Twinkle | Digital Commerce

Nichespeler, steek die korting in je eigen zak!

2017-05-26
170130
  • 2:52

Mijn vrouw schildert graag. Op linnen. Ze kan er tot in de late uurtjes mee bezig zijn, maar voor schilderen heb je licht nodig. Wat voor Rembrandt een onoverkomelijk probleem was, is voor ons gelukkig een eitje. Wij hebben internet, en Google is onze gids.

Door:  gastblogger Stan Lenssen

Een snelle zoektocht op de woorden schildersezel en daglichtlamp, en haar oplossing was binnen handbereik. Een prachtig, professioneel product van een Engelse firma, waarmee je hele nachten door kunt halen. Een daglichtlamp voor 140 euro die verstelbaar op de schildersezel past.

Die 140 euro had mijn vrouw er graag voor over. Alleen, dat het helemaal uit Engeland moest komen, dat vond ze maar niks. Nog even verder zoeken en kijken of zoiets niet dichterbij te halen is. Ja, warempel een webshop in Noord-Nederland. Dezelfde fraaie lamp. Wat een geluk!

Maar het werd nog mooier. De lamp bleek op dit adres 20 euro goedkoper. Dat was werkelijk mazzel. Niet op gerekend, snel verdiend. Gauw bestellen dan maar. En toen kwam de grootste verrassing. Van de toch al lage prijs ging nog eens 20 euro extra af!

Mijn vrouw heeft de lamp besteld, maar bijna met wroeging in het hart. Die arme webwinkelierster uit het noorden… Van de 140 euro die zij had kunnen verdienen, bleven er slechts 100 over. Wat een lekker etentje had kunnen zijn, werd zomaar een simpel broodje kaas.

Nichespelers, leer het nou toch een keer: je hoeft niet op prijs te concurreren! Het is hard zat ploeteren met een winkel. Ik weet er alles van. Geef niet al je marge weg. De klant is rijk genoeg. Stop de korting, als het even kan, bij voorkeur in je eigen zak.

Voel je niet bezwaard. Doe het gewoon. Ik zal je zes redenen geven waarom dat zonder meer kan:

1. Jouw klant gaat niet voor de laagste prijs
Jouw klant zoekt een oplossing en niet de laagste prijs. Die oplossing is lastig te vinden en jij bent in de unieke positie dat je hem kunt leveren. Dat maakt de klant al blij genoeg.

2. Je moet kennis en service leveren
Jouw producten zijn speciaal. Er is kennis en service voor nodig. Die kun jij alleen geven. Dat kost tijd en aandacht en die moet je terugverdienen uit je marge.

3. Jouw product is van hoge kwaliteit
Besef je dat wel voldoende? Vergeet nooit dat kwaliteit een subjectief begrip is. Jouw product doet iets bijzonders en voor de klant betekent dat kwaliteit, al denk je er zelf soms anders over.

4. Je hebt weinig concurrentie
Dat is het leuke van een nichespeler. Je hebt je eigen kleine markt. Die is voor een ander niet zo aantrekkelijk. En met weinig tegenspelers kun je prijsconcurrentie uit je woordenboek schrappen.

5. Jouw omzetsnelheid ligt laag
Weet je nog wel, bedrijfseconomie? Jouw producten gaan niet hard, want ze zijn niet voor de massa. Je moet dus meer winst uit iedere verkoop halen. En maak je geen zorgen dat jouw spullen wat langer op de plank liggen. Het hoort gewoon bij je business.

6. Je wilt niet de indruk wekken dat jouw product slecht loopt
Iedere klant heeft koopangst. Wakker die niet nog eens aan. Geef nooit de indruk dat je van je spullen af moet. Zijn ze soms niet goed genoeg? De klant mag zich dàt nooit afvragen.

Ben ik nu duidelijk geweest voor alle nichespelers? Ik wil het nooit meer merken! Ik gun jullie meer dan een broodje kaas.

Stan Lenssen is onder meer oprichter van Allergiewinkel.nl, zelfstandig internetconsultant en blogger. Deze posting verscheen eerder op Justecommerce.nl.


Gerelateerde artikelen: