Twinkle | Digital Commerce

Mobiele sites gaan het winnen van apps

2017-10-05
180101

Jakob Nielsen voorspelde onlangs een opkomende verandering in de toepassing en het gebruik van apps versus mobiele sites. Het is een verandering waarmee ik het helemaal eens ben, voornamelijk als het gaat om e-commerce applicaties.
  
Door: gastblogger Guido Jansen
 
Huidige mobiele strategie: apps winnen
Nielsen, een van de meest vooraanstaande usability onderzoekers, geeft aan dat als men vandaag de dag voor de keuze staat tussen een app en een mobiele site, men voor een mobiele app moet kiezen. Zijn usability onderzoek wijst uit dat apps meestal een stuk gebruiksvriendelijker zijn dan mobiele websites (ondanks dat sites het niet slecht doen). De reden die hij hiervoor geeft is dat apps veel beter in staat zijn in te spelen op de mogelijkheden (en beperkingen) van het specifieke mobieltje dat gebruikt wordt. Bij een mobiele site is dat lastiger. En hoe zwakker/beperkter het mobieltje is, hoe belangrijker het is om een app te optimaliseren voor dat betreffende apparaat. Ook zou het eenvoudiger zijn om via apps micropayments binnen te halen, zoals in veel games gedaan wordt. Dit gaat echter allemaal veranderen als het aan Nielsen (en aan mij) ligt.

Toekomstige mobiele strategie: mobiele sites winnen
In de toekomst zullen mobiele devices (uiteraard) veel krachtiger worden dan ze nu zijn. Ze zullen wellicht niet helemaal de Wet van Moore volgen (verdubbeling van computerkracht elke 2 jaar), omdat mobieltjes ook smaller en (hopelijk) zuiniger zullen worden (voor langere levensduur van de batterij). De snelheid van mobiel internet zal de komende jaren zeker flink toenemen. Door deze twee factoren kunnen mobiele websites in de toekomst een gelijkwaardige snelheid gaan bieden als een native app.

Kosten
Daarnaast wordt het ontwikkelen van apps steeds kostbaarder, niet in de laatste plaats vanwege het aantal platforms en devices dat er beschikbaar is. We hebben niet alleen Android, iOS, en Windows Phone, maar deze platforms worden ook nog opgesplitst in sub-platforms (zoals iPhone en iPad of Android phones en de Android-based Kindle Fire), waarvoor developers nog altijd apart moeten ontwikkelen. Nielsen verwacht dat het aantal verschillende user interfaces dat in de toekomst ontwikkeld moet worden, zal toenemen.

Flexibiliteit
Mobiele sites zijn wat dat betreft veel flexibeler: je hebt niet zoveel interfaces nodig en je hoeft alleen rekening te houden met verschillende schermmaten (wat je kan opvangen met steeds populairder wordende responsive designs). Verder wordt HTML5 steeds meer volwassen waardoor ‘app-like' user interfaces kunnen worden gemaakt.

Afdracht
Een ander belangrijk (financieel) punt: bij apps moeten de ontwikkelaars een bepaald percentage van de opbrengst afdragen aan de provider van het platform (lees: Apple en Google). Bij een mobiele site hebben zij alles zelf in handen, waardoor het interessanter is om zoveel mogelijk gebruikers via een site van jouw dienst gebruik te laten maken.

Integratie met internet
Het laatste voordeel van mobiele websites dat Nielsen benoemt, is de betere integratie met het hele internet, waardoor het voor anderen makkelijker is om jouw site te integreren of te koppelen met andere diensten of sites.

Nielsen geeft aan dat apps waarschijnlijk wel beter blijven als het gaat om zeer feature rich applicaties zoals fotobewerking, waar mobiele sites beter zijn voor m-commerce, nieuws, medische info, social networking et cetera. Deze sites bieden veel rijke content, maar vragen geen intensieve bewerkingen. Over games doet Nielsen geen uitspraak, maar daar verwacht ik ongeveer een zelfde splitsing in intensieve apps (veel 'grafisch geweld’) en eenvoudigere apps als Wordfeud, Draw Something of de hele Zinga-lijn die prima via een browser gespeeld kan worden.

Wanneer vindt deze shift plaats?
Dat is natuurlijk de grote vraag, waarop antwoorden lastig is. Over het algemeen komen de voorspellingen van Nielsen (over usability) uit, al kan dat in sommige gevallen wel een paar jaar duren. Als je de keus vandaag moet maken, raadt Nielsen aan om voor een app te gaan. Ik zou zelf zeggen: bekijk de mogelijkheden en als je de optie hebt: probeer het beide. Als je een goed e-commerce platform hebt staan is het relatief eenvoudig om daar een mobiele app of een mobiele site aan te koppelen, alhoewel dat laatste waarschijnlijk een stuk goedkoper is. Er zijn ook platforms zoals Magento die standaard mobiele app én mobiele site functionaliteit bieden. Omdat dit standaardoplossingen zijn ben je relatief beperkt in de mogelijkheden, maar het is daardoor wel een erg goede methode om er tegen een lage prijs achter te komen wat werkt voor jouw doelgroep. Als je dan weet of dat een app of een site is, kun je daar vervolgens je budget en marketing op inzetten.
  
Guido Jansen is eBusiness Consultant bij ISM eCompany. Hij omschrijft zichzelf als 'cognitive psychologist' en 'Magento evangelist'. Deze posting verscheen eerder op het weblog van ISM eCompany.