Twinkle | Digital Commerce

Pakjes verzenden wordt gratis

2017-11-11
10001000
  • 3:43

PostNL schaft de verzendkosten af. En DHL, UPS en alle anderen volgen. Oké, ik geef toe: niet nu, maar het lijkt me een goed idee als ze dit snel invoeren. Weg met die verzendkosten. Leve de ontvangstkosten!


U heeft een abonnement bij een telecomprovider. Die betaalt u onder ander om berichten bezorgd te krijgen. Op basis van een ‘pakket’ kiest u de provider en de opties: flat rate bellen plus bijbetalen voor, en nu komt 'ie: ontvangst TV et cetera. Zo heeft u vast wel meer abonnementen zonder dat u beseft dat ze op ontvangst zijn gebaseerd. Van zorgverzekeraar tot begrafenisondernemer: overal betaalt u een pakket voor services die u in de toekomst verwacht te ontvangen.

De vervuiler betaalt
Het is de maatschappelijke trend: de vervuiler betaalt. Toerekening heet het ook wel. Zelfs in de actuele politieke discussie over de algemene zorgkosten is dit principe het hete hangijzer. ‘Links’ wil solidariteit, dus dat de aanbieder (de staat) betaalt en ‘rechts’ wil toerekenen: de consument betaalt en wie ongezonder leeft betaalt meer. Dus op basis van ontvangst van services.

Als het om de post gaat zijn we sinds mensenheugenis gewend om van verzendkosten te spreken. De verzender betaalt. Brief versturen? Postzegel kopen. Pakjes verzenden? Op zoek naar de goedkoopste verzendtarieven. Met name voor die pakjes is dit eigenlijk een vreemd principe: de consument zet via een bestelling een heel logistiek circus in werking, en die webwinkelier maar dokken.

Jaarabonnement bij een carrier
Dat is dus binnenkort afgelopen (als het ff kan). We introduceren ontvangstkosten. De consument kiest de serviceverlener, in dit geval carrier genoemd. Dat doet die consument op basis van een pakket. Bijvoorbeeld een staffel voor het aantal te verwachten pakjes plus bijbetalen voor het afhalen van retouren, het exact op tijd bezorgen (tijdvensters), in de avond bezorgen, op zondag, verzin het maar. De consument heeft dus gewoon een jaarabonnement bij een carrier! De klant wordt dus nu ook echt koning (zit in ieder geval aan de knoppen en mag, als opdrachtgever, met recht de bezorger op z’n lazer geven als het weer ‘ns te laat komt).

Afhaalpunt in de wijk
Ik introduceer dan meteen maar het principe dat het aan huis bezorgen verleden tijd is. Geen standaarddienst meer. Heel ouderwets, dat aan huis bezorgen. Wie dat ooit heeft bedacht! De files met bezorgbusjes bij Walther Ploos van Amstel voor de deur behoren dus tot het verleden. Nee, elke carrier biedt standaard aan dat de consument het bij een afhaalpunt in de wijk kan ophalen (stomerij, zzp-er). Dat is even wennen, maar u zult zien: dit scheelt u een hoop geklaag. Aan huis bezorgen kan nog steeds, alleen moet de consument daarvoor bijbetalen binnen z’n abonnement. De vervuiler betaalt.

Idiote concurrentie
Ik zie veel voordelen. Bijvoorbeeld: geen idiote concurrentie meer tussen webwinkels op basis van die verzendkosten. Wat ik nu zie, kan eigenlijk niet. Dat is alleen maar een publicitaire ratrace die een bodem bereikt waar slachtoffers vallen: kleine winkeliers en bezorgers. Die concurrentie bekt misschien lekker, maar het is slecht voor de markt als geheel. Concurrentie moet je voeren op basis van eigen kwaliteit en service, niet op basis van de diensten van derden.

Ander voordeel: hiermee smoren we de opdoemende discussie over milieuvervuiling in de kiem. Die verantwoordelijkheid wordt nu bij de webwinkelier gelegd, maar het is toch echt de consument die de machine in werking zet.

Uitwringen
En dan het uitwringen van bezorgers. Dat gebeurt, omdat wij webwinkeliers de gekste dingen bedenken (nu besteld en over tien minuten bezorgd) die ook nog tegen een bodemprijs gedaan moeten worden. En die bezorger moet dat waarmaken. Kan natuurlijk niet goed gaan. Dus als de consument vindt dat de bezorger beschermd moet worden, dan kan de consument dat vanaf nu zelf sturen via de keuze van het soort ontvangstabonnement.

Drive
En ook het bundelen van zendingen en het bezorgen binnen tijdvensters wordt eindelijk werkelijkheid. Want de consument betaalt ontvangstkosten voor pakjes, om het even van wie. De carrier waar het abonnement loopt heeft dus een bedrijfseconomische drive om die abonnementsopbrengsten zo rendabel mogelijk te maken. En zal dus een methode zoeken om niet tien keer per week aan de deur te komen voor dan weer Wehkamp.nl, dan weer Otto etc. Welnee, hij geeft de consument korting als hij die pakjes mag bundelen en het twee keer per week mag aanbieden. Desnoods exact russen zes en zeven in de ochtend, met een vers krantje erbij (zit in pakket ‘Morning Star’ bij DHL. Bijbetalen, uiteraard).

Ideaal systeem
Ontvangstkosten dus. Zo doet je verzekeraar dat immers ook: hij zorgt dat je in het ziekenhuis terechtkomt waar het rendement op uw verzekeringsgeld het hoogste is. En hij bundelt alle soorten zorg voor u. Niks nieuws onder de zon, ideaal systeem. PostNL: per wanneer kunnen we de introductie verwachten?