Woensdag 26 september 2007

12630 keer gelezen1 x gereageerd

Mobile Monday: Inspiratie voor webwinkeliers

Michel Willems

Geen afbeelding beschikbaar

Maandag bezocht ik de 2e editie van Mobile Monday in Amsterdam. Een kwaliteitsevent!

De klapper van de avond was wat mij betreft Tomi T. Ahonen. Deze denker, schrijver en strateeg op het gebied van mobiel, gaf klip en klaar uitleg over hoe we 'Mobile' zouden moeten beschouwen. Volgens hem staat staat mobiel tot internet, als TV tot radio.

Uitleg? Op Tomi's blog staat een artikel waarin hij hier uitvoerig op in gaat. Ik zal een poging doen dit geniale artikel samen te vatten:

Op de radio had je 'hoorspelen'. Stel nu dat je de opnames hiervan filmt.... heumm.... het gemiddelde TV programma kan een stuk interessanter! Het equivalent op tv is een film of een tv-serie. Let wel, TV heeft radio niet volledig van de aardbodem laten verdwijnen, we gebruiken radio gewoon op andere momenten en op een andere manier. Stel nu dat je een TV - programma laat zien op een klein schermpje, wat gebeurd er dan? Tja, dan haal je ook niet het optimale resultaat bij het inzetten van het mobiele kanaal.

Internetters klagen nog wel eens over het feit dat je niet veel kunt op zo'n klein schermpje van je mobiel, je moet te veel scrollen en typen op een onhandig toetsenbordje. Tja, dat is hetzelfde als het niet inzien van waarom je een radiouitzending op TV zou moeten uitzenden. We moeten niet proberen het huidige internet te kopiŽren naar een 'mobiel mini internet'. Denk bijvoorbeeld aan 2D barcodes die je scant met de camera in je telefoon, zodat je geen lange url’s hoeft in te tikken.


Tomi Ahonen geeft verder aan dat vijf factoren 'mobiel' van de overige massa media onderscheiden:

1. het is persoonlijk: Je toegang tot internet deel je thuis vaak met huisgenoten, en je werkgever kan ook zien wat je aan het doen bent. Je mobiele telefoon is alleen van jou, je deelt ‘m zelfs niet vaak met je echtgenoot.

Mede daarom is mobiel het enige massa medium waarbij iedere ‘media consument’ op herkent kan worden op basis van een echt uniek kenmerk. Op het internet gebruiken mensen soms verschillende ‘alliassen’,†gebruiken er vaak meerdere personen ťťn IP adres en werkt niet iedereen altijd vanaf hetzelfde IP adres. Ook cookies zijn snel verwijderd.†Bij mobieltjes hebben de meeste mensen een uniek nummer!

De slimme lezer denkt dan, maar er zijn ook mensen die meerdere nummers hebben. Dat klopt, maar dat zijn meerdere unieke nummers die niet vaak gedeeld worden met anderen.

Waarom is dit zo belangrijk? Nou, als reisbureau is het best interessant om te weten dat +31-6-12345678 al een paar keer recencies van hotels in Barcelona heeft gecheckt!

††
2. Always-on en 3. altijd bij je

Je kan CNN als behang aanzetten, 24 uur per dag, maar de meeste mensen zullen toch af en toe ergens anders heen gaan. Het always-on karakter van ‘mobiel’ heeft zelfs betaalde diensten opgeleverd die je waarschuwen dat er op andere live media iets gaande is, bijvoorbeeld in het Big Brother huis.

Mobiel is het snelste medium om mensen te bereiken. Zelfs gemeentelijke alarmdiensten doen proeven met SMS. En welk ander massa medium heb je onder handbereik op het toilet? Ik laat me er niet over uit hoeveel mensen hun mobiel ook daar gebruiken.
4. Een ingebouwd betalingsmechanisme

Rabomobiel moet ons aan het denken zetten. Waarom investeert de Rabobank in een mobiele klantbasis? Ons mobieltje is straks een superbetaal mechanisme. Klikken is kopen en ook direct betalen. Dat lukt niet met een krant of radio uitzending. En zelfs op het internet moeten we via het invoeren van een hoop cijfertjes creditcard of ideal betalingen doen. Je betaalt nu je ringtones al via je mobiele rekening. Waarom dan niet het boek dat je bestelt?

5. Gereedschap voor input door de media gebruiker

Stel je voor...Łberyup Jort Kelder loopt binnen bij een textielsuper van Zeeman. Onder een bepaalde doelgroep heeft dat nieuwswaarde! Iedereen heeft een mobiel bij zich en kan het op de foto zetten en direct op het internet posten. Weinig mensen hebben hun webcam op zulke momenten paraat.

Onzinnig? Ok, maar hoeveel mensen hebben het stiekeme filmpje van Sadam en zijn beulen bekeken?

Deze eigenschap van het mobieltje kan onze manier van mediaconsumptie flink veranderen. We kunnen makkelijker zelf bijdragen!

Wat kunnen we hier als webwinkelier van leren?


In ieder geval dat we meer van mobiel kunnen profiteren als we verder gaan dan het kopiŽren van onze webshop op mini-mobiel formaat.

Als we concepten bedenken die aansluiten bij de unieke eigenschappen van mobiel valt er veel meer te bereiken.

We gaan dus weer een leuke innovatieve tijd tegemoet met inspirerende discussies. Ik raad daarom iedereen aan om volgende keer naar Mobile Monday te komen.

Verder zou ik graag de discussie onder webwinkel vakgenoten aanwakkeren. Deel je gedachten met ons. Post je idee voor een goede† m-commerce toepassing onder dit artikel. Ik stuur een goede fles wijn naar degene met het beste idee waarbij een aantal van de bovenstaande vijf elementen aan bod komen!


0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:



Er is op dit moment 1 reactie gegeven op:
Mobile Monday: Inspiratie voor webwinkeliers
  1. Marieke op vrijdag 5 oktober, 2007 om 11:55

    Volgens mij staat m-commerce voor veel webwinkeliers nog ver van hun bed. Een shop (website) draaiende houden is al lastig genoeg. Overigens hebben we in het komende nummer van Twinkle een leuk verhaal over m-commerce in Japan. Inspirerend, denk ik, maar daar zijn ze echt al veel verder.


Laat een reactie achter:









Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.