Twinkle | Digital Commerce

Trots en tevreden met 6 miljoen minder

2017-05-26
180101
  • 3:00

Je bent trots op je webshop. Trots op de mooie, glanzende lay-out. Trots op het met veel zorg geselecteerde logo. Je bent tevreden met hoe het gaat. Tevreden met de jonge frisse doelgroep die je aanspreekt en tevreden met de opties die je shop biedt. Je biedt geen speciale productcategorieën voor ouderen, de optie van een simpelere lay-out met een groter lettertype, of de mogelijkheid om een pagina van je webshop eenvoudig te printen.
 
Door gastblogger Nicolas Debaig

 
Mocht je jezelf en jouw webshop in het bovenstaande herkennen, dan mag je jezelf rekenen tot het gros van de webshopeigenaren die geen gebruik maakt van ouderenmarketing. Hoe tevreden je zelf misschien ook bent, hiermee loop je in ieder geval 6 miljoen 50-plussers mis.

50-plusser lijkt nichemarkt voor webshops
Het CBS voorspelt dat in 2019 de helft van de Nederlanders 50 jaar of ouder is. Afgezien van de vele complicaties die de vergrijzing met zich meebrengt, heeft dat in ieder geval één positieve kant voor retailers: de meeste 50-plussers zijn namelijk vermogend, zeker in tegenstelling tot sommige andere leeftijdsgroepen. 50-plussers hebben het hoogste huishoudelijke inkomen. De groep van 50- tot 60-jarigen heeft daarnaast ook een van de hoogste (pdf) persoonlijke inkomens. Juist dat maakt seniorenmarketing zo interessant. Ook vanuit het perspectief van de online retailer.

Wanneer je je voor inspiratie wendt tot de grootste online spelers van dit moment, kom je op dit vlak ook bedrogen uit. Webwinkels als Bol.com, Coolblue en het internationale Amazon bieden geen afgestemde faciliteiten voor ouderen, zoals grotere lettertypes of een gesimplificeerde lay-out. Voorbeelden van succesvolle seniorenmarketing liggen niet voor het oprapen en het lijkt er bijna op dat 6 miljoen 50-plussers online behandeld worden als nichemarkt: 6 miljoen gemiste kansen.

Liever een tablet dan een rollator
50-plussers (zeker de jongsten, maar ook de ‘ouderen’) zitten namelijk allang niet meer achter de geraniums. Ruim driekwart van de Nederlanders tussen de 65 en 75 jaar zit dagelijks op internet en van deze groep maakt 15 procent gebruik van social media. Het beeld van ouderen die uitsluitend in stenen winkels kopen moet verruild worden voor het beeld van swipende vingers op tablets. En het mooie is: deze vingers shoppen ook. Waarom deze groep minder aangesproken wordt op internet is daarom opvallend, maar niet geheel onbegrijpelijk. ‘Ouderen’ vormen namelijk een lastig te vangen doelgroep. Niet omdat deze groep zo bizar veeleisend is, maar omdat binnen de groep ouderen zoveel verschillende behoeften en interesses zijn. Verschillende onderzoeken, zoals het onderzoek van het Bindic kenniscentrum, leveren verschillende typologieën op in een poging de 50-plussers onder te verdelen in gelijkgezinden. Het simpelweg indelen van deze groep in drie afzonderlijke leeftijdscategorieën biedt voor een webshop echter niet de oplossing om de 50-plussers goed te bedienen. 

De moeite waard
Hoe deze groep succesvol te bereiken, is een onderwerp an sich. Maar het loont zeker de moeite eens goed te kijken wat werkt voor jouw webshop. Zelfs zonder al te veel verdieping is het mogelijk om je webshop voor een ouder publiek aantrekkelijk te maken. Het aanbieden van eerder genoemde opties zoals aparte productcategorieën en opmaak voor ouderen helpt. Maar ook het plaatsen van beeldmateriaal waarin senioren zich kunnen herkennen, eenvoudige navigatie en duidelijke contactgegevens dragen bij. Wat bovenal belangrijk is, is de veiligheid en betrouwbaarheid die de webshop uitstraalt. 50-plussers, en met name de ouderen binnen dit segment, zijn onzeker op het internet. Betrouwbare betaalopties, keurmerken en andere betrouwbaarheidsindicaties geven webshops een betrouwbare en veiligere uitstraling. Uit onze interne data bij Klarna blijkt bijvoorbeeld dat het aantal 56-plusklanten tussen 2013 en 2014 is toegenomen bij webshops die deze manier van achteraf betalen aanbieden. Met een paar kleine aanpassingen wordt je binnen no-time aantrekkelijker voor de 50-plusser, die ‘nichemarkt’ van 6 miljoen.
 
Nicolas Debaig is countrymanager bij Klarna.