Twinkle | Digital Commerce

Uitspraak goed voor webwinkels en consument

2017-05-26
  • 1:51

De uitspraak van het Hof stelt dat bij het aangaan van een overeenkomst tussen een webwinkel en een consument beiden verantwoordelijkheden dragen. Van een bedrijf mag verwacht worden dat het aanbod dat het aan consumenten voorlegt  serieus is. Want: zonder aanbod kan er geen overeenkomst gesloten worden.

Van een consument mag verwacht worden dat hij gemiddeld geïnformeerd is. Van een consument die van plan is een lcd tv te kopen, mag bijvoorbeeld verwacht worden dat deze zich tevoren heeft geïnformeerd over de prijzen. Wat consumenten op de website zagen was dat het ging om:

a) een HD ready breedbeeld lcd televisie
b) van het A-merk Philips
c) met een beelddiameter van 80 cm
d) voor een prijs van 99,90 dan wel 99,00,
e) met in rode hoofdletters de vermelding NIEUW,
f)  zónder toevoeging als: 'stuntaanbieding', 'prijsknaller' of een anderszins bijzonder aanbod  




De consument had derhalve kunnen begrijpen dat het in het onderhavige geval om een vergissing ging. De TV's kosten immers tussen de 700 en 1300 en van opgewekt vertrouwen door de toevoeging  'stuntaanbieding', 'prijsknaller' was dus geen sprake en dus ook niet van een serieus te nemen aanbod. Het feit dat consumenten massaal tv's insloegen zegt overigens genoeg in deze. Kennelijk vonden ook consumenten de prijs 'ongelofelijk' scherp.

Bescherming webwinkels
De uitspraak is een steun in de rug van webwinkels die enerzijds gedwongen worden om zorgvuldig om te gaan met het doen van een passend aanbod, maar die tegelijkertijd webwinkels beschermd bij kennelijke druk- en zetfouten. De uitspraak is tegelijkertijd een steun in de rug van consumenten. Webwinkels die zich na deze uitspraak menen te kunnen beroepen op het feit dat ze de aangeboden prijs niet hebben gewild, komen bedrogen uit. Immers, met name bij stuntaanbiedingen of prijsknallers of acties mag de consument verwachten dat stuntaanbieding of prijsknaller ook werkelijk als zodanig is bedoeld.  Een prijsknaller die er uitziet als een prijsknaller is gewoon een prijsknaller en daar mag een consument de webwinkel aan houden.

De uitspraak is goed voor webwinkels én voor consumenten en dat stemt Thuiswinkel.org, die primair op komt voor de belangen van webwinkels, maar die ook -via het Thuiswinkel Waarborg- de consument hoog in het vaandel heeft staan, tot tevredenheid.