Twinkle | Digital Commerce

Live verslag E-mailmarketing Conferentie (2)

2017-05-26
  • 11:48

Dit is een rechtstreeks verslag van de E-mailmarketing Conferentie in Alphen a/d Rijn. Deze blog wordt vandaag continu aangevuld. Lees ook het verslag van mijn collega Nienke Becker.

Floor van Riet, webadviseur bij Sabel Communicatie.

Livebloggers
Daar zitten we dan. Achterin de plenaire zaal staan de laptops naast elkaar opgesteld. Want niet alleen Twinkle doet verslag van de conferentie. Ook Frankwatching, Marketingfacts en Dino Goossens (Twitter) zijn van de partij.

Klik hier om naar mijn verslag te gaan van:
- What Not To E-mail
- Bol.com Case: Introductie online magazine BOMVOL
- E-mailadressen verzamelen en verrijken met advergames
- Unilever Case: Life & Cooking platform
- De e-mailmarketing benchmark
- Uitreiking van de EMMA's

--------------------------------------------------------

What Not To E-mail:40 Tips for Developing Effective Email Marketing Campaigns
Door: Jeanne S. Jennings

Oók bij e-mailmarketing gaat het om de lezer, de ontvanger. Hij zit aan de knoppen. Natuurlijk gaat het ook om ROI, maar ook daarvoor heb je de ontvanger nodig. Hij moet immers de e-mail openen én lezen.


De 40 tips van Jennings
Jennings,Email Marketing Consultant, start de E-mailmarketing Conferentie met tips en trucs. 'Ideeen, geen richtlijnen want standaarden bestaan niet.' In een kleine veertig minuten vliegen de tips en truucs om de oren. Een opsomming van de meest opvallende. Robert de Boer heeft de tips overigens ook samengevat op Marketingfacts.

From the line
1. Be sure it cleary identifies you
2. Make it instantly recognizable
Zorg ervoor dat de ontvanger gelijk weet wie de zender is én waar de nieuwsbrief over gaat.
3. Keep it consistent from send tot send
Zorg voor duidelijkheid. Zorg voor consistente inhoud en vormgeving.


Deleverability
1. Create a relationship with ISP's:
'Junk-mail is the problem.' Goede relaties met providers verlaagt de kans op een 'Junk-mail' stempel op je nieuwsbrief.
2 Send at an appropriate day and time
3. Include a white list request
Zodra je bent toegevoegd aan het adressenboek van je ontvanger, voorkom je de kans dat je boodschap in de junk-mail verdwijnt. Vraag je ontvanger hierom!

Subject line
'Dude, make some new friends',  'I think I can help you'.  Voorbeelden van zogenaamd 'triggerende' onderwerpregels. Succes niet verzekerd. De onderwerpregel moet de inhoud van de boodschap samenvatten. Inhoudelijk en informatief.

1. Make it engaging and benefit-oriented
2. Be sure it's unique to each issue
3. Put the most important information first
4. Don't use subject lines that sound spammy
5. Make sure it's appropiate for your content and audience

Preview pane
Ruim de helft van de consumenten maakt gebruik van de 'preview pane' van bijvoorbeeld Outlook en Lotus Notus. Maak hier gebruik van! Grijp iemands aandacht zodat hij verder scrolt. Het grootste probleem van de e-mailsoftware: het blokt afbeeldingen. Hoe lossen we dit op:

1. Include a recognizable logo or brand name
2. Use a benefit-oriented headline or title
3. Make sure the messages gets through even if images arre blocked
Biedt een alternatief voor de afbeeldingen. Je e-mail moet er ook zonder afbeeldingen prettig en begrijpelijk uit zien: afbeeldingen moeten geen voorwaarde zijn.
4. Add a link to view the email online
Geef naast de link ook de volledige URL. Vaak werken links niet meer zodra afbeeldingen worden geblokt.Geef daarom altijd de volledige URL, zodat men deze kan knippen en plakken.

