Twinkle | Digital Commerce

De ultieme kerstshop: 6 tips, 9 voorbeelden

2017-05-26
170130
  • 5:38

De kerstdagen staan alweer voor de deur. De online-bestedingen in de aanloop naar het feest vallen naar verwachting 40 procent hoger uit dan vorig jaar. Hoe kunt u daar als webwinkelier van profiteren?

Door: gastblogger Marijke van Moll
 

Jungle Minds ging kertsinkopen doen in Britse en Amerikaanse webshops, twee kerstvierende landen bij uitstek. In dit artikel vindt u zes tips voor de ultieme kerstshop (binnen een website). De klant aantrekken, bedienen en verleiden, zodat hij zijn gemiddelde budget van 124 euro in uw webshop uitgeeft!

Het kerstconversiemodel van Jungle Minds

Tip 1: Creëer een Kerst widget of adventkalender
De 'Keepsake countdown' is een widget van Hallmark.com (zie voorbeeld 1 hieronder). De widget telt de dagen voor kerst af. De klant moet deze op zijn desktop installeren. Vervolgens toont de widget elke dag een ander 'ornament' (kerstboomversiering) die de klant vervolgens op zijn wensenlijst kan zetten. Daarna kunnen de ornamenten worden aangeschaft in een offline-winkel van Hallmark.

Deze widget zorgt ervoor dat Hallmark de klant continue reminders geeft van het merk in een periode waarin veel geld wordt uitgegeven. Hallmark blijft de klant aantrekken naar zijn (web)shop.

Dit is slim, omdat:

  • Hallmark top-of-mind blijft gedurende de kerstperiode
  • De widget voor traffic zorgt naar het offline-kanaal en daar voor up-sell kan zorgen

Als je geen offline-kanaal hebt, is het slim om:

  • Een link in de widget naar de webshop te plaatsen. De (potentiële) klant kan bij het zien van een interessant product op zijn desktop direct tot aankoop overgaan

Voorbeeld 1. Hallmark telt samen met de klant de dagen voor kerst af

Een goed voorbeeld van Nederlandse bodem om continu bezoekers aan te trekken is de virtuele adventskalender van Bol.com. Hier kan de klant vanaf 1 december tot en met 24 december 'krassen' (zie voorbeeld 2). De kalender onthult geen chocolaatjes, maar dagaanbiedingen, winacties, kortingen op diverse producten etc. De klant kan zich inschrijven voor een e-mail alert. Op deze manier krijgt hij een dagelijkse herinnering om naar de website te komen om te krassen.

Dit is slim, want:

  • Oude bekende traditie wordt in een nieuw virtueel jasje gestoken
  • De adventskalender creëert continue traffic naar de website (adventus = komst)
  • Virale verspreiding is ondersteund ('send-a-friend')
  • Als de klant eenmaal op de website is aangekomen kan hij meer gaan kopen (zie kolom naast adventskalender)

Voorbeeld 2: De adventskalender van Bol.com

Tip 2: 'Kerstimize' het 'send-a-friend' concept
Hayneedle.com heeft het 'send-a-friend' concept gekerstimized. Op deze manier probeert het meer bezoekers aan te trekken. Hayneedle geeft de klant de optie om een 'virtual gift' (voorbeeld 3) te sturen naar de persoon waarvoor de klant het cadeau heeft gekocht. Maar ook naar vrienden of familie als iemand verantwoordelijk is geweest voor de aanschaf van een kerstcadeau.

Slim van Hayneedle, omdat:

  • Op een grappige manier voor meer naamsbekendheid van het merk wordt gezorgd in de periode voorafgaand aan kerstmis
  • Het extra bezoekers aantrekt. De ontvanger van de virtual gift wordt op het idee gebracht om zijn aankopen voor kerst ook bij Hayneedle te doen

Dit gekerstimized 'send-a-friend' concept kan een stuk spannender worden gemaakt door:

  • De afbeelding van het kerstcadeau niet geheel prijs te geven, maar een aantal delen ervan om nieuwsgierigheid bij de ontvanger op te wekken. Dit 'lokt' de ontvanger op een ludieke manier uit om de webshop af te speuren naar zijn cadeau.

Voorbeeld 3. Bij Hayneedle kan de klant een afbeelding van zijn aangeschafte cadeau doorsturen.

Tip 3: Richt een aparte kerstafdeling in
Tesco.com bedient zijn klant met kerst door het toevoegen van een 'kerstafdeling' in zijn hoofdnavigatie. In deze online-kerstafdeling worden alle kerstproducten aantrekkelijk gepresenteerd voor de klant. Veelal door een vormgeving geheel in kerstsfeer, die afwijkt van de rest van de website. De 'kersttab' valt bij Tesco op door onderscheidende opmaak van de rest van de tabs (voorbeeld 4).

