Vrijdag 11 april 2008

9837 keer gelezen22 x gereageerd

Welke webwinkels zetten het meeste om?

Marieke Verdonk

Geen afbeelding beschikbaar

In september willen we de Twinkle Webwinkel Top 100 brengen. We gaan uitzoeken wat de omzet is van de Nederlandse webwinkels en ze op die manier ranken. Onze Amerikaanse collega's van Internet Retailer doen dat al jaren, maar dan is het een Top 500. A hell of a job, al is het alleen maar omdat een deel van deze organisaties hun cijfers niet kwijt willen.

Ik ben erg benieuwd of u een serieuze top 10 kunt opsommen. Als u dat kunt, dan maakt u kans op gratis toegang tot de tweedaagse Global Ecommerce Summit op 28 en 29 oktober in Amsterdam, inclusief hotelovernachting, ter waarde van 1.500 euro. Leuk toch?

Wat moet u doen? Kom naar de Twinkle-stand op de Thuiswinkel Vakbeurs in Utrecht. Gooi daar uw top 10 in de speciale brievenbus en vergeet vooral niet uw naam en e-mailadres te vermelden. De winnaar maken we bekend tijdens de Thuiswinkel Update (en via onze site) waar ook de Top 100 wordt gelanceerd.

En als u er dan toch bent, maak 'ns een praatje met de redactie of prik een geeltje met een artikelidee op het speciale prikbord.

Ik zie u in Jaarbeurs in Utrecht.  Hal 4, stand 4F004,  22, 23 en 24 april.
(Entree is gratis, alleen even registreren)

 
 

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:



Er is op dit moment 22 keer gereageerd op:
Welke webwinkels zetten het meeste om?
 
  1. Martin op vrijdag 11 april, 2008 om 14:47

    Marieke, is het niet zo dat je aan Thuiswinkel.org een bijdrage betaalt op basis van omzet? Dan moet er gemakkelijk een top-dinges te maken zijn.

  2. Michiel de Visser op vrijdag 11 april, 2008 om 14:51

    Goed idee! En ja, Thuiswinkel.org weet de gegevens wel, maar mag ze niet openbaar maken.

  3. Marieke op vrijdag 11 april, 2008 om 14:51

    Ja, dat is zo. Maar die gegevens zijn vertrouwelijk.

  4. Marieke op vrijdag 11 april, 2008 om 14:59

    x-post met Michiel ;-)

  5. Martin op vrijdag 11 april, 2008 om 15:05

    Het hoeft helemaal niet tot op de komma nauwkeurig. Je kunt een lijst maken op basis van ‘klassen’, dus bijvoorbeeld ‘Van 5.000 tot 25.000, Van 25.001 tot 50.000’ etc. Ik zou overigens ook niet blij zijn, als gemiddelde shop, met dergelijke publicaties. Want naar het schijnt is de heer Fiscus zeer geïnteresseerd, zie http://www.telegraaf.nl/i-mail/article33575521.ece. Overigens vertelde mijn neefje, ooit kroonprins bij Quote en auteur van de bestseller ‘De Broncode’ (zie http://www.debroncode.nl/nl/home.aspx) dat Quote zo’n lijst als volgt zou maken: publiceer domweg dat webshop X wel 3 ton omzet maakt. Dat is natuurlijk niet waar, het is veel en veel meer. Of veel en veel minder. Boze eigenaar, in z’n eer aangetast, belt op om het recht te zetten en vertelt precies hoe het wel zit. Dus de eerste keer gaat het mis, maar de volgende jaren heb je een vrij nauwkeurige lijst.

  6. Michiel op vrijdag 11 april, 2008 om 15:14

    Martin,

    ik begrijp niet zo goed waarom webwinkels dat niet bekend willen maken. Het gaat alleen om omzet, niet om winst. Het is toch juist mooie reclame voor die bedrijven om op zo'n lijst te staan?

  7. Martin op vrijdag 11 april, 2008 om 15:33

    Michiel, ikzelf zou het net als jij ook niet weten, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. We moeten ook niet vergeten dat deze branche nog steeds 'nieuw' is, met een hoop webwinkels die spontaan zijn begonnen en kijken of het loopt. De hele branche bestaat dus voor 5 % uit een smalle 'top' met redelijk grote bedrijven met mooie omzet, maar daaronder zit een zeer groot deel (95%) dat misschien vindt dat de omzet (nog) niet aan de grote klok gehangen moet worden. Enfin, misschien omvat een top-100 net die 5% die wel in de publiciteit wil?

  8. op vrijdag 11 april, 2008 om 19:57

  9. Piet op vrijdag 11 april, 2008 om 22:13

    Mevrouw, Mijne heren, Gaat 't alleen om B2C webshops of mogen B2B webshops ook meedoen. Bij een groot aantal van onze B2B webshops worden vele miljoenen Euro's per maand omgezet.

  10. Marieke op zondag 13 april, 2008 om 11:01

    We kijken alleen naar webshops die aan consmenten leveren. Sommigen doen beide (b2 en b2b), maar dan moet de nadruk op b2c liggen.

  11. M. Roelofs op maandag 14 april, 2008 om 20:32

    komt ie: bol.com wehkamp.nl neckermann.nl ibood.com coolblue.nl centralpoint.nl gsmweb.nl adslwinkel.nl otto.n boeketweb.nl

  12. Marieke op maandag 14 april, 2008 om 23:22

    Mooi lijstje (iBood had ik zelf nooit aangedacht, want doen die denk je?), maar de eerste twee kun je sowieso omdraaien. Wehkamp zet online meer om (iets van 250 miljoen) dan Bol.com (171 miljoen). Verder mis ik in het lijstje reizen en financiële diensten. Bij de top die wij samenstellen gaat om goederen/diensten waarvan de koop (niet per se de betaling) online plaatsvindt bij de betreffende webwinkel. Independer en booking.com vallen bijvoorbeeld af, want dat zijn vergelijkingssites die doorverwijzen en daar een commissie over ontvangen. Cheaptickets.nl doet wel mee, want die verkoopt zelf de reizen/vluchten en ontvangt commissie per verkochte reis/ticket. Zij rekenen dus zelf af.

