Twinkle | Digital Commerce

Seo-basistips: linkbuilding en link earning

2017-05-27
180101
  • 5:32

Nog steeds is één van de belangrijkste factoren voor een website om hoog te scoren het aantal (kwalitatieve) links naar de website toe. Hoe meer mensen over uw merk, website of content praten, hoe meer links er geplaatst zullen worden en hoe belangrijker u wordt in de zoekresultaten. In dit artikel voor startende webwinkeliers leest u hoe u dit anno 2016 doet.

Tekst: Serita Vossen

Linkbuilding is dood, of niet?
Veel artikelen beschrijven dat linkbuilding dood is. Ik ben het er absoluut mee eens dat de linkbuilding zoals we deze vroeger kende dood is; gewoon even snel bij een stapeltje (soms zelfs waardeloze) startpagina’s aanmelden en dat was het dan. Hoe moet het dan wel?

Kwaliteitlinks
Het allerbelangrijkste van het bouwen van links is dat u kwalitatieve links moet gaan opbouwen. Maar wat is nou een goede link en waar herkent u die aan? Een paar zaken waar u op kunt letten:
- De website moet er betrouwbaar uitzien en actief zijn.  Als het vol staat met spam of reclame is dit vaak al een goede waarschuwing dat dit geen beste website is om een link vanaf te krijgen.

- De website moet relevant zijn voor uw website. Relevante links zijn waardevoller dan niet-relevante links.

- U mag niet betalen voor een link. Doet u dat toch? Zorg dan dat er een ‘nofollow’  tag op komt. Anders loopt u risico op een penalty en dan verliest u veel bezoekers.

- Gebruik tools om te zien wat de waarde is van de pagina. Pagerank wordt al jaren niet meer geüpdatet dus zegt niet zoveel voor de huidige situatie. Maar tools als  de MozBar (hoe hoger de Domain Authority (DA) en Page Authority (PA), hoe beter) of de Majestic seo tools (hoe hoger de trustflow, hoe beter) vertellen u wel een hoop over de actuele staat. Mijn voorkeur is de Majestic seo plugin voor Chrome. Daarmee kunt u direct het aantal links zien, en bij majestic ziet u sneller meer informatie voor een nieuwe website dan bij de MozBar.

Diversiteit
Belangrijk is dat wanneer u actief eropuit gaat om links te scoren, u diversiteit aanbrengt. Een natuurlijk linkprofiel bevat links naar veel verschillende pagina’s en bevat verschillende anchor teksten. Het bevat follow links maar zeker ook no-follow links.

- Zorg ervoor dat er niet alleen gelinkt wordt naar de homepagina, maar ook naar relevante artikelen en andere pagina’s.

- De diversiteit is ook belangrijk om aan te brengen in de domeinen/pagina’s die naar uw website linken. Eén of twee links vanaf één pagina is acceptabel. Maar als u veel meer links vanuit één artikel naar uw website gaat plaatsen, is het niet meer natuurlijk.

- Nog iets waar u op kunt letten: sommige servers draaien verschillende websites. Het is handig om ook daarin meer diversiteit aan te brengen: liever twee links van twee verschillende webservers/locaties, dan twee links vanaf eenzelfde locatie.

Onderhouden
Belangrijk is vervolgens om uw links te onderhouden. Zowel uw interne links als de links naar uw website toe zou u moeten monitoren. Het is natuurlijk zonde als een andere website linkt naar een pagina van u die niet meer bestaat.

Om uw interne links te controleren kunt u bij WordPress bijvoorbeeld een ‘Broken link checker’ plugin installeren die regelmatig checkt op niet meer werkende links. Maar u kunt ook Xenu gebruiken om uw website te controleren. Wil u inkomende links controleren, gebruik dan bijvoorbeeld Majestic of Ahrefs om dit bij te houden.

Wanneer u een niet meer werkende link vindt op een andere website, dan kunt u een redirect toevoegen op uw eigen website om zo te zorgen dat de link toch op de juiste (nieuwe) pagina aankomt. Of u neemt contact op met de beheerder van de website om de link aan te passen.

