Twinkle | Digital Commerce

Kerst 2011: shop light

2017-11-11
180101

De complete kinderboerderij staat op het kerstmenu. Ik pak feestelijk uit met vers gebakken brioches, kreeft met kaviaar, ossenhaas en kazen. Teveel om op te noemen. Een eenvoudige, doch voedzame maaltijd, zou mijn goede vader zeggen.

De boodschappen doen we bij Albert Heijn online, de koffie komt van Nespresso en de kaviaar is van Nederlandse kweek. Maar ook de drank, de bloemen en de kerstversiering komen dit jaar van het internet.

De dagelijkse boodschappen
Het assortiment van Albert Heijn is dit jaar zo breed dat we meer dan 90 procent van de boodschappen daar in één keer kunnen bestellen. Albert gaf trouwe klanten, die tijdige bestelden, zelfs gratis bezorging. Dat is mooi meegenomen tijdens deze dure dagen. En, Albert meldt ons dat alles ook op voorraad is. Nespresso levert op hetzelfde moment de koffie. Met Nespresso Your Time en Albert zijn prima tijdsafspraken te maken. Het wordt vrijdag spitsuur voor onze Amsterdamse deur; stipt op tijd.

Kaviaar
De kaviaar wordt nog even spannend. Volgens mij ben ik de eerste on line klant bij Anna Royal Dutch Caviar. Bestellen moet met een mailtje, daarna volgde een mail met de factuur die ik vooruit moest betalen. Ze bieden afleveropties. Levering te laat kost 10 euro en levering op tijd kost 13,50 euro. Dat is veel geld voor het bezorgen van een duur onsje steureitjes. De orderstatus is onbekend. Bij Anna kunnen ze echt nog wel wat adviesjes gebruiken.

Grijze boekhouder
Nu we hyperwebshoppen stoort het echt dat er geen ‘open id’ is. Een eenvoudige, en veilige, voordeursleutel voor alle webwinkels. Je blijft eindeloos in- en uitloggen, je gegevens bijwerken, je afleverinformatie invoeren en even zoveel keer betalen.

Er hangt een whiteboard in de keuken met alle gebruikersnamen en wachtwoorden. Dit is alles behalve ‘one-stop shopping’. Je bent uren bezig voordat je alles hebt besteld. Dit komt op mijn verlanglijstje voor innovatie in 2012, nadat we in 2011 eindelijk alle volwassen webwinkels op ‘bezorgen op afspraak’ hebben gekregen. Hier ligt een mooie taak voor iDeal of Thuiswinkel.org.

Elke order wordt keurig bevestigd. Die bevestigingen hangen ook allemaal op het whiteboard. Nespresso maakt het het meest bont; drie mailtjes over een bestelling? Om de ordervoortgang te volgen moet je ook weer eindeloos inloggen en zoeken. Waarom kan ik al die informatie niet op een overzichtelijk schema krijgen? Wat hebben we waar besteld, wat is de ordervoortgang, wat is de financiële informatie? Ook dat kan met 'open ID'.

Ik wil een simpel dashboard voor al mijn bestellingen. Ik voel me nu net zo’n grijze boekhouder met een rood potlood en stempelkussen.

Shop light
Zaterdagochtend hoef ik alleen nog maar een kort rondje in de buurt te doen. De ossenhaas bij mijn slager Vincent, de rijpe kazen bij de Kaaskamer, de kreeft bij vishandel Tel, het heerlijk brood van bakker BBrood en de verse kruiden bij Hooij op de Nieuwmarkt. Ons motto voor kerst 2011 is ‘shop light’ en vooral met plezier. Volgend jaar kan het er met open ID alleen nog maar plezieriger op worden.

Nu maar hopen dat de webwinkeliers ons op komende drukke vrijdag niet in de steek laten… we rekenen op stipte, en vooral complete levering.

Ik wens iedereen geweldige kerstdagen toe!