Vrijdag 28 maart 2008

5509 keer gelezen10 x gereageerd

Mobiel internet: te vroeg of net op tijd?

Michel Willems

Geen afbeelding beschikbaar

Ik weet het nog goed. Communiceren met computers op afstand voor particulieren was gloednieuw. Harm, een goede studievriend, en inmiddels al lange tijd mijn compagnon, zat achter zijn oude computer. Enthousiast staarde hij naar een zwart scherm vol met letters. Toen kraaide hij het uit...ik heb zojuist een document naar Nokkie gestuurd, zodat ik het daar kan printen. Weet je wel wat voor potentie dit heeft?

Grinnikend met een fles goedkoop studentenbier stonden Jeroen en ik achter hem. Ach, waarom loop je niet gewoon even met een floppy naar Nokkie toe? Hij woont hier hemelsbreed 50 meter vandaan!

Terwijl wij als lolbroekende studenten ons lieten verblinden door de ogenschijnlijke omslachtigheid van de weinig gebruiksvriendelijke applicatie, stonden we aan het begin van een ontwikkeling die ons leven sterk beļnvloed heeft. Gelukkig zag ik nog redelijk vroeg in, dat ook ik iets aan het internet had.

Ik moest een aantal jaar geleden tijdens de eerste I-mode campagnes van KPN ook aan dit voorval denken Iemand zei toen tegen me: ach zo’n onhandig klein schermpje op een mobiel,dan kan je toch beter thuis even gaan internetten?

Natuurlijk is het nog steeds niet zo dat iedereen, iedere dag gebruik maakt van mobiel internet en daarmee samenhangende applicaties. En toen ik vorige week, overigens in een prima Haags visrestaurant, een ideetje aan een wijze vrouw voorlegde, besefte ik dat nog lang niet iedereen ziet hoe razendsnel de mobiele internet ontwikkeling nu gaat.

De wijze vrouw vond namelijk dat ik te vroeg was met mijn idee. Gezien de snelle groei van het gebruik van mobiel internet denk ik echter dat ik eerder moet opschieten dan wachten.

Moet nu iedereen razendsnel zijn site in het klein kopieėren voor mobiel internet? Neen beste lezer, ik schreef al eerder dat het simpelweg kopieėren van normale internetconcepten, niet het volledige potentieel van het mobiele internet uitnut. Het is hetzelfde als het uitzenden van een hoorspel op televisie.

Als je als ondernemer gebruik wilt maken van de unieke voordelen van het mobiele internet dan is het slim als je rekening houdt met de volgende unieke kenmerken: Mobiel is persoonlijk, always on, altijd bij je, bevat straks betalingsmogelijkheden en bevat tools om content toe te voegen (foto & videocamera in je mobiel bijvoorbeeld). Meer uitleg hierover vind je in mijn eerdere artikeltje.

Tot zover de theorie. Nu een paar concrete voorbeelden die al werken?

Ken je dat? Je bent in de stad en moet ontzettend nodig naar het toilet. Waar is de dichtstbijzijnde wc? Even Mizpee checken waar de dichtsbijzijnde schone toilet is. Mizpee is er nu al in zes Europese en nog veel meer Noord-Amerikaanse steden.

Of wat dacht je van deze situatie? Je bent in een vreemde stad, je zoekt je weg én .... je hebt je Tomtom niet bij je. Veel mensen hebben geen ingebouwde navigatie in hun auto, maar vergeten hun mobiele telefoon vrijwel nooit. Voor die mensen zijn diensten als Nokia Maps en KPN Op Weg. Je mobieltje verandert dan in een navigatiesysteem.

Ik denk dat ik niemand meer hoef uit te leggen welke commerciėle mogelijkheden navigatiesystemen hebben. Zo kan je via de ‘KPN Op Weg’ applicatie in de normale Telefoongids bijvoorbeeld een winkel opzoeken, en vervolgens helpt ‘KPN Op Weg’ je bij het navigeren.

Nog niet moe van die voorbeelden? Daar komt ‘ie, je bent aan het skieėn en je weet niet waar je vrienden zijn. Je belt, maar ze nemen niet op omdat ze net met een rotvaart van de zwarte piste afrazen. Nu is er een oplossing. Via het gratis te downloaden Skimondo zie je je vrienden (of kinderen!) op de skikaart op je telefoonschermpje bewegen!

Daarnaast kan je je stoere skiverhalen tijdens de aprčs ski onderbouwen met een kaart waarop jouw dagroute staat uitgetekend op een kaart!

Skimondo ziet natuurlijk volop mogelijkheden voor advertentie inkomsten en dergelijke. Welke aprčs ski tent of welk zonnebrandcreme merk wil nu niet de skieėr bereiken op het meest relevante moment.

Okay, als webwinkelier denk je nu wellicht, allemaal leuk, maar wat moet ik hier nu mee? Stel dan je zelf de volgende vraag: Op welk moment en/of op welk moment is mijn product of dienst het meest relevant voor mijn potentiėle klant?

Als je die vraag beantwoord hebt, dan weet je ook voor een groot gedeelte al wat je met het nieuwe mobiele medium moet!

 
 

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:



Er is op dit moment 10 keer gereageerd op:
Mobiel internet: te vroeg of net op tijd?
 
  1. Walther Ploos van Amstel op vrijdag 28 maart, 2008 om 16:04

    Ik hoorde op TROS Online een leuk berichtje. Een logboek van je leven dat automatisch wordt bijgehouden. Informatie over wat je eet, waar je bent en hoe lang, het wordt allemaal verzameld door de nieuwe mobiele software IYouIt. De techniek wordt deze week gelanceerd door het Enschedese Telematica Instituut in samenwerking met de Japanse telecomgigant DoCoMo. IYouIt vergaart niet alleen automatisch informatie maar wordt daar gaandeweg ook steeds slimmer in. Leuk dat oplossingen voor mobieltje steeds intelligenter worden.

