Good old IBM heeft iets leuks bedacht... een spraakgestuurd internet.
Daar waar discussies over mobiel internet nog wel eens verzanden in: ik snap niet dat je alles via zo'n klein schermpje wilt laten zien, lijkt IBM hier de discussie naar een ander niveau te tillen. Je belt gewoon op!
Hoe werkt het dan? In plaats van een gewone website, heb je een voicesite. Hier kan je bijvoorbeeld telefonisch met je stem informatie opvragen, de informatie wordt uit een database opgehaald en uitgesproken.
Tot zover niets nieuws. We kennen immers al de voice response applicaties als van 0900-9292 waarbij je de dag, het tijdstip maar ook je vertrek- en bestemmingsstation inspreekt en vervolgens de reistijden terugkrijgt. Natuurlijk hapert die wel eens, maar ook dat wordt steeds beter.
De grap zit 'm in de verbinding van die voicesites. De een heeft treintijden info, de ander prijsinformatie van het huis dat te koop staat in de straat waar je loopt, de ander... etc. Je raadt het al, een soort internet waarmee je praat. Een dialoog met je stem.
Die verbinding loopt via het zogenaamde 'Hyperspeech Transfer Protocol (HSTP)' een protocol, zoals je op het gewone internet het HTTP protocol hebt.
Je browst via je telecom webbrowser tussen verschillende sites, en als je even verder fantaseert dan gaat er een wereld van mogelijkheden voor je open.
Ay... ik hoor de cynische mens al denken...dat is heel onhandig, ik lees immers sneller dan dat iemand kan praten. Tja, da's een nadeel. Maar heb je er wel eens bij nagedacht hoeveel mensen op de wereld niet in staat zijn om te lezen?
Veel van deze over het algemeen armere medemensen hebben ook geen geld voor een computer, maar wel voor een mobiele telefoon. Zo'n voiceweb zou voor hen een uitkomst kunnen zijn!
Maar ik kan toch ook gewoon bellen naar de telefoonnummers van de verschillende voicediensten, zoals ik dat nu ook doe met de file informatie, het weerbericht en de openbaar vervoer informatie van 0900-9292?
Dat kan, maar naarmate er meer van dit soort diensten zijn, zou je met meer telefoonnummers in je telefoonlijstje moeten rondlopen. Een onoverzichtelijke boel. Een zoekmachine die op je stem reageert en de juiste voicesites bij elkaar raapt lijkt dan interessanter.
Lopen we dan allemaal volgend jaar te voicebrowsen? Ach, zo'n vaart zal het niet lopen. Maar ik vind het bere-interessant dat een kolos als IBM weer eens met iets echt nieuws en leuks komt.
Spraakgestuurd internet, een doorbraak?
2009-03-20T01:00:00
2017-05-26
170130
Inderdaad een uitkomst voor mensen die niet, of niet zo goed meer kunnen lezen Michel. Daarom verbaas ik me eigenlijk ook wel dat er zo weing shops zijn met een 'voorleesfunctie'. Die techniek is al lang beschikbaar en werkt goed. De doelgroep is groeiende. Klik maar eens op een nieuwsbericht bij De Teledinges, bovenaan staat bij sommige berichten 'lees voor'. Of kijk eens bij http://www.opella.nl/index.cfm?framepid=776 of bij http://www.oukje.nl/index/hulpmiddelen/13 , een handige programmeur klikt dat zo in een webshop.
