Twinkle | Digital Commerce

Trends voor Facebook-marketing in 2017

2017-11-09
180101
  • 2:17

2017 wordt voor bedrijven op Facebook het jaar van video first. Expand Online bezocht namens Dept Agency de Facebook Agency Day in Dublin en licht vijf features uit waar je volgend jaar verder mee aan de slag zou moeten op Facebook.

Tekst: Raquel Naus

Designen van video voor mobile
Van horizontale video’s naar verticale video’s. Waarbij audio alleen ondersteunt en de belangrijkste boodschap visueel is. Waarbij je de aandacht moet grijpen in de eerste seconden, om een ‘thumb-stopping’-effect te bereiken en ervoor te zorgen dat consumenten je video afkijken.

360 video ads
De 360º video ads zijn niet helemaal nieuw, maar wel een mooie manier om je content te delen, waarbij je interactie creëert met je doelgroep. Dit zet je met name in voor branding doeleinden. Je kunt het gebruiken om je producten te showcasen en te laten zien waar ze vandaan komen, zoals Nescafé eind vorig jaar al deed. Daarnaast kun je bijvoorbeeld je fysiek winkels van binnen laten zien. In travel is dit zeer populair; je kunt mensen dichter bij hun potentiële bestemming brengen, zoals in dit voorbeeld is te zien.

Live video
Je kunt je doelgroep live bereiken met een Live Video. Vertel je verhaal en creëer interactie met je huidige doelgroep. Ook kun je een nieuwe doelgroep bereiken. Erg interessant voor de introductie van een nieuw product bijvoorbeeld, om tips en tricks over je producten te delen met je doelgroep, of een Q&A-sessie te houden.

Instore conversies koppelen
Je kunt de instore conversies koppelen aan je online campagnes. Heeft jouw webshop ook fysieke winkels? Meet dan met offline conversies de toegevoegde waarde van je campagnes voor de winkels door.

Facebook Messenger
Er is steeds meer aandacht voor directe 1-op-1-communicatie met de doelgroep, waarbij het sinds kort mogelijk is om klikken op ads direct door te verwijzen naar Messenger, voor 1-op-1-contact tussen de doelgroep en de adverteerder. Idealiter is hier een chatbot aan gekoppeld die direct vragen kan beantwoorden en aanstuurt op een aankoop, maar je kunt het ook gebruiken om te linken naar je website. Tegelijkertijd is er de mogelijkheid voor persoonlijk contact.

Nu je weet waar je in 2017 op kunt inzetten op Facebook, is het tijd om je strategie vorm te geven.

Tips voor je Facebook-strategie
Hierbij geven we je nog wat tips bij het opstellen van je Facebook-strategie.

- Focus op de advertentiemogelijkheden en features die voor jouw business de meeste winst realiseren (75 procent van je budget)
- Houd ruimte in je marketingbudget om te testen met nieuwe features om te kijken of dit jouw business kan uitbreiden (20 procent van je budget)
- ‘Act crazy’ en test met de meest vreemde en nieuwste features om je concurrentie voor te blijven (5 procent van je budget).

Raquel Naus is online marketing consultant bij Expand Online.