Twinkle | Digital Commerce

Thuiswinkel.org steunt privacycampagne Consumentenbond

2017-11-11

Thuiswinkel.org_Consumentenbond_wiebenikDe Consumentenbond publiceerde vorige week de campagne 'Wie ben ik?', gesteund door het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Thuiswinkel.org ondersteunt de campagne, onderkent de verantwoordelijkheid van webwinkels, maar is tegen omgekeerde bewijslast die in de praktijk niet haalbaar is. Het is praktisch gewoon onmogelijk voor webwinkels om te bewijzen dat je iets níet hebt gedaan!

Het is de zwakste schakel in de keten die bepaalt waar het mis gaat. Het is duidelijk dat 3D Secure een goed middel is om misbruik van credit cards een halt toe te roepen. Waar de acquiring banken van webwinkeliers 3D secure ondersteunen, doen veel issuing ofwel consumentenbanken dat niet. Gevolg is dat wanneer een consument de 3D Secure-procedure niet volgt omdat zijn bank dat niet ondersteunt (en een betaling dus niet authenticeert via PIN), een transactie echter in veel gevallen toch wordt geaccepteerd. Dat maakt de keten zwak en het zou dan onjuist zijn om via omkering van de bewijslast de aansprakelijkheid daarvoor bij de webwinkels te leggen. Hen valt immers niets te verwijten en zoals gezegd, het is praktisch gewoon onmogelijk voor webwinkels om te bewijzen dat je iets níet hebt gedaan!

In een reactie aan het AD praat Felix Cohen, directeur van de Consumentenbond, specifiek over webshops: 'Criminelen stelen persoonsgegevens en creditcardnummers van een webwinkel. Gevolg: fraude en identiteitsdiefstal. Dan kan de consument schade lijden en veel kosten maken om de problemen te verhelpen. Alle materiële en immateriële schade moet je kunnen verhalen op het bedrijf. Dat kan zich niet meer verschuilen achter overmacht en smoesjes.'

Uiteraard gaat dit veel te ver. Webwinkels zijn bereid aansprakelijkheid te dragen waar het gaat om fouten of misstanden. Zij lopen voor hun verantwoordelijkheid niet weg. Maar het is buitenproportioneel om met omgekeerde bewijslast aansprakelijk te zijn voor materiële en al helemaal voor immateriële schade (smart, pijn, belediging, aantasting goede naam en eer), die in Nederland ook zelden wordt vergoed. Laten we wat dat betreft vooral wegblijven van Amerikaanse toestanden.