Twinkle | Digital Commerce

Meer winkelruimte nodig door e-commerce? Onzin!

2017-11-08
180101

Vijftig internationaal opererende retailketens verwachten meer winkelruimte nodig te hebben de komende jaren, constateerde adviesbureau CBRE. Dit zou het gevolg zijn van de opkomst van e-commerce en cross-channel retail. Vier redenen waarom ze de plank volledig misslaan.
 
Tekst: Patrick Steenks

1.       Minder winkelgebieden
Cor Molenaar zei het al eerder: één op de drie winkels verdwijnt binnen nu en 4 jaar. Hoe dit komt? De opkomst van het online shoppen zorgt ervoor dat straks 8 miljoen vierkante meters winkelvloeroppervlak leeg komen te staan, vier keer zoveel als nu.

B-locaties zullen verdwijnen. De buurtwinkels om de hoek overleven, maar de niet meer zo gezellige centrums zullen verdwijnen onder druk van de concurrerende grote steden. En minder winkelgebieden betekent automatisch minder winkels.

2.       Minder offline omzet
Het CBS publiceert periodiek cijfers over de detailhandelsomzet in Nederland. De detailhandel wordt overall geconfronteerd met een daling ten opzichte van vorig jaar. Dit terwijl de online omzet juist een groei van 9 procent liet zien.

Zet deze trend zich voort de komende jaren? De verwachting is er zeker. En wat betekent dit voor het aantal vierkante meters winkelruimte? Die kan alleen maar afnemen. Waarom zou je als retailketen gaan investeren in meer winkelruimte, terwijl een omzetdaling te verwachten is?

3.       Minder winkeloppervlakte nodig
Retailers en merken hebben minder winkeloppervlakte nodig dankzij cross-channel retail. Waarom? Consumenten oriënteren zich steeds vaker online en gaan tot de daadwerkelijke aankoop over in de winkel.

Winkels worden langzaam maar zeker locaties waar producten afgehaald worden. Waarbij de retailer van te voren al weet welk product de consument komt ophalen. Hierdoor verdwijnt de noodzaak tot grote voorraden in de winkels.

Deze grote voorraden zullen steeds meer centraal beheerd worden in distributiecentra. Waarin ook de voorraad van de webshop aanwezig is. Waarom zou je deze voorraad verspreiden over je winkels? De data die online wordt verzameld stelt je verder in staat om de voorraad in de winkel te beperken.

In de winkel kun je daarom kiezen om alleen de best lopende producten aan te houden. Producten met een lagere omloopsnelheid kunnen vervolgens via displays in de winkel online besteld worden.

4.       De winkel transformeert zich naar experience center
Shoppen doe je voor de ‘fun’, niet omdat je iets nodig hebt. Winkels moeten af van producten of diensten verkopen. Ze moeten een verhaal en een filosofie overbrengen. Ibrahim Ibrahim legde dit erg duidelijk uit in zijn interview met Retailvisie.

Kijk naar de winkels van Apple. Dit zijn niet de standaard computerwinkels. Dit zijn brandstores waar een lifestyle wordt verkocht. Mensen moeten geïnspireerd raken door het winkelen. De oriëntatie doen ze toch wel online, waar per definitie meer informatie is te vinden over producten. En waar consumenten dus beter kunnen vergelijken.

De winkel wordt dus veel meer een uitdrager van het merk. Consumenten kunnen er producten bekijken en proberen. Maar de winkel wordt veel meer nog een plek waar ze kennismaken met het merk en waar ze de beleving rondom het merk kunnen proeven.

Conclusie
Meer winkelruimte nodig? Nee, juist minder. Het wordt tijd dat retailers gaan nadenken over de veranderende manier van winkelen. En dat ze gaan nadenken over de invloed van online op het koopgedrag van mensen.

Het wordt tijd om hierop in te spelen. En innovatief te durven zijn. Hierin is niet alleen een rol weggelegd voor de retailer. Ook projectontwikkelaars en steden kunnen hun steentje bijdragen. Overleven als retailer is mogelijk. Maar dit doen door de winkeloppervlakte te vergroten? Dat is een farce.

Ben je het niet eens met mijn redenatie? Of heb je aanvullende opmerkingen? Ik ga hieronder graag met je in discussie!
 
Patrick Steenks is eigenaar van Keytoe.