  2. Patrick op vrijdag 28 maart, 2008 om 16:26

    Grappig, misschien zouden we een lijstje moeten maken met handige tools? Alvast een opzetje:

    1) Q-pon.nl (alle kortingsbonnen op je mobiel) 2) Pathe mobiel (niet meer wachten in de rij) 3) E-buddy (MSN op je mobiel) 4) Gizmo (IP bellen)

    Iemand nog andere leuke ideeen, wel even proberen voordat je ze erbij zet.

  3. Martin B op vrijdag 28 maart, 2008 om 18:57

    Walther, ik snap van jou niet dat je dat leuk vind. Ik zou het eerder verontrustend noemen.

  4. Walther Ploos van Amstel op zondag 30 maart, 2008 om 15:10

    Een beetje mee eens.... ik kan ook genieten van de volgende doctorfun cartoon

  5. Walther Ploos van Amstel op zondag 30 maart, 2008 om 15:11

    Ik bedoel deze cartoon: http://www.ibiblio.org/Dave/Dr-Fun/df200601/df20060116.jpg

  6. Martin B op zondag 30 maart, 2008 om 20:44

    Walther, hij is leuk. En geeft precies weer wat er aan de hand is: zie ook Mephisto, zie Faust. Ik heb een keer gepoogd er een blog aan te wijden (http://www.twinklemagazine.nl/weblog.aspx?id=10732), maar kennelijk is t' hemd (webwinkel) nader dan de rok (maatschappij).

  7. Michel op zondag 30 maart, 2008 om 21:48

    Martin en Walther. Heerlijk, een discussie over de maatschappelijke effecten van nieuwe technologie. Ook dat doet me denken aan de discussies in de eerste dagen van het wereld wijde web. Er waren mensen die dachten het internet zou leiden tot wereldvrede, het einde van dictaturen etc. etc. Er waren ook mensen die bang waren dat mensen elkaar niet meer zouden treffen, relaties afstandelijker zouden worden etc etc. Hoewel dit soort voorspellingen vaak niet helemaal uitkomen, hebben ontwikkelingen die dit soort discussies veroorzaken vaak wel enorme (vaak onverwachte) gevolgen voor de maatschappij.

    Ook ik maak me zorgen over de privacy aspecten van mobiele technologie. Veel twintigers lijken zich echter veel minder zorgen te maken over het delen van informatie over zich zelf, met name als ze er iets voor terugkrijgen. Je hierbij denken aan een stijging in aanzien bij hun vrienden (Hyves) maar ook aan praktische informatie (je bus nadert je halte, je moet nu opschieten - voorbeeld uit Zuid Korea).

    Los van onze mening, zorgen of hoop met betrekking tot de ontwikkeling van mobiele technologie, het feit dat deze discussie ontstaat betekent dat de ontwikkeling relevant is en veel impact op ons leven gaat hebben.

    Heerlijk, wat een spannende tijd!

    Het feit dat deze ontwikkelingen zulke zorgen

  8. op zondag 30 maart, 2008 om 21:51

    Martin en Walther. Heerlijk, een discussie over de maatschappelijke effecten van nieuwe technologie. Ook dat doet me denken aan de discussies in de eerste dagen van het wereld wijde web. Er waren mensen die dachten het internet zou leiden tot wereldvrede, het einde van dictaturen etc. etc. Er waren ook mensen die bang waren dat mensen elkaar niet meer zouden treffen, relaties afstandelijker zouden worden etc etc. Hoewel dit soort voorspellingen vaak niet helemaal uitkomen, hebben ontwikkelingen die dit soort discussies veroorzaken vaak wel enorme (vaak onverwachte) gevolgen voor de maatschappij.

    Ook ik maak me zorgen over de privacy aspecten van mobiele technologie. Veel twintigers lijken zich echter veel minder zorgen te maken over het delen van informatie over zich zelf, met name als ze er iets voor terugkrijgen. Je hierbij denken aan een stijging in aanzien bij hun vrienden (Hyves) maar ook aan praktische informatie (je bus nadert je halte, je moet nu opschieten - voorbeeld uit Zuid Korea).

    Los van onze mening, zorgen of hoop met betrekking tot de ontwikkeling van mobiele technologie, het feit dat deze discussie ontstaat betekent dat de ontwikkeling relevant is en veel impact op ons leven gaat hebben.

    Heerlijk, wat een spannende tijd!

  9. Martin B op zondag 30 maart, 2008 om 22:20

    Het is inderdaad een feit dat jongeren zich niet druk maken over het afstaan van privacygevoelige gegevens. Veel onderzoeken tonen dat aan. Engeland lijkt een uitzondering. Ooit was het in Nederland een zeer gevoelig onderwerp, vooral bij hen die zich nog bewust waren van wat er in WOII gebeurd was: joden konden opgepakt worden omdat het zo netjes geregistreerd was: wie, wat, waar. Tot ver in de jaren '80 vond zelfs de politiek dat registraties beperkt moetsen worden: een gewaarschuwd mens ... Maar dat is nu totaal omgekeerd, politiek is voorstander van 'bewaren' (KLM, providers etc.).

  10. Saskia op woensdag 2 april, 2008 om 10:31

    @patrick: wat dacht je van http://staaterfile.nl perfect bruikbaar op je mobiel... binnen een paar seconden is de gehele site geladen OOK op je mobiel Bovendien hoef je er zelf geen gegevens voor af te staan.


Laat een reactie achter:
 









  Code (zie plaatje hierboven)

 E-mail mij de reacties


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.