Twinkle | Digital Commerce

'Wat heeft een mbo-er te zoeken in e-commerce?'

2017-05-26
180101

E-commerce groeit en dus zijn er steeds meer mensen nodig. Als je nu studeert is het een ideale sector om je op te richten. Om stages in te zoeken en je afstudeerrichting op af te stemmen. Tenminste, als je hoger bent opgeleid. Want zijn er wel mbo-ers nodig in deze sector?
 
De e-commerce sector werd enige tijd gezien als bedreiging voor de Nederlandse werkgelegenheid. Met name voor het begin van de crisis dachten mensen soms nog dat webwinkels zouden zorgen voor leegstand, automatisering en dus banenverlies in de detailhandel. Inmiddels is dit imago gelukkig wel verbeterd. Iedereen ziet hoeveel webwinkels doen aan marketing, de omnichannel-beleving, klantenservice en noem maar op. De lage marges in de branche zeggen eigenlijk al genoeg; alle omzet die webwinkels maken wordt direct weer teruggepompt in de economie, en dat levert banen op!

Honderden banen voor hbo-ers
Bij de verschillende grote webwinkels zien we dus continu vacatures staan. Bol.com heeft op het moment van schrijven 98
vacatures. Drie daarvan kunnen door een mbo-er worden ingevuld en daarvan zijn er twee een stage. Alleen als ideale netwerkbeheerder hoef je hier dus met je mbo-diploma aan te kloppen. Bij Wehkamp staan er 23 vacatures uit. Het bedrijf uit Zwolle zoekt onder andere een tester, een junior marketeer en een category assistent. Dat lijken de meest laagdrempelige banen die genoemd zijn, maar alleen voor de functie van tester is hbo genoeg; voor beide andere functies is Wehkamp eigenlijk op zoek naar een wo-afgestudeerde. Coolblue dan. Dat bedrijf heeft momenteel zo’n zestig vacatures. Voor een inpakker zoeken ze iemand die nog bezig is met zijn hbo-studie. Bij de gastvrouw wordt geen studie genoemd maar daarmee bouw je natuurlijk ook niet de meest e-commerce gerichte carrière op. Een simpele e-mailmarketeer? Heb je twee jaar werkervaring en een hbo-diploma voor nodig.

Bij de meeste andere spelers is het niet veel anders. Natuurlijk zijn er wel mbo-vacatures te vinden, maar het is goed zoeken. Zo werft Thuisbezorgd een buitendienstmedewerker die nieuwe restaurants aansluit. Die mag met zijn mbo-diploma best solliciteren, als ‘ie daarnaast maar wel hbo werk- en denkniveau bezit.

Bij fonQ wordt er gezocht naar een klantenservicemedewerker die ook vloeiend Duits spreekt en schrijft en er geen problemen mee heeft om ook ’s avonds en in de weekenden te werken. Zo iemand is blijkbaar lastig te vinden en voor die functie zou mbo kunnen volstaan.

Sluiten hbo-studies beter aan op e-commerce?

Biedt het hbo dan zoveel meer e-commerce kennis dan het mbo? Eerlijk gezegd niet. Als we een rondje doen onder webwinkeliers die nu veel vacatures hebben uitstaan, geeft het merendeel aan dat ze niet verwachten dat mensen die al echt voldoende kennis hebben om aan de slag te kunnen gaan daarop zullen reageren. Vooral grotere e-commerce bedrijven leiden liever zelf op. Ze veranderen jaarlijks zoveel processen dat ze simpelweg iemand zoeken die het tempo bij kan houden en die aan een half woord genoeg heeft, snel verbanden kan leggen en zelfstandig dingen oppakt. Fouten worden niet geduld. Een content- of e-mailmarketeer die soms een spellingsfoutje maakt? Dat kan dus écht niet! En dus wordt overal gevraagd naar hbo-niveau.
 
Mbo’ers
In Nederland heeft de meerderheid nog altijd mbo-niveau en die mensen zijn ook op zoek naar werk.

 

Natuurlijk kunnen mbo’ers in het magazijn aan de slag – als die werkzaamheden niet zijn uitbesteed aan buitenlandse uitzendbureaus – of als pakketbezorger een belangrijke taak vervullen. Maar daarvoor ga je als mbo’er geen e-commerce studie volgen. Dat is meer een functie voor iemand met een logistieke droom. Maar wat nu als e-commerce helemaal je ding is?

Mbo’s die wel actief zijn met e-commerce, bijvoorbeeld onderwijsinstellingen die actief gebruik maken van de Webshopheld-studiemethode, geven aan wel vaker van dit probleem te hebben gehoord. Toch zien zij voldoende kansen om e-commerce in de studie te omarmen. De toplaag is misschien alleen voor de echte toppers weggelegd maar net onder die grote jongens zien de mbo-instellingen voldoende spelers die op zoek zijn personeel dat juist betaalbaar is.

Kansen in het mkb
Zij zien de grootste kansen dan ook in het mkb. Topspelers zoals de grootste tien webwinkels hebben hoge eisen maar lokale winkels laten de webshop vaak beheren door dezelfde mensen die overdag in de fysieke winkels staan. Als het daar wat minder druk is, kruipen ze achter de pc voor de online activiteiten zoals het maken van een nieuwsbrief, wat social media-berichten of in enkele gevallen het bijhouden van de webwinkel.

Voor dit winkelpersoneel is helaas in veel gevallen geen hbo-salaris weggelegd en dus zijn deze spelers juist op zoek naar die extra handige, en ‘omnichannel-opgeleide’ jongens en meisjes met een mbo-diploma. Kleine lokale spelers hebben niet altijd de kennis en tijd om medewerkers zelf verder te scholen dus is een sterke basis daar meer dan welkom.

Als we de docenten mogen geloven is het juist het mkb dat schreeuwt om extra e-commerce kennis van afstudeerders, ongeacht of die van het mbo of hbo komen. Door de druk op de detailhandel is de werkgelegenheid in deze groep wel enorm onder druk komen te staan maar vaak is een goedopgeleide starter wel nog welkom. Deze vacatures worden alleen meestal via-via ingevuld. Je komt ze op vacaturesites misschien net wat minder tegen. Daarnaast is het mbo een belangrijke bron van doorstromers naar het hbo. Als al binnen het mbo extra aandacht kan worden geschonken aan de actualiteit, dan kan dit ervoor zorgen dat men op het hbo echt de diepte in gaat.