Twinkle | Digital Commerce

Bezorgen bij de buren: hoe lang nog?

2017-08-03
180101
  • 4:33

Dit jaar worden dagelijks circa een half miljoen pakketten bij consumenten afgeleverd. Op 35 procent van de adressen is niemand thuis. Dus bellen pakketbezorgers iedere dag bij al gauw 150.000 adressen aan. Als er niets verandert zal dat alleen maar meer worden. Dit kan toch zo niet doorgaan?

In de UK maken ze steeds meer grappen over het onderwerp. Ik heb er een paar op m’n site gezet, waaronder een pdf met een soort ganzenbordspel met de titel ‘Waiting in for a (…) parcel’. Leuk om te spelen op een regenachtige zondagmiddag.

Top vond ik onderstaand ‘niet-thuis-briefje’ van ‘UK-Fail’,met een zestal schitterende oorzaken waarom het pakket niet is afgeleverd. In het voorbeeld is aangevinkt: ‘Was opened by my children because I faked your signature’. Heerlijk. In Nederland moeten we er denk ik nog even op wachten voordat Youp van’t Hek de ergernissen rond pakket-bij-de-buren-levering op de hak neemt.



Niet een beetje overdreven?

Nee, helaas niet. Dit jaar zal het aantal pakketten dat pakketbezorgers bij consumenten afleveren groeien naar een totaal van circa 120 miljoen. Dat zijn er gemiddeld 500.000 per afleverdag. Ik heb me in de afgelopen tijd best serieus verdiept in dat  'niet-thuis-percentage', ben onder andere een hele dag met een pakketbezorger mee geweest (daarover in de komende maanden zeker meer). Pech voor de hardwerkende pakketbezorger: 35 procent van de consumenten is niet thuis als hij af wil leveren!

De pakketbezorger lost het maar op!

Niet thuis, dan krijg je toch gewoon een niet-thuis-briefje in de bus? En de pakketvervoerder doet morgen toch weer een bezorgpoging? De ontwikkelingen in pakket-distributieland zijn zodanig, dat dat steeds minder gebeurt. Ik schat dat nog maar circa 10 procent van de pakketten voor consumenten worden afgeleverd door bezorgers die in dienst zijn van distributiebedrijven als PostNL, Selektvracht, e.a. Veruit de meeste pakketten worden afgeleverd door bedrijven waarmee de distributiebedrijven contracten hebben afgesloten. Die bedrijven krijgen meestal alleen een vergoeding voor resultaat: een afgeleverd pakket. Niet afgeleverd, dan retour naar het distributiecentrum, maar dan ook geen beloning. Daarom komen er steeds minder pakketten retour naar de distributiecentra van de vervoerders. De pakketbezorger lost het op: gewoon goed opletten, als je een straat inrijdt, en kijken waar er iemand thuis is. Als op het bezorgadres niemand thuis is, dan weet je direct waar je wél aan kunt bellen. Bij portiekwoningen en flats is dat fors lastiger: Als er niemand thuis is op het bezorgadres, op welke bel moet je drukken en hoe lang wacht je voordat je bijvoorbeeld op bel nummer 3 drukt?

Het zal duidelijk zijn dat bezorgen bij de buren (het kan tegenwoordig ook vijf huizen verderop aan de overkant zijn) de bezorger veel extra tijd kost.

Bezorgen bij de buren, wat vinden we er eigenlijk van?

Meerdere onderzoeken hebben laten zien dat bezorgen bij de buren echt een omstreden onderwerp is. Onderzoek uit begin 2010 bracht bijvoorbeeld deze informatie aan het licht:

  • 65 procent vindt het prima dat bij de buren wordt bezorgd;
  • Circa 20% wil dit zeker niet hebben.

Vorig jaar zomer is dit onderwerp in Schotland uitgebreid onderzocht door Scotland’s Consumer Council (zie onderstaande figuur). In dit onderzoek zijn twee vragen gesteld:

  1. Als je niet thuis bent, wat vind je er van als jouw gekochte artikel dan bij de buren wordt bezorgd?
  2. Als je buren niet thuis zijn, wat vind je er van dat een door hen gekocht product bij jou wordt afgeleverd?

Het is interessant om de verschillen in beantwoording te zien. De hoofdlijnen:

  • 23 / 52 procent vindt bezorgen bij of ontvangen van alle buren prima
  • 37 / 53 procent van de ondervraagden zegt: ik ben alleen maar akkoord als het 'some of my neighbours' betreft
  • 20 procent van de online kopers wil niet dat het pakket bij buren wordt afgegeven
  • 9 procent wil geen pakketten van anderen uit de buurt ontvangen

Hoe weet de pakketbezorger wie die 'bepaalde buren' zijn? Het antwoord is simpel: de pakketbezorger kan dat niet weten, dus ontstaan er zeer regelmatig problemen. Doorgaan met deze omstreden aflevermethode is vragen om problemen. Hoe meer we online gaan kopen, hoe groter de kans op irritatie en schades wordt.



Maak veel meer werk van afleveropties

Als online kopers kunnen kiezen uit afleveropties, dan gaat het niet-thuis percentage fors naar beneden. Om er een paar te noemen:

  • Bied de mogelijkheid, naast thuislevering, om het pakket op een te specificeren ander adres af te laten leveren waar bijna zeker wél iemand thuis is
  • Bied de gelegenheid om af te halen bij een winkelafhaalpunt of een landelijk afhaalpunt
  • Bied de gelegenheid aan de online koper om een afleverdag te kiezen. Grote webshops als Wehkamp.nl, Bol.com, Hema, Coolblue, de Bijenkorf, Fonq en BCC bieden die mogelijkheid al, maar er zijn nog veel te veel webshops die zo’n  mogelijkheid niet bieden
  • Bied de koper in de checkout de mogelijkheid om een opmerking vast te leggen. Bijvoorbeeld: 'Bij niet thuis, bezorgen op nummer …'

Krijgen we het niet-thuis-percentage fors lager?

Natuurlijk realiseer ik me dat er nog heel lang bij buren aangebeld zal moeten worden. Maar het is voor de commerciële ontwikkeling van kopen via internet zeer wenselijk, dat het percentage drastisch naar beneden gaat. Het zou toch geweldig zijn als blijkt dat dit percentage in bijvoorbeeld 2015 onder de 10 procent is gezakt ! Zeker is dat bij een lager percentage de kosten van pakketdistributie naar beneden gaan en dat de klantvriendelijkheid van internetlogistiek hoger uitvalt.

Trefkansverhogende maatregelen

Ik ben razend benieuwd welke initiatieven webshops en pakketvervoerders in de komende jaren gaan ontwikkelen op het gebied van afleveropties en tarieven voor duidelijke trefkansverhogende maatregelen. Als we een topsector willen worden, dan zal dit stuk amateurisme in de 'last mile' snel moeten verdwijnen. Laat maar weten of u het met me eens bent. En meld u met ideeën voor webshops en pakketvervoerders.