemen.

Analytics voor goud
U kunt met analytics echt goud verdienen als u diep de data induikt door segmentaties. Analyseer waar omzetlekken zitten. Bedenk hoe het beter kan, stel hypotheses op en ga oplossingen testen. Heeft u dit proces eenmaal onder de knie, dan staat niets u in de weg om uw omzet drastisch te verhogen met Google Analytics.

Dit artikel is onderdeel van een drieluik. Lees hier deel één en deel twee.

Wouter Wensing is team lead conversion & webanalytics bij ISM eCompany