Twinkle | Digital Commerce

De keuze tussen positie of conversie

2017-05-26
170129

Online-ondernemers geven honderden euro's per maand uit voor verbetering van de resultaten in zoekmachines. Als eigenaar van een marketingbureau zie ik veel online-professionals zich volledig focussen op posities bijvoorbeeld Google, maar is dit wel de juiste online-strategie?

Door: gastblogger Peter van der Laan

Het belang van goede posities
Google wordt door meer dan 95 procent van alle Nederlandse internetters gebruikt om iets te vinden op internet. Voor uw bedrijf is het vanzelfsprekend belangrijk om goed vindbaar te zijn in de resultaten. Meer bezoek resulteert immers in meer kans op verkopen. U zet in op nummer 1 posities want: hoe beter de positie, hoe meer bezoekers.

Zoekmachinemarketingbedrijven zijn gespecialiseerd in het aanleveren van zoekmachinebezoek en voor veel ondernemers houdt de marketingstrategie hier op: ze hebben een bureau in de arm genomen dat bezoekers zal leveren. In opdracht van de zoekmachine-optimalisatie expert worden er teksten veranderd of toegevoegd, de site wordt technisch aangepast om spider-vriendelijk te zijn en dat is het. Laat de bezoekers maar binnenstromen!

Teleurstelling
De bezoekers komen, de omzet stijgt, maar de kosten die gemaakt worden voor het positioneren van de site in Google zijn groter dan de winstgroei. Hoe nu verder? Het contract met het bureau opzeggen en overstappen naar een ander? Helemaal stoppen met zoekmachinemarketing en op andere manieren aan marketing doen? De oplossing is websiteverbetering.

Websiteverbetering
Een conversie-expert van een bureau voor websiteverbetering neemt de processen op uw website onder de loep en richt de site in om de aandacht van uw geïnteresseerde bezoek uit zoekmachines vast te houden en beter te converteren.

Een verbetering die duidelijk conversieverhogend werkt is het verkorten van het besteltraject. Zorg ervoor dat er maximaal drie clicks tussen binnenkomst en afronding van de bestelling zitten (product -> winkelmand -> betalen). Dit betekent dat de voor zoekmachines geoptimaliseerde pagina ook daadwerkelijk een te bestellen product moet bevatten. Het belangrijkste bij websiteverbetering is continu meten met een pakket als bijvoorbeeld Google Analytics. Bezoekpatronen en knelpunten komen hier zeker mee aan het licht.

Ontspannen werken aan meer bezoek
Door de conversie van de site te verbeteren, kan een lagere positie in Google al de beoogde winstgroei als effect hebben. De relatie met uw SEO wordt meer ontspannen en samen komt u tot een beter resultaat: de uren in het contract kunnen nu constructief worden ingezet voor bezoekersaantallen en de conversie-expert neemt de verkoopcijfers voor zijn rekening.

Peter van der Laan is eigenaar-directeur van Moovio