Twinkle | Digital Commerce

Uitgevinkt

2017-05-26
  • 4:22

De incasso - u weet wel. Uw klant zet een vinkje bij 'Ja, ik machtig' en u kunt uw bank (en de bank van uw klant) de opdracht geven om het geld naar uw rekening te laten overboeken. Voor webwinkeliers is deze z.g. 'internetincasso' een van meest populaire methoden: gemakkelijk, snel en goedkoop. Je hebt er niet eens een PSP zoals Ogone voor nodig en 'back office' is het gemakkelijk te koppelen aan de boekhouding.

Er zijn wel een paar kleine nadeeltjes. Zo is de juridische status van de internetincasso eigenlijk nooit goed geregeld. Officieel wordt de vinkjes-methode niet eens erkend door de banken, maar ze doen een oogje dicht. U loopt daardoor wel het risico dat de verkoopovereenkomst aangevochten kan worden, in theorie dan!

Verder mag de klant z'n geld terugvragen als hij betaalt door dat vinkje te zetten. Of het echt verkocht is weet u dus eigenlijk pas na 365 dagen, daarna mag de klant u niet meer wakker maken.

En zo kon iedereen met de internetincasso leven. Geen rimpeltje op het water. Maar toen kwam SEPA. Kort gezegd: we hebben de nationale munten vervangen door de Euro, nu moeten we nog zorgen dat de andere betaalmethoden (zoals de incasso) ook 'geharmoniseerd' worden. Dat een Fransman bij u kan kopen door dat vinkje te zetten. Of u zet zelf een vinkje bij een Portugese shop.

Om dit mogelijk te maken moeten banken transactiegegevens kunnen uitwisselen. En de Europese consument moet z'n machtiging kunnen afgeven op een manier die herkenbaar, uniform en vertrouwd is - waar dan ook in Europa. Back office en front office moet dus flink gesleuteld worden. Banken kennende gaat dat niet ongemerkt. Drie woorden: ING, Postbank en iDeal - en ik denk dat u wel weet wat ik bedoel.

Dus maar eens gebeld met Maarten Deneer, associate van PayGuard. Als er iemand is die weet wat de SEPA-consequenties zijn, dan is hij het wel.

Deneer: 'Inderdaad, webwinkeliers doen er goed aan om niet af te wachten tot het hen overkomt'. Wat blijkt: volgens Maarten is het de bedoeling dat de hele methode zoals we die nu kennen (vinkje laten zetten en hup, meteen incasseren) overboord gaat. Wat de banken nastreven is volgens hem 'een gestandaardiseerde dialoog met de consument die ingebed moet worden in de webshop.' Gaat de e-machtiging heten. Iets met bevestigingen en heen-en-weer gedoe dus. Slik.

Deneer: 'Deze e-machtiging wordt een onderdeel van de SEPA Direct Debit. En als het aan de banken ligt, zal deze SEPA Direct Debit vanaf eind 2012 de vinkjes-methode volledig gaan vervangen.' Deneer vervolgt: 'De echt concrete consequenties voor webwinkeliers zijn evenwel nog niet helemaal helder. Hoe die dialoog van de e-machtiging er uit moet gaat zien bijvoorbeeld. Hoeveel stappen, hoeveel bevestigingen etc. De banken zeggen te verwachten dat de specs eind dit jaar  beschikbaar komen.'

'Ik zal wat voorbeelden geven van dingen die al wel bekend zijn', zegt Maarten. 'Zo krijgt een consument de gelegenheid om een SEPA Direct Debit tot 56 dagen na aankoop terug te draaien. Zonder beperkingen. En zeer waarschijnlijk geldt dat vanaf november dit jaar ook al voor de huidige 'officiële' incassoproducten. De storno termijn wordt dus alvast verlengd. De wetteksten met die strekking zijn op dit moment in ieder geval in behandeling.'

'Echt ingrijpend voor webwinkeliers wordt de z.g. blokkade-mogelijkheid. Je moet straks vóór de afboeking eerst precies aan de klant laten weten wanneer je gaat incasseren, zodat de klant de mogelijkheid heeft om de transactie tegen te houden.' Op mijn vraag aan Maarten of een consument dan zo maar willekeurige shops kan blokken zegt hij: 'Daar gaat het wel op lijken ja. De klant selecteert een bankrekening van een bedrijf of een bedrijfsnaam. Zijn bank blokkeert vervolgens de incasso's, eh ... de Direct Debits. Ook dat zou vanaf 1 november a.s. al moeten werken.'

'Maar dat is nog niet alles. Een webwinkelier is nu gewend om de incasso's online naar de bank sturen voor verwerking, via de vertrouwde Clieop's en Verwinfo's. Nou, dat kan straks hoogstwaarschijnlijk ook niet meer. Banken onderling gaan andere bestandsvormen gebruiken: de zogenaamde Pacs bestanden. Webwinkeliers moeten hun systemen en administraties dus aan deze nieuwe standaard aanpassen.'

'We zijn nog niet klaar. De spelregels voor de SEPA Direct Debit schrijven voor dat je als webwinkelier je klant minstens 14 dagen van te voren laat weten dat je gaat incasseren. De bank heeft dan, in theorie tenminste, de tijd om alle gegevens nog eens bij die klant voor te leggen. Dat heet een valideringscheck.'

Verbijsterd legde ik de hoorn op de haak. Dus 14 dagen lang kan er geblokkeerd worden, of kan de klant zich om wat voor reden dan ook bedenken ... Je zult maar verse waar verkopen! En dan hebben we het nog niet eens gehad over u weet wel, die rare verplichting om de klant de kans te geven om in twee keer te betalen (aanbetaling, restbetaling). Dat wordt nog wat.

Enfin, mijn conclusie is dat SEPA geld gaat kosten. ICT-geld. De webshopbouwers krijgen het druk. Maarten Deneer adviseert u in ieder geval om de resterende tijd goed te gebruiken om uw verkoop- en betaalprocessen in kaart te brengen.

Wat denk ik ook kan: u doet gewoon of uw neus bloedt. In de praktijk wordt immers nu ook al jaren op grote schaal geïncasseerd zonder dat aan alle regels wordt voldaan.

Maarten Deneer is associate van PayGuard. PayGuard helpt bedrijven met het verlagen van kosten van (online-) betalingen, facturering en cash management.  Zie ook: Ontwikkeling Europese betaalproducten dichterbij en De Europese Commissie publiceert richtlijnen voor het betalingsverkeer