Twinkle | Digital Commerce

Connecting customers is van alle markten

2017-05-26
180101
  • 2:54

Het ANVR-congres 2014 op Cyprus werd vanochtend geopend door voorzitter en directeur Frank Oostdam. In zijn welkomstboodschap vertelde hij over de uitdagende marktomstandigheden in de (online) reiswereld.

De ANVR is een van de 24 brancheverenigingen die meedoen in het programma Shopping2020. Beter nog, Frank kondigde vanochtend aan dat de ANVR gaat starten met Travel2020. Hij wil met de sector vooruit kijken naar de toekomst. Een top initiatief! Aanleiding genoeg om onze Jorij Abraham en GfK’s Marco Wolters te vragen het congres te openen met de belangrijkste bevindingen uit Shopping2020. Het eindrapport van Travel2020 staat gepland voor mei 2015.

Je vraagt je af hoe ondernemers alle ontwikkelingen kunnen bijhouden? Natuurlijk proberen we met Shopping2020 ondernemers in alle sectoren met visie, best practices, et cetera bij te staan. Meer dan 650 experts werken momenteel samen in 30 expertgroepen. Maar dan nog. Laten we eens even kijken naar de ontwikkelingen op één dag. Pakken we zo maar even - ad random - de dag van eergisteren, 12 november.

Amazon.nl
Belangrijkste nieuws in Nederland is natuurlijk de komst van Amazon. Een voorzichtige entree op de Nederlandse markt, waar met de introductie van Kindle en de verkoop van e-books de eerste schreden richting de consument worden gezet. In het FD van 11 november schrijft bijzonder hoogleraar Cor Molenaar in een opiniestuk dat niet de webwinkels, maar de fysieke winkels die nog niet online zijn het meest van de komst van Amazon te vrezen hebben. Het is een boodschap die velen niet willen horen, maar de ontwikkelingen elders in de wereld spreken in het voordeel van Molenaar. Sainsbury’s bericht gisteren over teruglopende omzetten door oprukkende discounters en doordat steeds meer Britten hun boodschappen online doen. Voor wie het niet weet, Amazon heeft een dominante marktpositie in de UK. Het veranderende consumentengedrag (meer online kopen) is lastig voor ketens als Sainsbury met veel winkelruimte op hun balans.

En passant weet de Chinese e-commerce gigant Alibaba ook op dezelfde dag (ik reken het tijdsverschil even in mijn voordeel) maar liefst voor 9,3 miljard dollar aan producten te verhandelen in China. Op één (1!) dag dus. Dat is zo’n beetje wat heel Nederland in de eerste helft van 2014 online besteedde! Vorig jaar was ik rond deze tijd in China en toen heb ik daar de enorme kracht van de Chinese e-commerce industrie mogen ervaren.

En dan opent in dezelfde 24 uur Jumbo in Nederland ook nog eens zijn webwinkel. Consumenten kunnen bij pick-up points hun bestelde etenswaren en huishoudelijke producten afhalen. Het zal de supermarktwereld niet direct op zijn grondvesten doen schudden, maar de toon is gezet. Volgens 440 Shopping2020 experts wordt in 2020 niet 1 procent (2013) van alle food online gekocht, maar zal dat aandeel groeien naar 14 procent. We zullen het zien.

De reiswereld in 2020
Voor de reiswereld voorspellen de experts van Shopping2020 een online marktaandeel in 2020 van meer dan 80 procent voor vlieg- en pakketreizen. GfK’s Marco Wolters vertelde vanochtend dat uit de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat in de eerste helft van dit jaar 34 procent van alle online uitgegeven euro’s aan reizen werd besteed. Daarbinnen is 67 procent online only aangekocht, 15 procent alleen in de winkel en 18 procent  via een combinatie van online met het bezoeken van een reisbureau. Het zal u duidelijk zijn in welke richting de trends gaan. We leven in een disruptieve wereld, waar het uiteindelijk gaat om klantenbinden. Maakt niet uit in welke markt je zit. Connecting customers is van alle markten. Wordt een mooi congres hier in Cyprus.

Binnenkort meer blogs, onder andere over hoe Nederlandse b2c-ondernemers aankijken tegen de komst van Amazon naar Nederland. Nieuw Shopping2020-onderzoek wordt de komende dagen gepubliceerd.