Twinkle | Digital Commerce

Conversietip: experimenteer met een andere naam

2017-05-27
180101
  • 2:19

We zien om ons heen de meest bijzondere productnamen. Voorbeelden uit de energiesector zijn: 1 jaar LenteActie, Eneco 3 jaar, VastePrijsEnergie en Kortingsgarantie. Ook in de financiële sector zijn er bijzondere namen. Zegt zo’n productnaam voldoende om, als klant, een eerste selectie of keuze te maken? Waarschijnlijk niet. Toch zetten we die naam vaak in vergelijkingstabellen.

Tekst: Reinout Wolfert / Beeld: Twinkle/BBP Media

Het advies is om eens te experimenteren met iets anders dan uw productnaam. Zeker wanneer u, net als in de energie- en financiële sector, meerdere varianten heeft van hetzelfde product. Stroom blijft stroom en een betaalrekening wordt geen verzekering. We proberen de naam van het product altijd zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de kenmerken van het product, maar wellicht wordt de keuze van de consument helemaal niet gebaseerd op al deze kenmerken. Wellicht is een andere benaming, die iets zegt over één kenmerk, wel veel beter, wanneer u het product afzet tegen de varianten. Zo kunt u binnen de energiesector denken aan: Variabel tarief, Vast tarief (voor 1 jaar), Vast tarief (voor 3 jaar). Maar ook Groen, Grijs en Groen/Grijs zou een variant kunnen zijn. Deze benamingen hoeven niet de productnaam te zijn (of te worden), maar zijn wel de titels op basis waarvan de eerste keuze gemaakt wordt.

Onderverdeling
Binnen de financiële sector heeft bijvoorbeeld Rabobank betaalproducten de volgende namen gegeven:

- Rabo DirectPakket
- Rabo BasisPakket
- Rabo TotaalPakket
- Rabo RiantPakket

Deze namen zeggen wel iets, maar zijn niet duidelijk wanneer men de producten wil vergelijken. Waarom een RiantPakket kiezen als het TotaalPakket al totaal is? En wat is het verschil tussen een BasisPakket en een DirectPakket? En waarom is het BasisPakket duurder?

Voor de onderverdeling van de producten zou gekeken kunnen worden naar de telecomsector, naar bijvoorbeeld KPN, die de alles-in-eenpakketten onderverdeelt in Instap, Standaard en Premium. Heel duidelijk, steeds een stapje uitgebreider (en duurder). In plaats van de productnamen zou Rabobank de pakketten à la KPN kunnen onderverdelen in bijvoorbeeld Instap, Standaard, Premium en Premium Plus. De namen zijn heel duidelijk over de opbouw van de pakketten (steeds iets uitgebreider). U zou eenvoudig Premium en Premium Plus kunnen afstrepen op basis van uw eigen productgebruik en vervolgens kunnen kiezen tussen Instap en Standaard. Daarnaast zijn de titels simpeler, het zijn woorden die je begrijpt, in tegenstelling tot de productnamen.

De tip is simpel: kijk hoe u uw producten aanbiedt en kijk vooral naar de pagina’s waar u producten vergelijkt. Waar staat daar uw productnaam? En hoe zijn uw titels? Kunt u duidelijker en simpeler het onderscheid aangeven via de titels? Als het antwoord ‘ja’ is, dan heeft u een leuke test te pakken!

--------------------------------
Webanalisten.nl
Dit artikel is geschreven door Reinout Wolfert, freelance conversiespecialist, voor het online analyse en optimalisatie platform www.webanalisten.nl. Meer artikelen over webanalytics en conversie optimalisatie vindt u op Webanalisten.nl.
--------------------------------

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2016.