Twinkle | Digital Commerce

Hoezo Europa?

2017-11-11
180101

Uit nieuw onderzoek van het Europees Parlement naar online koopgedrag van consumenten blijkt dat Nederlanders het liefst online kopen bij Nederlandse webshops en niet bij buitenlandse. Niet zo verbazend, als je het mij vraagt.

Volgens mij zijn er vijf redenen aan te geven waarom Nederlanders, van oudsher toch een 'over-de-grens-volkje', liever gewoon bij Nederlandse webwinkels kopen.

Allereerst is het denk ik zo dat Nederlandse consumenten zich gelukkig mogen prijzen met heel veel veilige en betrouwbare webwinkels, waarbij het met name bij leden van onze vereniging (toch goed voor bijna driekwart van de omzet) goed toeven is. Het Thuiswinkel Waarborg doet daar nog altijd haar goede werk. Ook de komst van online betalen via iDeal en dus het veilige gevoel van betalen in Nederland draagt bij aan kopen binnen landsgrenzen. Het professionele webwinkel klimaat in Nederland, de derde reden, heeft bijgedragen aan een ruim aanbod van webwinkels en dus producten en diensten voor Nederlandse consumenten. Nagenoeg alles is wel bij Nederlands te webwinkels te krijgen en dat geldt altijd voor alle Europese landen. Taalbarrières en onzekerheid over btw-zaken en invoerrechten zijn de overige redenen waarom Nederlanders mijns inziens beducht zijn om over de grens te kopen.

Uit de cijfers van het Europees Parlement blijkt dat het aantal EU-burgers dat in de afgelopen twaalf maanden online iets heeft aangeschaft, is verdubbeld ten opzichte van vijf jaar geleden. Het valt op dat zelfs op het grenzeloze internet mensen toch liever wat kopen van een internetwinkel die uit het eigen land komt. Malta telt de meeste internetters die over de grens webshoppen, gevolgd door Luxemburg en Cyprus. Nederlanders behoren tot de achterblijvers. Nog geen 18 procent heeft een online aankoop gedaan bij een buitenlandse aanbieder. Nederland is in die achterhoede in gezelschap van Hongarije, Duitsland, Engeland, Tsjechië en Polen.