Twinkle | Digital Commerce

Webshops kranten bewijzen koopmanschap

2017-05-26
180101
  • 1:55

Sinds enige tijd zijn de kranten bezig aan een verbreding van hun aanbod. Naast nieuws brengen ze producten aan de man. In krantenadvertenties verwijzen ze naar hun webwinkel, zoals ook Metro dat sinds kort doet. Het is een doorn in het oog van retail Nederland.

Door: gastblogger Robin van Eck*

'Oneerlijke concurrentie' noemen ze het, omdat kranten advertentieruimte gebruiken om eigen toppertjes met een zéér aantrekkelijke prijs te verkopen. Uitgevers stellen proefondervindelijk vast  welke producten wel en niet lopen.

Natuurlijk doen ze dat, ze willlen immers dat het aanbod past bij de doelgroep. Nou ken ik de discussie wel over goedkoop inkopen en zo, maar dat is koopmanschap, toch? En wie wordt daar beter van dan? De consument, zou ik zeggen, en dat is toch waar we het allemaal voor doen? We stellen de consument centraal en bedienen hem of haar op de wenken.

Webshops van kranten een succes
Er zijn retailpartijen die zelfs de NMa hebben ingeschakeld voor advies. Omdat er wellicht omzet zou wegvloeien bij deze partijen. Ik beschouw de actie van de kranten echter als een vorm van gezond ‘ondernemerschap’. Ze hebben klanten en daar proberen ze meer uit te halen, niets mis mee. Er wordt ook gezegd: 'Schoenmaker blijf bij je leest'. Maar de wereld om ons heen is inmiddels zo veranderd dat dat argument steeds minder opgaat. De Volkskrant behaalde in 2009 een omzet van 9 miljoen euro uit zijn webshop, een stijging van 70 procent ten opzichte van een jaar eerder. En dat bewijst dat het werkt en dat de consument het waardeert.

Branchevreemd
Nog even over die ‘schoenmaker blijf bij je leest’- gedachte. Hema verkoopt allang niet meer alleen producten die ‘passen’ bij Hema. Ook verzekeringen, telefonie, bankzaken en ga zo maar door. Allemaal branchevreemd. En tegenwoordig ook een supermarkt in de vorm van een minimarkt. Ook niet iets waar Hema groot mee is geworden. Dichter bij de aard van het onderwerp: Nextlover, de datingsite van Nrc.next. Ook branchevreemd, maar wel een goed experiment. De oorlog van de tablets gaan de kranten niet winnen, daar zullen ze in mee moeten. Maar dat betekent niet dat ze hun ondernemerschap niet op andere markten mogen uitbaten.

Robin van Eck is account director bij ARA. Deze posting verscheen eerder op het weblog van het reclamebureau.