Een goed voorbeeld: Volgens Jeanne is de nieuwsbrief van MarketingSherpa een goed voorbeeld van hoe het wél moet. MarketingSherpa gebruikt textlinks, informatieve en aansprekende inleidingen, een samenvatting (table of content) en spreekt de ontvanger persoonlijk aan.

Preview screen
Bijna iedereen met e-mailsoftware bekijkt e-mails vanuit het 'preview' scherm.

1. Start with an engaging opening paragraph
Je wilt dat je ontvanger de e-mail direct leest. De lead is bepalend voor het succes: geef kort weer waar de nieuwsbrief over gaat. Zo weet de ontvanger waar hij aan toe is en waarom hij verder moet lezen.
2. Make it for real persons
Hoe persoonlijker, hoe beter. Laat zien wie de auteur is van de nieuwsbrief (naam van de auteur of zelfs een foto).

Design
1. Make it engaging to the eye to draw people in
Vormgeving moet de inhoud ondersteunen, niet de inhoud overschreeuwen.
2. Keep it consitent with your website/landing pages
Zorg voor een prettige en rustige ervaring. Laat de vormgeving van de e-mail aansluiten bij de vormgeving van de website. De ervaring van e-mail naar landing-pagina moet de ontvanger niet afschrikken.

3. Use images to support the maessage, not disttract form it
4. Keep it short and skimmable: Keep It Simple and Straight Forward (KISS)
Zorg ervoor dat men informatiestukken eenvoudig kan overslaan.

Content
1. Make your content benefit-oriented and engaging: Het moet niet alleen promotioneel zijn. Geef waardevolle content, zonder dat het perse je producten verkoopt. Ook voor iemand die geen interesse heeft in je producten moet nieuwsbrief boeiend zijn.
2. Include interactive elements
Maak gebruik van ratings en beoordelingen: ook dit maakt de nieuwsbrief persoonlijker.

Busness Goals
1. Define business goals in advance
Zowel kwalititief als kwantitatief. Stel vooraf concreet vast wat je wilt bereiken.
2. Include multiple calls to action
Wees niet afhankelijk van een één a twee doorklik-links. Geef ontvangers meerdere en verschillende mogelijkheden om tot actie over te gaan.
3. Be effective but not phusy
Probeer je ontvanger te verleiden, maar ga niet te ver. De informatie moet boeiend zijn, alleen hard-selling zal niet werken.

Footers Tips
1. Include an unsubscribe link
Als mensen je e-mail niet meer willen lezen, geef ze dan eenvoudig de mogelijkheid om zich af te melden. Dat is altijd beter dan dat je e-mail niet gelezen wordt óf in de 'Junk-box' belandt.
2. If possible also offer a subscription management link
3. Give them your USPS address
4. Protect your content with a copyright

Other tips
1. Make sure everything 'works'
Hoe effectief uw e-mail ook is, als de follow-up op je website niet werkt, zijn alle inspanningen voor niets geweest.
2. Tell people your frequency at sign-up - and stick to it
3. Deliver on the expectations you set at sign-up
De promotie van je e-mail moet je waar kunnen maken.
4. Include a F2F or viral message
Geef mensen de kans om de nieuwsbrief eenvoudig door te sturen.
5. Include a link to subscripe
En geef ontvangers van de doorgestuurde e-mail de kans om zich te abonneren.

Meer informatie
Clickz.com
JeanneJennigs.com

--{naar boven} --------------------------------------------------------

Bol.com Case: Introductie online magazine BOMVOL
Door: Partrick Flerackers, CRM manager bol.com en Kees Beudeker, creatief directeur Readershouse/Hearst

Bol.com introduceerde met Bomvol een nieuw digitaal concept, door een combinatie tussen e-mailmarketing en een digitaal magazine te lanceren. Veel entertainment en interactie. In een kleine zes maanden bleek Bomvol een groots succes: zo'n 400.000 bezoekers die gemiddeld twintig minuten het magazine 'lezen'.