Dit is slim, omdat:

  • De klant ziet direct dat Tesco speciaal aandacht heeft voor kerst en hij hier online kan gaan kerstshoppen
  • Het merk zich volledig kan richten op het thema kerst. Hier is de gelegenheid om helemaal 'los' te gaan zonder dat de rest van de website aangepast moet worden

Voorbeeld 4: Christmas in hoofdnavigatie bij Tesco

Tip 4: Bied een kerst 'gift finder'
In de periode voorafgaand aan kerstmis heeft de klant vaak weinig tijd. Hij weet niet precies wat hij nodig heeft, maar wil wel graag met een passend cadeau aankomen. Goede kans dat hij online gaat shoppen.

Anthropologie.com (kleren, schoenen, tassen) speelt goed in op bovenstaande. De site heeft een gift finder geheel in de stijl van de rest van de website opgesteld (voorbeeld 5). De klant kan verschillende velden invullen. Vervolgens bedient Anthropologie de klant met een geselecteerd productaanbod. Daarna kan de klant een keuze maken zonder dat hij de hele website moet doorzoeken.

Deze gift finder is slim, omdat:

  • De zoekende klant op een leuke manier suggesties voorgesteld krijgt
  • De klant beleeft het merk optimaal, want de gift finder is geheel in stijl met het merk Anthropologie
  • Het is gemakkelijk in gebruik, doordat er niet te veel velden zijn om in te vullen, maar wel voldoende om relevante suggesties te kunnen doen

Voorbeeld 5: Gift finder bij Anthropologie

Topshop.com is een Engels kledingmerk vergelijkbaar met H&M. Dit merk heeft een gift finder in zijn webshop (voorbeeld 6). De gift finder bevat diverse kledingstukken met bijpassende accessoires samengesteld door een stylist. Deze gift finder is slim, want:

  • De klant krijgt direct de producten te zien, die op een aantrekkelijke manier zijn gepresenteerd (maximaal zes per thema)
  • Er zijn zes fashion thema' s, dus voor ieder wat wils
  • De presentatie van combinaties van producten biedt upsell kansen

Voorbeeld 6: Kerst gift finder van Topshop biedt upsell-kansen

Tip 5: 'Kerstimize' en bestaand product
Starbucks.com en Vieathome.com hebben op een vrij simpele manier het thema kerst in hun webshop gebracht (voorbeelden 7 en 8). Starbucks heeft zijn Starbucks Card omgetoverd in een kerstmis Starbucks Card door een aantal kerstdesigns toe te voegen. Vie at home verkoopt make-up, gezichtsverzorging en sieraden online. Het heeft zijn 'Vie at home Party' cadeaukaart 'gekerstimized' door er het predikaat 'Christmas Party' op te plakken.

Dit is slim, omdat:

  • Het 'kerstimizen' van een bestaand product een efficiënte manier is om de kerstcadeau-zoekende klant te verleiden tot aankoop 

Voorbeeld 7 en 8.: Starbucks en Vie at Home 'kerstmizen' bestaande producten

Tip 6. Garandeer bezorging vóór Kerst
Kerst kun je niet verplaatsen. Op 25 december moeten de cadeaus onder de boom liggen. Het garanderen van een tijdige bezorging is cruciaal in de kerstperiode. Daarnaast zijn veel (online-)aankopen voor Kerstmis last-minute. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat een groot deel van de Engelse mannen pas zeven dagen voor kerst gaat shoppen (zie Tnsglobal.com).

Toysrus.com heeft een speciale 'Christmas Shipping Calendar' opgesteld (voorbeeld 9). Hier is in drie stappen gevisualiseerd hoe de klant kan checken wanneer de bestelling wordt bezorgd.

Dit is slim, omdat:

  • De kalender onzekerheid bij de klant wegneemt
  • De kalender de 'last-minute' klant verleidt door te garanderen dat hij vijf dagen voor kerst nog cadeaus kan bestellen 

Voorbeeld 9: Toys 'R Us neemt onzekerheid over bezorging weg met zijn 'Christmas Shipping Calendar'

Tot slot
Er rest nog een dikke week tot Kerstmis. Misschien wat kort dag om een of meerdere van deze kersttips in te voeren. Maar volgend jaar is het weer kerst. Doe inspiratie op, tijd genoeg om het te ontwikkelen. Overigens zijn de tips goed toepasbaar voor andere evenementen. Denk aan Valentijns-, Moeder- en Vaderdag.

Alvast fijne kerstdagen!

Dit artikel verscheen eerder op de site van Jingle Minds. Marijke van Moll is daar werkzaam als markanalist.