  13. Martin op dinsdag 15 april, 2008 om 00:26

    "Reizen" heeft het grootste marktaandeel in webwinkelen. Dus zullen reisbureau's in de top staan. Maar doet een EasyJet, nl extensie, ook mee? Of een KLM? dat tik aan qua omzet. Maar er zijn meer shops waar je vast 123 niet aan denkt. Zo durf ik te beweren dat gokken top 1 staat. En wat te denken van die 'schofterige' (woorden van de SP) ticket shops? Zometeen start de EK, moet je eens bedenken wat een omzet er doorheen vliegt. En dan hebben we nog de bedrijven zoals Xs4all, waar je online je domeinen, email en webruimte huurt. Tikt ook aardig aan. En dan de verzekeringsmaatschappijen. Kortom, ik denk dat de top 10 minder voor de hand liggend is als we denken.

  14. Patrick Kerssemakers op maandag 28 april, 2008 om 15:24

    Hoi Marieke, leuk initiatief. De Nederlandse E-commerce Retail is niet erg transparant in tegenstelling tot Amerika waar inderdaad al jaren een top 500 is. De laatste tijd is er wel wat roering waardoor er wat meer cijfers naar buiten worden gebracht maar het kan nog beter. Ik pleit er alleen wel voor om een duidelijke afbakening te maken.

    Naar mijn idee is een webwinkel een retailer die zijn omzet via het kanaal internet laat lopen. Daarom zou ik reizen, verzekeringen, tickets, marktplaatsen, hosting partijen etc. buiten de lijst proberen te houden.

  15. Martin op maandag 28 april, 2008 om 15:45

    Nou, daar ben ik helemaal niet mee eens! Patrick schetst een beeld van deze markt die zou moeten bestaan uit groentenboeren-om-de-hoek die een shopje begonnen zijn. Webwinklelen is juist 'anders' omdat internet uitdaagt tot winkelsoorten die fysiek nooit zouden kunnen bestaan. En webwinkelen verdrijft fysieke retailers naar het net. Dus muziekwinkels tellen volgens Patrick wel mee als ze 'ouderwets' CD-tjes te koop aanbieden, maar niet als ze dat echt op z'n internets doen, als je kunt downloaden?

  16. Patrick Kerssemakers op maandag 28 april, 2008 om 17:43

    Beste Martin, de webwinkel markt is inderdaad veel meer dan alleen e-commerce retail. Het is (denk ik) alleen heel moeilijk om de totale markt van webwinkelen in beeld te krijgen. Welke omzet reken je wel, welke niet. KLM online tickets? Marktplaats? Welke omzet gedeelte van Wehkamp is via de webwinkel? Ingdirect.nl is ook een webwinkel? Overigens wil ik nogmaals wel vermelden dat ik het een mooi initiatief vind van Twinkle

  17. Marieke op maandag 28 april, 2008 om 17:51

    Hoi Patrick, We maken het onszelf inderdaad niet makkelijk. 75% van de omzet van Wehkamp gaat via het online-kanaal. Makkie ;-). KLM telt ook mee, net als INGdirect. Maar vergelijkingssites weer niet, om eerder genoemde reden (die verwijzen door en daar een commissie over ontvangen). Marktplaats telt om die reden weer niet mee. 'Bij de top die wij samenstellen gaat om goederen/diensten waarvan de koop (niet per se de betaling) online plaatsvindt bij de betreffende webwinkel'.

  18. Patrick Kerssemakers op donderdag 8 mei, 2008 om 14:49

    Hoi Marieke, dan denk ik dat weinig Internet Retailers in de lijst zullen staan, op Wehkamp, Bol, GSMweb, Christine le Duc, Coolblue, etc. na. Misschien een 2e lijst met alleen Internet Retailers? Maar wellicht hebben jullie al werk genoeg ;-)

  19. Martin op donderdag 8 mei, 2008 om 14:57

    "Waarvan de koop (niet per se de betaling) online plaatsvindt bij de betreffende webwinkel". Sluit dat alle dropshipment bedrijven uit? Patrick, wat denk jij? Want bij een dropshipment betaal je jist weer wel bij dioe shop, maar de koop vindt eigenlijk ergens anders plaats. Een dropshipper is egenlijk een administratiekantoor, geen winkel.

  20. Patrick Kerssemakers op donderdag 8 mei, 2008 om 15:10

    @martin. Nee, dropshipment partijen kun je zeker niet uitsluiten. Ik denk dat er weinig van de omzet van Amazon, Pixmania, Albumprinter, Bol.com overblijft als je dat zou uitsluiten ;-)

  21. martin op donderdag 8 mei, 2008 om 15:23

    Dan zou de definitie dus eigenlijk andersom moeten zijn, dus: "Waarvan de betaling (niet per se de koop) online plaatsvindt bij de betreffende webwinkel". Dat zou ook beter kloppen met Marieke's eerder opmerking over Independer,booking.com en marktplaatsen. Eigenlijk zou je moeten kijken wie de partij is die de garantie afgeeft, ofzo.

  22. Patrick kerssemakers op donderdag 8 mei, 2008 om 16:39

    @martin Misschien wel ja, alleen dan geen diensten. Diensten zijn geen Retail.


Laat een reactie achter:
 









  Code (zie plaatje hierboven)

 E-mail mij de reacties


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.