Waarom BOMVOL? De dalende trend in de 'opening-rate' van mailings - steeds meer nieuwsbrieven, steeds minder behoefte - bracht Bol.com op het idee om het helemaal anders te doen. Met Bomvol wilde de online mediawinkel klanten inspireren en op een andere manier benaderen.

Wat is Bomvol?
Bomvol legt directe interactie tussen de lezer en Bol.com.
- Multimediaal en bomvol: videoframenten, foto's, geluidsbestanden, recensies, beoordelingen én productinformatie.
- Interactie: elke pagina bevat wel een vorm van interactie.
- Entertainment: vermaakt staat voorop. Zo kon men in het 2e nummer luisteren naar de enige echte vakantieman Frits Bom, Giel Beelen helpen bij het vinden van de ideale zomerhit en een Guitar-battle tussen Spike (Di-Rect) en Frank (Heideroosjes) beluisteren.

Resultaat
Verbazing alom. Waar het bij een papieren magazine zo'n 3 jaar duurt voordat men van een succes kan spreken (lees: voordat een magazine rendabel is), had Bomvol binnen zes maanden al honderdduizenden lezers die gemiddeld twintig minuten het magazine 'lazen'. Beudeker: 'Je creert een ontmoetingsplek waarbij je 20 minuten de tijd hebt om het merk neer te zetten en producten aan te bevelen.'

De cijfers
- 400.000 bezoekers, waarvan 55 procent terugkeert.
- Aantal aanmeldingen op de nieuwsbrief: 22 procent van de bezoekers.
- Netto click-trough: 8 procent klikt door naar een productpagina op de website.
- Bepaalde producten stegen zelfs tot 2000 procent in hun omzet.

Uit een lezersonderzoek kwam naar voren dat:
- 90 procent ervaart het lezen van een online-magazine als positief.
- 95 procent Bomvol in de toekomst wil gaan lezen.
- 98 procent is positief is over Bomvol.

Conclusie
E-mailmarketing werkt. Er kwamen meer bezoekers via de nieuwsbrief binnen dan via de veelbezochte website. Dankzij Bomvol worden alle e-mailnieuwsbrieven van Bol.com positiever beoordeeld. De dalende trendlijn in click-thourg-rate en open-rate is door Bol.com veranderd.

Bol.com maakt Bomvol in samenwerking met Readershouse/Hearst en Born05.

--{naar boven} --------------------------------------------------------

E-mailadressen verzamelen en verrijken met advergames
Door: Victor Knaap, algemeen directeur Mediamonks

Mediamonks is Nederland's grootste bureau voor online games, ook wel advergames genoemd. In een korte presentatie ligt Knaap toe hoe games ook ingezet kunnen worden om e-mailadressen te verzamelen en te verrijken.

Waarom webgames?
- Het snelst groeiende online medium
- Games creëren een sterke binding met het merk
- Rumour arond the brand
- Verhogen van traffic naar website
- Verzamelen e-mailadressen
- Data verrijking

Soorten games
1. Standard games:     varianten op klassieke spellen als Tetris en Pong
2. Custom games:        een nieuwe game ontwikkelt rondom een concept
3. Thema games:         spellen rondom een bepaald thema.
4. Topical games:         spellen die inhaken op een persmoment.


Wie spelen er webgames?
- Gemiddeld 28 jaar
- 60 procent is vrouw
- Primaire doelgroep (16-25 jaar): Dit zijn de 'viral carriers'; de trendsetters; de bloggers. Essentieele groep om mond-tot-mond communicatie om gang te brengen.
- Secundaire doelgroep (21-30 jaar): Worden op de hoogte gesteld via mond-tot-mond commuicaite, send-a-friend en nieuwsbrieven.
3. Tertaire doelgroep: 30+ jaar

Drie cases
Na een kleine les in de wereld van advergames, stapt Knaap over op de praktijk. Hij geeft drie voorbeelden van 'thema-games' waarin meerdere bedrijven participeren: 'Oranje gaat scoren', 'Gondelove' en 'Pakjespiet (pdf)'. Knaap: 'Het is verstandig om een mediapartner deel te laten nemen. Een viraal effect bereik je namelijk niet zomaar.'