Beste Martin,
Een handige programmeur kan dit wel op de website zetten, maar het omzetten van tekst naar spraak kost wel geld en vooral als het goed Nederlands moet zijn. In goed Engels heet dit TTS (Text to Speech). Er zijn diverse bedrijven, die stemmen aanbieden, maar slechts enkelen, die een goede Nederlandse stem kunnen produceren. Ik heb er op mijn werk dagelijks mee te maken en het is nog niet eenvoudig om goede Nederlandse zinne te produceren. Gelukkig wordt het al wel een stuk beter. In het Engelse taalgebied is het al veel verder, maar toch nog lang niet perfect. Het feit, dat IBM er mee bezig is, is een goede zaak, want dan wordt er steeds meer aandacht aan besteed. Er zijn in Nederland slecht enkele bedrijven, die zich er volledig mee bezig houden. Wij vinden ook, dat spraak een goede toekomst heeft, want vrij wel iedereen heeft een mobiele telefoon. Op dit moment is er alleen belangstelling door de grote webwinkels, zoals Wehkamp.
Groeten, Bert Mengerink DUTCHEAR
Bert, ter info, op http://www.browsealoud.nl/ lees ik: 'Alle overheidssites moeten voor eind 2010 toegankelijk zijn en voldoen aan de webrichtlijnen. De eerste en makkelijkste stap om uw site toegankelijker te maken is het aanbieden van de BrowseAloud voorleeshulp. Laaggeletterden, dyslectici en slechtzienden kunnen de inhoud van uw website met BrowseAloud beter begrijpen, omdat ze de tekst kunnen beluisteren.' Dit is namelijk gewoon een plug-in.
Verder is er http://www.axendo.nl/
Ook heb ik al eerder eens BAUM Duitsland benaderd, de makers van het voorleesaparaat Miss Elly (http://www.oukje.nl/index/hulpmiddelen/13) Deze mensen schrijven: technisch zien ze geen probleem, het is meer een licentieprobleem vanwege die stemmen.
Ik hoop toch dat iemand dit een keer voor elkaar krijgt. Als dat IBM is, ook goed, maar dan krijg ik al gauw het gevoel dat er een miljoenen-oplossing gezocht wordt voor een dubbeltjes-probleem.
Martin en Bert: het voorlezen van een website, dat gebeurd veel vaker, je hebt er verschillende tools voor in verschillende prijsklasses. Kijk eens op http://www.voice-corp.com/readspeaker. Op zich al een helemooie toepassing.
Hetgeen IBM ontwikkelt gaat echter verder dan het voorlezen van de website. Ook het browsen gaat aan de hand van de stem. Dat heeft nog verdergaande gevolgen. Stel je voor echt browsen, zoeken en interacteren met je stem!
Michel Willems,
Het was mij bekend, dat veel meer sites een voorleesfunctie hebben, want wij verkopen dit ook. Ik ging vooral in op het feit, dat het als goedkoop werd voorgesteld. Ook is het zo, dat het Nederlandse taalgebied toch iets lastiger is, dan b.v. Engels of Spaans. Ik vind inderdaad het voorstel van IBM om spraak-sites te koppelen, zoals met web-sites erg interessant. Wij zullen dit ook zeker voor de Nederlandse markt oppakken. Als dit kan doorzetten ligt een hele nieuwe markt open en wordt spraak, zowel als input als output meer normaal.
Heren, ik stel gewoon hardop de vraag hoe het eigenljk komt dat er nog steeds zo weinig shops zijn die geen voorleesfunctie hebben, terwijl deze technologie voor het grijpen is. En als antwoord krijg ik: je moet niet zulke eenvoudige eisen stellen, je kunt beter nog een paar jaar wachten op het superdeluxe IBM model Space 2020.
hahaha Martin, zo bedoelde ik het niet. Ik zou vooral ook niet wachten ;-)). Ik ben af en toe gewoon een beetje begeesterd door de mogelijkheden die het nieuwe ontwikkelingen ons brengen.
En vooral ook leuk dat de reacties van Bert niet uit de lucht zijn gegrepen. Ik lees zojuist dat hij van de meest veelbelovende startup uit 2007 is: http://www.dutchear.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=59&Itemid=46
Het zou leuk zijn om Bert eens wat verder uit te horen bij jouw stand van One Stop WebShop op de komende TCD ...