Twinkle | Digital Commerce

Britten shoppen veel online

2017-11-08
11078
  • 1:51

Online shoppers uit het Verenigd Koninkrijk spenderen bijna de helft van hun maandelijkse budget online. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde Britse consument ongeveer tweeënhalf uur per week besteedt aan online winkelen. In stenen winkels wordt per week zo’n 1,2 uur doorgebracht.

De resultaten komen uit een onderzoek dat onder duizend Britse online shoppers werd gehouden. Daaruit bleek ook dat in de stenen winkels, ondanks dat daar minder tijd wordt besteed, wel meer geld wordt uitgegeven dan online. In de stenen winkels geeft de gemiddelde Brit 152 euro uit, terwijl hij online 140 euro uitgeeft. Vrouwen geven online net iets meer uit dan mannen, al geven die laatste totaal wel meer uit per maand.

Online shoppen populair bij ouderen
Online shoppen wekt vooral de interesse op van consumenten van 55 jaar en ouder. Van hen zegt 86 procent dat ze regelmatig online winkelen. Bijna vier op de tien Britten uit deze leeftijdsgroep zeggen zelfs het merendeel van het winkelen online te doen. Zes op de tien consumenten zeggen dat de mogelijkheid om hun bestellingen thuis afgeleverd te kunnen krijgen de hoofdreden is om online te shoppen; dat scheelt hen weer producten uit de winkel dragen naar huis.

Makkelijk, betere deals
Over het algemeen zeiden de ondervraagde Britten online te winkelen omdat het gemakkelijk is (60,5 procent vond dat) en omdat ze online betere aanbiedingen krijgen (aldus 53,4 procent van de ondervraagden). 'Dit onderzoek laat zien dat Britse consumenten zich in toenemende mate online laten gelden, en het zijn niet alleen de jonge mensen die dat doen', aldus Chris Wistanley, vice-president marketing van het bedrijf dat het onderzoek sponsorde.

'Winkels zouden hun websites als net zo belangrijk, of misschien wel als belangrijker dan hun stenen winkels moeten beschouwen. Ze zouden websites moeten ontwikkelen die gemakkelijker navigeebaar zijn voor oudere mensen, de grootste groep shoppers in de UK.' 

Britten voorop
De cijfers tonen aan dat de Britten vrij ver voorlopen op de rest van de Europeanen. Zo kopen de Fransen nog weinig online en blijft Duitsland achter op de Europese groei. Ook hier in Nederland komen we lang niet in de buurt van de 48 procent van het maandelijkse winkelbudget, die door de Engelsen online wordt uitgegeven.