Verrijking van je database?
Dat virale games je mailingbestand kunnen vergroten, spreekt voor zich. Hoe meer mensen het spel spelen, hoe meer e-mailadressen je verzamelt. Maar hoe kun je het bestand verrijken met nieuwe, waardevolle gegegevens? Knaap gaat er niet op in, terwijl de titel van zijn presentatie je dat wel doet verwachten. We moeten het hem maar vragen:

'Je kunt het verrijken door spelers keuzes te laten maken. Keuzes die niet voelen als een keuze. Bijvoorbeeld door de speler te laten kiezen tussen verschillende prijzen. En aan het einde van het spel te vragen of de prijs voor hem óf voor iemand anders is. Op die manier weet je alweer meer van je doelgroep en wordt je mailingbestand steeds waardevoller.' Echt diep gaat Knaap er dus helaas niet op in. Games maken kunnen ze bij Mediamonks in ieder geval wel.

--{naar boven} --------------------------------------------------------

Unilever Case: Life & Cooking platform

Door Ivonne Bouwmeester, media innovatie manager Unilever en Bram Stevens, account manager Suntzu.

Life & Cooking, de show van Carlo en Irene, is een gezamenlijk label van RTL en Unilever. Over het hele seizoen kijken zo'n 11 miljoen msensen naar het programma. Inmiddels is het meer dan alleen het televisieprogramma voor de Nederlandse vrouw. Life & Cooking is een multimediaal platform. Voor Unilever is het online-gedeelte hét podium om producten en merken te promoten én klantgegevens te verzamelen.

Life & Cooking platform in een notendop
- Website, ledensite en nieuwsbrief
- Voor en door leden
- Wekelijkse nieuwsbrief
- Reacties plaatsen, reacties lezen op het forum
- Deelnemen aan spelletjes
- Insturen van eigen content
- Profiteren van speciale aanbiedingen
- Wekelijks een ander thema
- Bijdrage van leden via blog en forum

De website wordt door 3 miljoen bezoekers bezocht en heeft 200.000 geregistreerde leden, waarvan 150.000 de 'Ledennieuwsbrief' ontvangt.

Doelen
Met Life & Cooking wil Unilever een bestand opbouwen van loyale consumenten. In drie stappen wordt de 'loyale consument' geboren:
1. Kennismaken, dmv tv en de winkelvloer.
2. Boeien, dmv de website: je mening geven, reageren, discussiëren.
3. Binden, dmv de nieuwsbrief en het lidmaatschap.

Life & Cooking nieuwsbrief: persoonlijk en bomvol acties
De ledennieuwsbrief is de belangrijkste aanjager voor de website. Personalisatie staat daarbij voorop. Bouwmeester: 'We gebruiken simpele gegevens uit het mailingbestand om de nieuwsbrief te personaliseren. Zo gebruiken we de postcode voor een persoonlijk weerbericht en de geboortedatum om een horoscoop te bieden.' Simpel maar effectief.

Belonen
Stevens van Suntzu: 'We belonen bezoekers voor het openen van onze nieuwsbrief. Alleen de ontvangers van de nieuwsbrief krijgen speciale aanbiedingen en acties. De afgelopen twee jaar hebben we tweehonderd acties bedacht en ingezet om de leden te blijven binden.' De aanbiedingen en acties zorgen er niet alleen voor dat men de nieuwsbrief blijft lezen. Via kortingscoupons en prijsvragen worden nieuwe gegevens verzameld.

Resultaten nieuwsbrief
- Rond de 150.000 leden (al 2 jaar)
- Actief bestand: 80 procent opent elke 6 weken de nieuwsbrief
- Aanmeldingen > afmeldingen
- Ratio aangekomen mails 95%
- Openings-ratio: 18% tot 40%

Leer- en verbeterpunten
Unilever stelt de volgende aandachtspunten voor de toekomst van het platform:
- Behoudt het aandacht van de ontvanger
- Blijf persoonlijk voordeel bieden: relevante content, acties, kortingen en gratis producten testen.
- Vindt een balans tussen vluchtige acties met direct voordeel en lange termijn acties.

