Twinkle | Digital Commerce

De laatste trein

2017-05-26
169130
  • 1:51

Vandaag bereikte mij een triest bericht. Märklin is niet meer. Een 150 jaar oude fabrikant van modeltreintjes legt 't loodje. Wat ging er fout? Ik lees: Märklin heeft al jaren last van de opmars van de computer, die de modeltrein naar de achtergrond dringt als speelgoed voor kinderen. De financiële crisis geeft het bedrijf het laatste zetje.

Zelf ben ik meer van Fleischmann. De kenners onder ons weten dan: het bericht raakt mij, zoals de neergang van Feyenoord een Amsterdammer. Want Fleischmann staat tot Märklin zoals Beatles staat tot Stones, Tomos tot Puch, en Apple tot PC. Maar als webwinkelvakidioot trek ik me dit wel degelijk aan. Ik word zelfs een beetje boos. Al jaren roep ik tegen stenen winkeliers: waar blijft jullie webshop? Want als treintjesliefhebber moet je soms naar de andere kant van 't land voor een onderdeeltje. Het meest gehoorde antwoord was dan: 'Ach meneer, dit soort dingen moet je zien, moet je voelen, meneer. En onze doelgroep weet ons heus wel te vinden hoor!'

Ik heb altijd geleerd: als je iets wil verkopen, is verkrijgbaarheid het toverwoord. De marketing-P van 'Plaats'. Distributie dus. Maar ik moest juist steeds verder voor dat stukje rails. Naar Bergeijk, naar Rodeschool. Intussen hadden de andere spelletjesmakers van weleer het net ontdekt. Onder het mom 'U komt niet naar ons, wij komen naar u', proppen ze onze PC's ongevraagd vol met games. De distributie werd zèlf een spelletje.

Bij mij in de buurt is een dorp met een hobbyclub voor modeltreintjes. Zestig volwassenen en een eigen gebouw. In een dorp. Op internet barst het van de sites voor deze doelgroep. Alleen ... niets daarvan wordt gefaciliteerd door Märklin zelf, of door haar stenen retailers. Er is dus een enorme doelgroep. Die is hartstikke draagkrachtig, want 45+. En toch failliet. Dat is knap. Dat heeft maar één reden: de niet-verkrijgbaarheid. De arrogantie van deze branche om te denken dat internet of webwinkelen iets is voor 'anderen'. Jezelf belangrijk vinden, denken dat de klant wel naar jou toekomt.

150 jaar oud en toch was dit de laatste trein. Laten we dan maar hopen dat andere eeuwige merken, zoals Electrolux, hier nog iets van leren.