Twinkle | Digital Commerce

Breedte én diepte!

2017-05-26
180101
  • 2:03

In de column van vorige maand vroeg Hans Elshout, oprichter en eigenaar van S&H, zich af of een breed assortiment een must is om als online retailer te slagen. Christian van Someren, managing director van Truus.nl, reageert hierop.

Tekst: Christian van Someren

‘Dit was een van de eerste vragen die ik mezelf heb gesteld op het moment dat het idee van Truus.nl ontstond. Om hier antwoord op te krijgen, hebben we destijds een consumentenonderzoek uitgevoerd. Hieruit bleek dat de online boodschappenconsument ten minste hetzelfde assortiment verwacht als in de fysieke winkel, maar eigenlijk veel breder. We hebben dan ook al direct vanaf de start een erg coulant assortimentsbeleid gevoerd. Alles waar de consument om vraagt, nemen we op. Resulterend in een assortiment van ruim vierduizend unieke producten, dat overigens niet alleen erg breed is, maar vooral ook erg diep. Dit laatste is wat mij betreft een belangrijke aanvulling op de stelling; niet alleen de breedte is een must, maar ook zeker de diepte.

Maar waarom verwacht de consument dit serviceniveau van een online retailer? “Het schap is niet van elastiek” is een gevleugelde uitspraak in de offline foodretailwereld. De tegenstelling met de online wereld kan dan ook bijna niet groter. Onze schappen zijn virtueel en dus eindeloos uitbreidbaar. Met slimme filter- en sorteertechnieken kunnen we de consument nog steeds goed bedienen in dit oerwoud van producten. De assortimentskeuze in de fysieke winkel wordt dus beperkt door de schapruimte, de keuzes die gemaakt moeten worden om tot invulling van dit schap te komen zijn inmiddels verheven tot wetenschap. Belangrijke factor hierin is het vraag-en-aanbodspel dat tussen de consument, retailer maar zeker ook de fabrikant/uitgever wordt gespeeld. Door de fysieke beperkingen van dit speelveld ontstaan sterke krachten die zelden in dezelfde richting bewegen.

Dankzij het verdwijnen van de fysieke beperking in het online kanaal worden de spelregels geherdefinieerd en wordt het mogelijk om de sterke krachten wél in dezelfde richting te laten bewegen, waardoor alle stakeholders goed worden bediend. Juist dit onderscheid is uniek voor het online kanaal en daarom draagt een breed en diep assortiment zeker bij aan het slagen als online retailer. Maar zoals met ieder spel ontstaan er met nieuwe spelregels ook weer nieuwe krachten en rijst de vraag of het online kanaal over vijf jaar alleen uit servetten en tafellakens bestaat, of dat er ook nog ruimte is voor sterke middelgrote spelers?’

Joost van Gaal, CEO van Kleertjes.com, geeft in Twinkle 6-2012 een reactie op deze column.

Deze posting verscheen eerder als wisselcolumn in Twinkle 5-2012.