--{naar boven} --------------------------------------------------------

De e-mailmarketing benchmark

Door: Ronald Jansen, directeur De Vos & Jansen

Hoe kijkt het bedrijfsleven naar e-mailmarketing? Jansen geeft inzicht in de resultaten van een recent uitgevoerd onderzoek onder 150 bedrijven - voornamelijk MKB - en promoot een nieuw initiatief: 'de e-mailmarketing benchmark'.

Net als Jansen zijn presentatie start, valt het stroom uit. Daar zitten we dan in een donkere, Middeleeuws ogende zaal vol multimediale dames en heren. Na wat telefoontjes, frisse lucht,  nog een kop koffie en een stroomaggregaat is het stroom gelukkig weer terug. Everything back to normal.


Hoe denkt het bedrijfsleven over e-mailmarketing?
E-mailmarketing wordt als een volwaardige marketingtool gezien, maar er zijn vooral veel vragen concludeert Jansen. 'We hebben de cijfers, maar weten eigenlijk niet wat we er mee moeten.' Met het kennisniveau is het onder de meeste MKB'ers slecht gesteld. Drie typerende voorbeelden:
- 40% weet niet wat 'opt-in' is of geeft aan er geen gebruik van te maken.
- 56% kan uit verschillende omschrijvingen niet de juiste definitie geven van spam.
- 84% heeft geen flauw benul van hoe zij ten opzichte van de markt presteren.

Emailbenchmark.nl
Na de dramatische cijfers gaat Jansen over op het promoten van de e-mailmarketing benchmark, een initiatief waarmee de effectiviteit van e-mailmarketing inzichtelijk wordt gemaakt. Vanwege het tijdgebrek krijgen we helaas weinig hoogte van wat dit onderzoek nou precies inhoud. 'Op de website vind je alle cijfers van het onderzoek (pdf) en de benchmark.' Laten we dan maar snel eens op de website gaan kijken.

--{naar boven} --------------------------------------------------------

Uitreiking van de EMMA's

Wie krijgt de gouden, zilveren of bronzen E-mail Marketing Award? Marc Borgers, voorzitter EMMA-nl: 'We hebben gelet op de juiste mix tussen creativiteit en effectiviteit.' Genomineerde bedrijven zaten ook in de vakjury. Hoe blijf je dan objectief? 'Heel simpel, door tijdens de beoordelingen het desbetreffende jurylid even weg te sturen.'


Brons, zilver en goud ging naar de volgende cases:


Brons  
VNU Exihibiotns, De digitale relatiekaart
De jury: 'Een sterk concept dat past bij de doelgroep.'

Grolsch, Bier mag weer gezien worden
De jury: 'Video's bekijken zonder dat men hoeft door te klikken naar de website: een innovatieve toepassing  van video en e-mailmarketing.'

Zilver
Transavia.com, Jouw foto op ons vliegtuig!
De jury: 'Dit is een goed voorbeeld van een 'single-channel' oplossing: met slechts één e-mail een rijkelijk gevulde database met tienduizenden foto's verzamelen.'

Goud
Bol.com, Online magazine BOMVOL
De jury: 'De enorme hoeveelheid positieve klantenreacties en de creativiteit maken het een gouden EMMA waard.'

Unilever, Life & Cooking
De jury: 'Waar andere cases op een specifiek criteria opvielen, was bij Unilever alles goed ingevuld. Personalisatie, creativiteit en interactiviteit met de doelgroep: dit is een nieuwsbrief, zoals je hem moet maken.'


Aan het einde van de dag is het tijd voor de (netwerk)borrel. Met mijn collega Nienke Becker vat ik de dag in het Archeon nog eens samen. Op haar blog lees je een samenvatting waar ik
me dan ook volledig bij aansluit.