Twinkle | Digital Commerce

Een goede vliegtuigstoel? Vraag het de Seat Guru!

2017-05-26
  • 1:53

Gebroken kwam ik vanmorgen uit een vliegtuig van 's lands bekendste vliegtuigmaatschappij gekreupeld. Vanaf Kaapstad bevond ik me in een beroerde stoel.

De wat omvangrijke vrouw achter me, had haar lijf  zodanig tussen de rijen gepropt dat ondanks mijn vriendelijke verzoek mijn stoel niet naar achter kon. Twee knieën priemden in mijn rug. Tja, ik kan die mevrouw natuurlijk kunnen vragen wat af te vallen, maar ik begreep dat zij op korte termijn geen oplossing had. Daarbij was de situatie voor haar wellicht nog penibeler dan voor mij.

Mijn luidsnurkende buurman met lichte zweetlucht  had de armsteun geclaimd, en tja...eigenlijk had hij gelijk, waarom zou ik meer recht hebben op de steun dan hij. De heer voor me gooide zo snel het kon zijn stoel naar achter, ook hem kon ik niets verwijten. Als ik het had gekund, had ik hetzelfde gedaan.

Toen het eerste koffierondje werd gebracht, viel het de steward op dat mijn tafeltje niet helemaal naar beneden kon, mijn ietwat lange benen zaten in de weg. Helaas kon hij in verband met de overvolle vlucht niets voor me betekenen. Het weerhield hem niet  een uurtje later een trolley met een flinke snelheid tegen diezelfde lange benen aan te rijden.

Ik besef me terdege dat ik klaag over een luxe probleem. U als lezer zou kunnen stellen:
Zeur niet en koop business class tickets of blijf lekker thuis. En tja, daar heeft u natuurlijk gelijk in.  Maar mijn ervaringen met andere maatschappijen zijn zoveel beter, dat ik deze vervelende vlucht gewoonweg niet verwacht had. Zo kan ik u de beenruimte van Air New Zealand voor een vlucht naar Hongkong aanbevelen of de service van Cathay  Pacific. Onze lichtblauwe vaderlandse vrienden kunnen daar gewoonweg niet tegenop.

Maar klagen zonder het ondernemen van actie is natuurlijk voor de dommen. Ik nam me tijdens mijn slapeloze vliegtuignacht dan ook het volgende voor: Ik zal dit luxeprobleem voor altijd uit de weg helpen. Ik zet een site op waar mensen per maatschappij en vluchtbestemming kunnen aangeven hoeveel beenruimte je hebt en welke stoelenrij je in ieder geval niet moet hebben.

Welnu, het is niet meer nodig. Thuisgekomen bracht Google me bij Seat Guru. Daar maken ze kaartjes van vliegtuigen en geven ze op basis van input van sitebezoekers aan welke stoelen je wel en welke je niet moet hebben. Natuurlijk is de info nog niet voor elke maatschappij volledig. Maar dat komt nog wel, lang leve web 2.0 en user generated content!