Twinkle | Digital Commerce

12 optimalisatietips voor Sinterklaas en Kerst

2017-05-27
180101
  • 3:40

Consumenten wachten niet meer op versieringen en feestliedjes in de winkelstraten voor ze sinterklaas- en kerstcadeaus gaan kopen. Al ver voor de bisschop van Myra ons land aandoet, zijn Nederlanders volop cadeaus aan het zoeken en kopen. Daarom nu: 12 tips om beter gevonden te worden.
 
Tekst: Gemma Dearing
 
De zoektrends van 2015 tonen aan dat de aankopen – in het bijzonder bij zoekopdrachten die ‘Kerst’ en ‘Sinterklaas’ bevatten – al in oktober beginnen. Dit zal in 2016 niet anders zijn. Waarbij de aankopen voor Sinterklaas logischerwijs eerder hun piek bereiken dan die voor Kerst. Opvallend is hoe gelijk het patroon is van de lijntjes voor Sinterklaas en Kerst:


Black Friday
Black Friday is een redelijk nieuw concept in Nederland. Het heeft in 2015 veel aan populariteit gewonnen, iets om rekening mee te houden. Klanten halen voordeel uit de enorme kortingen om zo de dure kosten van sinterklaas- en kerstcadeaus te verminderen. Dit jaar is het Black Friday op 25 november.

Winkelhoogseizoen
Het bovenstaande maakt duidelijk dat de tijd is aangebroken om je voor te bereiden op het winkelhoogseizoen. Het bijwerken van je website is natuurlijk essentieel, maar een veel vergeten aspect door webwinkeliers is hun zoekmachinemarketingstrategie (SEO). Die is essentieel voor de klantenwerving.

Bekijk onze 12 optimalisatietips voor Sinterklaas en Kerst om je SEO-strategie op orde te maken.

Tip 1: Gebruik uitgebreide tekstadvertenties
Expanded text ads zijn deze zomer gelanceerd. Ze bieden bijna de helft meer ruimte voor je kop, beschrijving en URL. Haal het meeste uit de 140 tekens.  

Tip 2: Probeer Showcase Shopping
Google Shopping biedt normaalgesproken één specifiek product per keer aan, maar met het Showcase Shopping advertentieformaat kan je een serie producten weergeven bij brede zoekopdrachten als ‘zomerjurken’.

Tip 3: Maak gebruik van price extensions
Het is mogelijk de aanbiedingen op Engelstalige markten gedetailleerd met de prijs in een tekstadvertentie te tonen. Maak hier dus gebruik van als je verkoopt op Engelstalige markten.

Tip 4: Vul gaten met dynamische zoekadvertenties
Dynamische zoekadvertenties genereren advertenties en zoekwoorden op basis van de content van je landingpagina’s. Dynamische zoekadvertenties vullen de gaten die je zoekwoorden handmatig misschien gemist hebben. Dit kan voordelig zijn voor bedrijven met content-rijke websites en met SKU-aanbiedingen (stock keeping unit) op alle pagina’s.

Tip 5: Bied per apparaat
Steeds meer zoekopdrachten vinden plaats op mobiele apparaten. Daarom is het belangrijk om met deze trend rekening te houden. Daarnaast zijn mobiele CPC’s (cost per click) meestal goedkoper dan die op desktop, pas je budget hierop aan.

Tip 6: Verbreed je zoekwoorden
Je bent misschien gewend je te concentreren op exact zoeken in AdWords, maar je kunt ook aangepaste brede zoekwoorden uitproberen om stapsgewijs meer volume tijdens de feestdagenperiode te genereren.

Tip 7: Lift mee op zoekpartners
Houd er rekening mee dat Google de sleutel tot je AdWords-succes in handen kan hebben, want deze zoekmachine belooft met zijn zoekpartners een trafficstijging. Zoekpartners breiden het bereik van uw Google-zoekadvertenties uit naar niet-Google websites, YouTube, Google Maps en andere Google sites. Zo vergroot je de kansen dat er op je advertentie geklikt wordt.

Tip 8: Importeeer statistieken
Importeer Google Analytics-doelen en -transacties in je AdWords-account. Niet alleen krijg je hiermee toegang tot je Google Analytics conversies en data die gerelateerd zijn aan AdWords-kliks, maar het geeft Conversion Optimizer ook toegang tot data waarmee biedingen geoptimaliseerd worden en waarmee je conversies kunnen stijgen en kosten verminderen.

Tip 9: Actualiseer je productfeed
Het is belangrijk om je productfeed voor Google Shopping altijd up-to-date te houden door te garanderen dat getoonde producten altijd op voorraad zijn en verbeter zo de gebruikservaring. Hiermee voorkom je ook onnodige uitgaven aan kliks die niet geconverteerd kunnen worden in een aankoop.

Tip 10: Kom met speciale aanbiedingen
Aanbiedingen helpen je om je te onderscheiden, dus zorg ervoor dat je prijzen actueel zijn. Google Shopping detecteert automatisch prijsverlagingen in de productfeed, maar je moet zelf de aanbiedingen voor tekstadvertenties aanpassen. Overweeg om een start- en einddatum in te voeren zodat deze informatie altijd correct is.  

Tip 11: Meet performance in uren
Het ligt vooral aan de dag en het tijdstip waarop je de meeste conversies en gebruikers ontvangt. Het analyseren van campagnedata in tijdvakken van een uur voor iedere dag van de week zorgt ervoor dat je beter begrijpt hoe je je biedingen kunt aanpassen voor efficiëntere campagnes en een betere ROI.

Tip 12: Pionier met campagneconcepten en -experimenten
Google heeft een tool, gelijksoortig aan A/B testing, genaamd campagneconcepten en –experimenten. Hiermee kun je de prestatie van een of meerdere campagnes testen en vergelijken met verschillende optimaliseringsstrategieën op het zoeknetwerk. Met deze tool kun je wijzigingen in een campagne aanbrengen voordat je deze bij al je advertenties toepast, of kun je teruggaan naar de originele versie.
 
Gemma Dearing is marketingmanager bij Twenga Solutions.