Twinkle | Digital Commerce

Seo-optimalisatie: basistips en -tricks

2017-05-27
180101
  • 3:49

Iedereen met een online winkel is op de hoogte van het belang van seo en weet dat een website hier continu geoptimaliseerd moet worden. Maar het weten wat u precies moet optimaliseren is al een vraag op zich. In dit artikel voor startende webwinkeliers een overzicht van handige tips en tricks.

Tekst: Herbert Knibiehly

Ik heb een online winkel of website, wat moet er geoptimaliseerd worden?
Alle codes, titels, tekstbeschrijvingen, links en afbeeldingen die door een webcrawler gelezen kunnen worden - en dus op een zoekmachine geïndexeerd kunnen worden - moet u idealiter optimaliseren voor seo. Met optimaliseren bedoelen we dat de inhoud voor een zoekmachine makkelijker en sneller te vinden is. Het principe is eenvoudig te begrijpen, maar het ‘hoe’ en het ‘waar’ te beginnen kan al snel ingewikkeld worden. Om dit te voorkomen hebben we hier drie seo-punten voor u waar u aan kunt werken:

1. Verbeter de laadsnelheid van uw website
Het hebben van de beste productbeschrijvingen, titels en foto’s betekent niets als uw website of online winkel langzaam laadt.

Moderne algoritmes nemen de laadsnelheid van websites erg serieus. Simpelweg omdat goede zoekmachines niet graag langzame pagina’s aanraden, omdat ze slechte klantervaringen willen voorkomen. Daarnaast is het doel van zoekmachines om ook de beste zoekresultaten weer te geven, dus langzame websites schaden hun belang.

Anders gezegd: hoe langer het duurt om uw pagina’s te laden, hoe lager zij in verhouding tot de concurrentie in de zoekresultaten weergegeven worden. Er zijn een aantal online hulpmiddelen, zoals Pingdom en PageSpeed Tools by Google, die de laadsnelheid van uw website kan meten.

Weetje: De top-ranking websites hebben vanaf 2016 niet meer dan 2 tot 3 seconden nodig om te laden en enkelen hebben zelfs minder dan een seconde nodig.

2. Optimaliseer uw sitemap
Een sitemap is een overzicht van de pagina’s en bestanden op uw website. Dit is een van de beste manieren om een zoekmachine te helpen de juiste pagina’s op uw website te vinden. Met andere woorden: zoekmachines vinden uw website of online winkel makkelijker.

U kunt een sitemap op meerdere manieren optimaliseren:
- Houd de sitemap up-to-date: tegenwoordig is het raadzaam om een dynamische of automatische sitemap te gebruiken die zichzelf iedere keer bijwerkt wanneer u veranderingen aan uw website aanbrengt.

- Beheer de relevantie van webpagina’s: u kunt een crawl robot zo instellen dat deze op vaste tijden terugkomt om na te gaan of uw website veranderingen heeft ondergaan en u kunt de robot vertellen welke pagina’s het meest relevant zijn. Dit betekent dat u kunt aangeven welke set pagina’s de robot iedere dag, week of maand moet bezoeken (op basis van hoe vaak u deze pagina’s verandert of bijwerkt).

- Check regelmatig of uw sitemap geldig is: sitemaps moeten zich aan specifieke zoekmachineprotocollen houden die bedrijven of organisaties achter de zoekmachines besloten hebben.

3. Leg de focus op interne links en linkverwijzingen
Links kunnen bestaan uit tekst, afbeeldingen of knoppen en u kunt erop klikken om andere pagina’s of bestanden te openen. Tekstlinks (en voornamelijk de pagina’s waarnaar zij verwijzen) kunnen een wereld van verschil maken op de interne linkstructuur van uw website. 

Het belangrijkste om te begrijpen is dat tekstlinks uit drie basisonderdelen bestaan:

  1. Hyperlinks: internetbrowsers volgen html (Hypertext Markup Language) om webpagina’s te lezen en weer te geven. Een hyperlink is een set van instructies die een internetbrowser informeren om een link over te brengen.
  2. Tekstverwijzing of zoekwoord: dit is een woord of zin die de link een ‘naam’ geeft.
  3. Opmaak: dit is hoe de link weergegeven wordt. De tekst van een link is vaak verschillend opgemaakt zodat het opvalt en dat de gebruiker weet dat u erop kunt klikken. Denk aan een andere kleur, onderstreping, dik gedrukt etc.


Als de link Jurken voor dames is, dan geven we op deze manier de crawler van de zoekmachine de informatie om alleen met dames rekening te houden, en dus niet met schoenen.In dit voorbeeld krijgen klanten en webcrawlers de informatie dat deze link naar jurken voor dames verwijst. We laten in het volgende voorbeeld zien hoe het niet moet:

Gratis tools om uw linkverwijzingen te optimaliseren:
Het vinden van zoekwoordcombinaties met Google Autocomplete is een van de meest aanbevolen seo-werkwijzen. Google Autocomplete is een simpel maar krachtig hulpmiddel dat u een goed idee kan geven waar mensen naar op zoek zijn. Volg het voorbeeld om hier gebruik van te maken:

1. Ga naar google.com
2. Typ een woord en typ daarna een willekeurige letter.
3. Wacht op de zinnen die onderin het zoekveld tevoorschijn komen

De originele zoekopdracht was ‘sjaals + dames’ en bij het typen van de eerste letter van dames <d> gaf Google Autocomplete de volgende verschillende zinnen: ‘sjaals dames’, ‘sjaals driehoek’, ‘sjaal dragen’ en ‘sjaals draperen’.

Zo wordt duidelijk dat er niet alleen naar ‘sjaals dames’ gezocht wordt, maar ook naar ‘driehoek sjaals’.

Maak gebruik van deze eenvoudige tips en gratis tools om van start te gaan met je seo-strategie.

Herbert Knibiehly is vp Marketing bij Twenga Solutions.