Twinkle | Digital Commerce

Spraakgestuurd internet, een doorbraak?

2017-05-26
170130
  • 1:50

Good old IBM heeft iets leuks bedacht... een spraakgestuurd internet.
Daar waar discussies over mobiel internet nog wel eens verzanden in: ik snap niet dat je alles via zo'n klein schermpje wilt laten zien, lijkt IBM hier de discussie naar een ander niveau te tillen. Je belt gewoon op!

Hoe werkt het dan? In plaats van een gewone website, heb je een voicesite. Hier kan je bijvoorbeeld telefonisch met je stem informatie opvragen, de informatie wordt uit een database opgehaald en uitgesproken.
Tot zover niets nieuws. We kennen immers al de voice response applicaties als van 0900-9292 waarbij je de dag, het tijdstip maar ook je vertrek- en bestemmingsstation inspreekt en vervolgens de reistijden terugkrijgt. Natuurlijk hapert die wel eens, maar ook dat wordt steeds beter.

De grap zit 'm in de verbinding van die voicesites. De een heeft treintijden info, de ander prijsinformatie van het huis dat te koop staat in de straat waar je loopt, de ander... etc. Je raadt het al, een soort internet waarmee je praat. Een dialoog met je stem.
Die verbinding loopt via het zogenaamde 'Hyperspeech Transfer Protocol (HSTP)' een protocol, zoals je op het gewone internet het HTTP protocol hebt.
Je browst via je telecom webbrowser tussen verschillende sites, en als je even verder fantaseert dan gaat er een wereld van mogelijkheden voor je open.

Ay... ik hoor de cynische mens al denken...dat is heel onhandig, ik lees immers sneller dan dat iemand kan praten. Tja, da's een nadeel. Maar heb je er wel eens bij nagedacht hoeveel mensen op de wereld niet in staat zijn om te lezen?
Veel van deze over het algemeen armere medemensen hebben ook geen geld voor een computer, maar wel voor een mobiele telefoon. Zo'n voiceweb zou voor hen een uitkomst kunnen zijn!

Maar ik kan toch ook gewoon bellen naar de telefoonnummers van de verschillende voicediensten, zoals ik dat nu ook doe met de file informatie, het weerbericht en de openbaar vervoer informatie van 0900-9292?

Dat kan, maar naarmate er meer van dit soort diensten zijn, zou je met meer telefoonnummers in je telefoonlijstje moeten rondlopen. Een onoverzichtelijke boel. Een zoekmachine die op je stem reageert en de juiste voicesites bij elkaar raapt lijkt dan interessanter.

Lopen we dan allemaal volgend jaar te voicebrowsen? Ach, zo'n vaart zal het niet lopen. Maar ik vind het bere-interessant dat een kolos als IBM weer eens met iets echt nieuws en leuks komt.