Twinkle | Digital Commerce

De illusie van stijgende winkelverkopen

2017-11-08
180101
  • 2:39

De detailhandelsverkopen stegen vorig jaar met 1 procent in volume en een half procent in omzet. Al snel werd de conclusie getrokken dat het goed gaat met de winkels; het einde van de daling van winkelverkopen zou zijn bereikt. De wens is echter niet de realiteit.

Door: gastblogger Cor Molenaar

Consumenten gaven wel 0,5 procent meer uit, maar waaraan dan en bij wie? Er is nog steeds sprake van krimp op de fysieke winkelverkopen.

Waaraan wordt het geld uitgegeven?
Waaraan wordt geld besteed in de winkel?        

  • De supermarkten lieten een groeicijfer zien van 1,3 procent, terwijl de speciaalzaken niet groeiden maar gelijk bleven.
  • In de non-food lieten de typische winkels die je tegenkomt in iedere winkelstraat, die in huishoudelijke artikelen, een krimp zien van bijna 3 procent in omzet.
  • De omzet bij textielzaken daalde met 0,5 procent en bij bovenkledingzaken zelfs met ruim 1 procent.
  • De grootste groeiers waren consumentenelektronica (plus 2 procent omzet) en doe-het-zelfzaken (ook 2 procent). Winkels in deze twee categorieën treft u vooral aan buiten de klassieke winkelgebieden, in retailparken. De typische winkels in de winkelstraat stonden ook in 2014 onder druk. Daarnaast was er nog een toenemende druk op marges. Bij lagere prijzen en een hoger volume daalde de omzet toch. Al met al een voortzetting van de veranderingen in de markt. 
Invloed internet
Internet was weer de grootste groeier. Het CBS meet alleen de omzet van internetwinkels en van bedrijven die het merendeel van hun omzet uit internet halen. Deze ondernemers groeiden samen met 10 procent in omzet. De grootste groei van de online bestedingen komt echter van fysieke retailers die ook online verkopen, zoals Media Markt en de Bijenkorf. Deze omzet wordt door het CBS gemakshalve toegerekend aan de fysieke winkels. Het effect van internet is dus veel groter dan de cijfers in eerste instantie doen vermoeden. Onderzoeksbureau GfK maakt dit onderscheid trouwens wel, waardoor de internetverkopen hoger uitvallen. Deze cijfers worden over enkele weken gepubliceerd in de nieuwe Thuiswinkl Markt Monitor.
 
Vervormd beeld
Als we in ogenschouw nemen dat ongeveer 10 procent van alle non-food verkopen via internet gaat (pure online players plus bedrijven met winkels) en er in 2014 sprake is van een webgroei van 10 procent (volgens het CBS), dan komen we uit op een nominale bestedingsgroei in de non-food van 1 procent dankzij internet. Gerapporteerd wordt echter een bestedingsgroei van 0,5 procent over alle kanalen. Een rekensom leert dat de fysieke winkelverkopen niet zijn gestegen, maar licht zijn gedaald.
 
Uitdaging blijft
Er is nog geen enkele reden om de vlag uit te hangen en zeker niet om nu maar af te wachten wat er komen gaat. Internet blijft ook dit jaar weer groeien met ongeveer 15 procent, terwijl fysiske winkels in de eerste 6 weken van dit jaar 0 procent groei lieten zien (vorige week zelfs een daling van 4 procent). Pas dus op met de conclusie dat het nu weer goed gaat met de winkels! Daarnaast sparen consumenten meer, lossen ze hypotheken af en maken ze andere keuzes in het koopgedrag (winkels met lagere prijzen bijvoorbeeld). De veranderingen in koopgedrag zijn nog volop aan de gang, winkelgebieden en winkels moeten nog veel aantrekkelijker worden om klanten te trekken en te binden. Dit is een uitdaging voor gemeenten, vastgoed en winkeliers. Alleen gezamenlijk kan een winkelgebied weer zo leuk worden dat klanten er graag komen en kopen.