Online-ondernemers geven honderden euro's per maand uit voor verbetering van de resultaten in zoekmachines. Als eigenaar van een marketingbureau zie ik veel online-professionals zich volledig focussen op posities bijvoorbeeld Google, maar is dit wel de juiste online-strategie?
Door: gastblogger Peter van der Laan
Het belang van goede posities
Google wordt door meer dan 95 procent van alle Nederlandse internetters gebruikt om iets te vinden op internet. Voor uw bedrijf is het vanzelfsprekend belangrijk om goed vindbaar te zijn in de resultaten. Meer bezoek resulteert immers in meer kans op verkopen. U zet in op nummer 1 posities want: hoe beter de positie, hoe meer bezoekers.
Zoekmachinemarketingbedrijven zijn gespecialiseerd in het aanleveren van zoekmachinebezoek en voor veel ondernemers houdt de marketingstrategie hier op: ze hebben een bureau in de arm genomen dat bezoekers zal leveren. In opdracht van de zoekmachine-optimalisatie expert worden er teksten veranderd of toegevoegd, de site wordt technisch aangepast om spider-vriendelijk te zijn en dat is het. Laat de bezoekers maar binnenstromen!
Teleurstelling
De bezoekers komen, de omzet stijgt, maar de kosten die gemaakt worden voor het positioneren van de site in Google zijn groter dan de winstgroei. Hoe nu verder? Het contract met het bureau opzeggen en overstappen naar een ander? Helemaal stoppen met zoekmachinemarketing en op andere manieren aan marketing doen? De oplossing is websiteverbetering.
Websiteverbetering
Een conversie-expert van een bureau voor websiteverbetering neemt de processen op uw website onder de loep en richt de site in om de aandacht van uw geïnteresseerde bezoek uit zoekmachines vast te houden en beter te converteren.
Een verbetering die duidelijk conversieverhogend werkt is het verkorten van het besteltraject. Zorg ervoor dat er maximaal drie clicks tussen binnenkomst en afronding van de bestelling zitten (product -> winkelmand -> betalen). Dit betekent dat de voor zoekmachines geoptimaliseerde pagina ook daadwerkelijk een te bestellen product moet bevatten. Het belangrijkste bij websiteverbetering is continu meten met een pakket als bijvoorbeeld Google Analytics. Bezoekpatronen en knelpunten komen hier zeker mee aan het licht.
Ontspannen werken aan meer bezoek
Door de conversie van de site te verbeteren, kan een lagere positie in Google al de beoogde winstgroei als effect hebben. De relatie met uw SEO wordt meer ontspannen en samen komt u tot een beter resultaat: de uren in het contract kunnen nu constructief worden ingezet voor bezoekersaantallen en de conversie-expert neemt de verkoopcijfers voor zijn rekening.
Peter van der Laan is eigenaar-directeur van Moovio
ik heb het eens nagekeken, als ik de betaalde kliks eraf haal, heb ik 15% via Live, en ongeveer 12,5 via Ask, dat laatste is waarschijnlijk gewoon google aan de resultaten te zien, maar goed: Dit betekent, dat lang geen 95% Google gebruikt.
er zijn ook veel mensen die rechtstreeks komen
@tom: Als dat bij jou het geval is (en no-offense), heb je of weinig bezoekers, of ontzettend goede offline promotie. In beide gevallen zal goede online promotie je bezoek enorm verbeteren, lijkt me.
mijn probleem met de experts/buraus is dat ze met name gericht zijn om het budget op te maken en vanuit de trechter vwerken, eerst heel veel spenderen en dan langszaam de kraan dichtdraaien om een optimum te bereiken. het zelf je site slimmer optimaliseren is nog niet zo'n karwei en absoluut de moeite waard. traffic kopen? laat je je toch vinden op het woord google (-: ik wil alleen maar kopende klanten met zo weinig mogelijk traffic.(of verlies tussen kopers en traffic)
Ik hoop dat de shake out in de online markt ook gaat gelden voor de low quality google optimalisatie bureaus zodat hier wat meer transparantie in komt.
@ Peter: Helemaal met je eens. Er is vaak weinig aandacht voor allerlei obstakels op de website. Erg zonde van de extra traffic die ik en mijn collega-SEO-consultants samen met onze klanten realiseren. Om die reden leggen we in de meeste van onze projecten ook de nadruk op de doelstellingen van de website (omzet, inschrijvingen, een download, etc.). Vanuit dat oogpunt bekijken we welke maatregelen (o.a. zoektermen) het beste zijn om dat doel te bereiken. Zo voorkom je dat je heel veel geld besteed aan het vindbaar maken van de 'hele website'. Je kunt met hetzelfde budget vaak meer bereiken als je eerst tot in detail vaststelt wat je doel is en wat je reële mogelijkheden zijn (denk aan technische beperkingen), en alleen daar actie op onderneemt. Steeds vaker worden ook de funnels die tot de doelen leiden gedefinieerd en meetbaar gemaakt. Zwakke plekken worden duidelijk en de conversie-expert kan aan de slag.
De volgorde maakt niet zoveel uit. Eerst de conversie-expert en daarna de SEO-expert of andersom. Liever nog beide tegelijk. Als het maar beide gebeurt, anders leveren beide experts minder op dan mogelijk is.
@ Vincent: 95% van de internetters heeft Google als voorkeurszoekmachine. Zie http://www.checkit.nl/nationalesearchenginemonitor.html. Bij verreweg de meeste trackinggegevens van websites die ik onder ogen krijg zie je die verhouding ook grofweg terug. Maar voor individuele sites kan het er ook heel anders uitzien. Die presteren bijvoorbeeld relatief goed in Ask (die hebben wel een eigen algoritme trouwens) en minder goed in Google.
Een hoop mensen noemen Google, maar gebruiken ze die dan ook? Live heeft heel lang een praktisch Google vormgeving gehad. Het genoemde onderzoek is dec. 2008 gepubliceerd overigens. Als gezegd mijn ervaring is heel anders (en idd ook met meerdere websites). Google is verreweg de grootste, maar niet zo groot als hier gesteld wordt.