Tips voor effectieve linkbuilding
Hier een paar tips om waardevolle links te vinden:

- Begin bij uw interne linkbuilding. Zorg ervoor dat u intern de relevante pagina’s ook naar elkaar linkt. Zo kan Google snel het verschil in waarde zien tussen de verschillende pagina’s. Begin bij nieuwe artikelen, maar vergeet ook niet uw bestaande artikelen.

- Zoek op uw bedrijfsnaam. Kijk waar uw bedrijfsnaam genoemd wordt maar misschien nog niet gelinkt wordt.

- Link ook uit naar andere experts. Dit heeft twee voordelen: Google ziet dat u op de hoogte bent van de actualiteiten en de expert ziet dan ook bezoekers binnenkomen vanaf uw website. Zo creëert u een relatie waar misschien nog veel meer leuks uit voort kan komen.

- Links vanaf startpagina’s. Startpagina.nl, maar ook alternatieven als Startkabel of frisbegin kunnen zeker een goed onderdeel zijn van uw linkbuilding. Let daarbij wel goed op de kwaliteit van de pagina’s - werken alle linkjes, hebben ze zelf veel links of helemaal niets - voor u een link aanvraagt. En zorg dat uw linkprofiel niet alleen bestaat uit dit soort pagina’s, dit kan snel een negatief effect geven.

- Maak gebruik van tools als Ahrefs.com om het linkprofiel van uw concurrenten te bekijken. Zo kunt u zien waarvandaan zij hun links hebben en dit profiel proberen na te bouwen.

- Vraag uw inner circle om links. Zoals vrienden, collega’s, partners, klanten of sponsoren. De voorkeur heeft dan wel een link vanuit een artikel of pagina, in plaats van een link vanuit de zijbalk of footer. En natuurlijk is de relevantie weer belangrijk. Op het moment van schrijven werken site-wide links (zoals footer en sidebar) nog wel, maar het is een tactiek die zich op glad ijs bevindt en in de toekomst vrij zeker problemen kan opleveren.

- Gastblogs kunnen nog steeds werken. Het schrijven van gastblogs kan nog steeds een hele goede tactiek zijn, maar er zijn natuurlijk wel wat richtlijnen. Zorg voor waardevolle content die iets toevoegt (geen commerciele bla!). Zorg dat dit niet uw enige tactiek is. En dat de website waarop u blogt relevant en waardevol is.

- Ga eropuit en zoek naar artikelen die misschien nog wat extra verdieping kunnen gebruiken. Verdieping waar u toevallig net een artikel over geschreven hebt. Neem contact op met de webmaster en vraag of zij misschien uw aanvullende artikel willen linken vanuit hun bestaande artikel. Probeer daarbij wel te sturen op een duurzame samenwerking en kijk direct wat u voor die persoon terug zou kunnen doen.

- Wilt u nog een stapje verder? Pluis dan uw eigen linkprofiel uit en ga op zoek naar de ‘slechte’ links die naar uw website linken. Probeer om die links te laten te verwijderen en anders de disavowen via Google Search Console. Dit kan ook vaak een hele lucratieve manier van linkbuilding zijn.

Link earning
Link earning is een woord dat langzaam steeds populairder wordt. Het betekent niets anders dan zorgen dat u links verdient. Maar hoe doet u dit?
- Schrijf content die nog niet elders te vinden is of die wat toevoegt aan bestaande content. Met andere woorden: zorg voor geweldige content.

- Blijf actueel en zorg dat u de eerste bent met nieuws.

- Maak gebruik van ‘linkbait’. Maak iets waar mensen naar gaan willen linken. Bijvoorbeeld een infographic, een onderzoek of een whitepaper.

- Bouw een relatie op met journalisten, bloggers en andere mensen in uw industrie. Zorg dat u hen ook op de hoogte brengt van de nieuwe content, want met alleen publiceren op uw website redt u het vaak niet.

- Het wil ook helpen om bijvoorbeeld wekelijks artikelen te schrijven. Mensen weten dan beter wat ze kunnen verwachten, u blijft steeds terugkomen in hun timeline en daardoor creëert u vertrouwen. Van daaruit kunt u vaak ook nog wat links verdienen.

Serita Vossen is online marketeer bij Toomba.