Twinkle | Digital Commerce

Logistieke Award: Ergens goed voor ?

2017-05-26
180101

Komende woensdag wordt voor de derde keer de award 'Logistieke Webshop van het Jaar' uitgereikt aan de webshop die uitblinkt in logistieke dienstverlening. Er worden jaarlijks nogal wat awards uitgereikt!


Waar is het toch eigenlijk allemaal goed voor? Zijn de events vooral bedoeld voor netwerkers en fuifnummers?

E-fulfilment is razendsnel professioneel aan het worden
In 2008 en in 2012 mocht ik in samenwerking met de Twinkle-redactie een rondetafelgesprek organiseren over logistiek voor e-commerce: waar staan we en hoe komen we samen verder vooruit? Directieleden van logistieke dienstverleners, webshops en wetenschap zaten rond de tafel en voerden pittige discussies over de manier waarop we samen van 'goed naar beter' zouden kunnen groeien. Als gespreksleider vond ik de ontwikkeling van 2008 (5 miljard euro e-commerce omzet) naar 2012 (10 miljard euro e-commerce omzet) gewoonweg fascinerend: uit de gesprekken aan tafel bleek dat iedere schakel in de keten in hoog tempo aan verbeteringen werkte, maar dat er ook een groeiend besef was dat de logistieke schakels beter op elkaar aan zouden moeten sluiten. Niet om het binnen de logistiek technisch gezien dan alleen maar beter te doen, maar vooral om de online koper daarmee een veel betere service te kunnen bieden.

Award: thermometer en stimulans voor vooruitgang
Het idee voor het uitreiken van een award voor de 'Logistieke Webshop van het Jaar' is tussen die jaren 2008 en 2012 bij een paar organisaties ontstaan. Nederland Distributieland heeft al heel wat jaren een aantal logistieke awards. We zijn een logistiek land bij uitstek en maken jaarlijks een omzet in dat 'logistieke bedrijf' van circa 50 miljard euro (met dank aan Schiphol, de haven van Rotterdam, een groot aantal distributiecentra in ons land, etc.) Al 30 jaar wordt jaarlijks de Nederlandse Logistiek Prijs (NLP) uitgereikt aan de Nederlandse onderneming die uitblinkt in logistieke prestaties. De jury staat onder voorzitterschap van blogger Walther Ploos van Amstel. In 2013 won ASML deze award. Daarnaast wordt in 2015 voor de 10e keer de award voor de ‘Logistiek Manager van het Jaar' uitgereikt. Bij deze award gaat het primair om excellent leiderschap in logistieke processen. Dit jaar was Bart Beeks de winnaar, senior vice president operational excellence contract logistics Europe bij CEVA Logistics. De 'Logistieke Webshop van het Jaar' is de jongste award in de reeks. Woensdagmiddag 17 september vindt het derde award-event plaats. Wie wordt na Nespresso (2012) en Futurumshop (2013) de winnaar van de 2014-award ?

E-fulfilment: een logistieke kleuter, die snel groter groeit
E-fulfilment, de logistiek voor e-commerce, is als logistieke activiteit nog maar een dreumes binnen die grote Nederlandse logistieke wereld. De schatting is dat de Nederlandse e-fulfilment branche in 2014 nog niet de 2 miljard euro is gepasseerd. Dus gaat het nog maar om amper 4 procetn van de totale Nederlandse logistieke industrie. Maar de verkoop via e-commerce groeit razendsnel, niet alleen b2c maar ook b2b. Pakweg iedere drie tot vier jaar verdubbelt deze industrie in omvang. Voor webshops, logistieke dienstverleners, toeleverende industrieen, it-bedrijven, etc. is dit een enorme uitdaging.

Die groei kan toch zonder awards?
Logistiek is aanpakken. Vanavond besteld, morgen geleverd. Als er 'op voorraad' in de webshop staat, dan moet dat product ook echt in het magazijn liggen. Vraag het Bol.com, de Bijenkorf, Docdata, Nic Oud, PostNL, DHL Parcel - sorry dat ik niet iedereen kan noemen): het is iedere dag de mouwen opstropen en er voor zorgen dat de complete trein perfect loopt. Dan hoor ik sommige mensen zeggen: 'Kom op, feestjes rond awards, nergens voor nodig, doe gewoon je werk!'. Heb ik respect voor, maar tegelijkertijd werkt een schouderklop, een duim omhoog, de warmte van de spotlight heel erg stimulerend als je als webshop in die turbulente e-commerce een top logistiek serviceniveau weet te bereiken.

Battle tussen Coolblue, HelloFresh en Vente-Exclusive
Veel webshops hebben zich dit jaar kandidaat gesteld voor de prijs. Een aantal is net niet tot de finale doorgedrongen. Finalisten en winnaars zijn overigens zeker niet alleen de heel grote webshops. Dat heeft Futurumshop bewezen, de winnaar van vorig jaar. Ik verwacht dat het as. woensdag echt een battle wordt: De finalisten mogen zichzelf allemaal 10 minuten presenteren en gaan daarna in debat met de zaal. En in die zaal zit de top van e-fulfilment Nederland (én Belgie; de award is sinds dit jaar een Benelux award).

Awards: nuttig en belangrijk  of nodeloze rompslomp?
Wat vind jij? Zeg je: ‘Het zal allemaal wel, ik geef prio aan m’n operationele proces voor vandaag en morgen. Dit soort feestjes is gewoonweg overbodig?' Of kom jij uit de hoek van: 'Zeker, het dagelijks werk gaat door, maar de verhalen horen en vakgenoten ontmoeten: met zo’n award-feest is dat leuk en leerzaam tegelijkertijd!'?

NB: Woensdagmiddag wordt voor het eerst ook een publieksprijs uitgereikt. Stemmen op de 3 finalisten voor de publieksprijs kan tot dinsdagavond 16 september, 23:59 uur.