Twinkle | Digital Commerce

Alles draait om balans

2017-11-08
180101
  • 2:03

Harmen van der Meulen van Futurumshop beantwoordt een Twinkle-redactievraag: Veel pure players kiezen voor een fysieke winkel of afhaalpunt. Als je dan offline gaat, zou je dan niet op veel meer punten door het land moeten zitten?

'We blijven ons suf piekeren over wat de klant wil en welke keuze hierbij de beste is. Omnichannel lijkt het toverwoord en ja, we moeten online, mobiel en al die nieuwe digitale kanalen zeker niet onderschatten. Negeer je het, dan verlies je. Net als in de jaren vijftig, toen menig winkel(keten) de opkomst van de zelfbediening negeerde en de invloed onderschatte. Maar waar verloren zij het op? Inderdaad, voornamelijk op efficiëntie. En dat is precies wat internet ons vandaag de dag brengt als e-tailer: efficiëntie. De vraag of we één of meerdere afhaalpunten/winkels nodig hebben moeten we dus vooral benaderen vanuit efficiëntie. Zijn we als online retailer op dit moment al efficiënt genoeg om ogenschijnlijk inefficiënte schakels toe te voegen in de vorm van fysieke winkels? Alles draait uiteindelijk om balans. De vraag of één, twee of meer winkels de oplossing zijn, is dus vooral een rekensom van balans in efficiëntie. Gecombineerd met marge bepaalt dit of er onder aan de streep iets overblijft.'

'En dat is waar menig retailer problemen mee heeft: het vinden van een balans. Ik ben als online retailer ervan overtuigd dat je de combinatie met offline moet zoeken, maar wel in de juiste verhoudingen. De pure players zullen meer en meer hun verdiensten gaan halen uit het faciliteren van marktplaatsen, en deze marktplaatsen zullen slechts een paar winnaars kennen. Kortom, het speelveld van menig pure player is niet benijdenswaardig: enerzijds de oprukkende marktplaatsen en anderzijds de fysieke retail die meer en meer de aanval opent op de online retail. Nu is het zaak goed te blijven rekenen om deze bedreiging tegen te gaan en de klant op te vangen in de eigen winkel: fysiek dan wel online. Een niche-speler zal wellicht voldoende hebben aan één grote winkel, terwijl een generalist veel meer de druk heeft overal te zijn waar de klant is. Zoals gezegd is het de uitdaging efficiënt genoeg te blijven, maar wellicht zit u in een niche die offline efficiënter werkt dan online en is de keuze eenvoudiger uw fysieke ambities vorm te geven!'

Harmen van der Meulen is eigenaar van Futurumshop.nl. Zijn vraag aan Oskar van Straaten, oprichter/directeur van Agradi.nl: ‘Welke invloeden zullen marktplaatsen als Amazon, Ebay en Bol hebben op het toekomstige retaillandschap?’

Dit blog verscheen eerder als column in Twinkle 6-2014.