Twinkle | Digital Commerce

Mobiele race tegen de klok

2017-05-26
692615
  • 2:12

Tap devices – smartphones en tablets – vormen onmiskenbaar de grote drijvende kracht achter de booming online verkopen. Mobiel shoppen is een wezenlijk onderdeel van onze levensstijl en routine geworden. Een van de belangrijkste successfactoren voor mobile commerce is ‘tijd’.

Door: gastblogger Nicolas Debaig

De afgelopen jaren nam de tijd dat consumenten in een webshop blijven toe. Opvallend genoeg neemt deze bezoektijd nu weer af, zo blijkt uit de shopping index van Demandware: vergeleken met het eerste kwartaal in 2014 is de gemiddelde tijdsbesteding, over alle devices, met 31 procent gedaald tot een bezoektijd van 8,9 minuten in het eerste kwartaal van 2015.

Wanneer we specifiek kijken naar de gemiddelde tijd per smartphone-bezoek zien we een afname van zelfs 43 procent, tot een gemiddelde van 8,4 minuten. Deze ontwikkeling stelt ondernemers voor de uitdaging om in steeds kortere tijd de consument te inspireren en (ver)leiden tot aankoop.

Altijd en overal steeds belangrijker
Door de toenemende beschikbaarheid van (steeds beter betaalbare) mobiele devices wereldwijd is mobile shopping uitgegroeid tot een complete gebruiksvriendelijke en snelle ‘shopping experience’. Het aanbieden van uitgebreide info, een productfoto en een logische opbouw is niet meer voldoende om te concurreren met andere webshops. Een responsive website is het minimale.

De consument wil kunnen winkelen via verschillende apparaten, het liefst 24/7, met de mogelijkheid om achteraf te betalen: wisten we dit al? Blijkbaar toch niet: bij de lancering van Google’s nieuwe vindbaarheidscriteria bleek dat 10 van de 50 grootste webshops uit de Twinkle100 niet mobielvriendelijk waren. De race is dus nog niet gelopen. De consument verwacht een naadloze overgang tussen alle kanalen en mogelijkheden, en de mogelijkheid om ook te kunnen shoppen in of vanuit een ander land. Binnen 9 minuten.

De tijd dringt
Dankzij innovaties op het gebied van technologie blijft het gebruik van smartphones en tablets wereldwijd verder toenemen. Het winkelgedrag van de consument verandert en de webshops en apps veranderen mee. Met name de kortere tijd die de consument wil doorbrengen in webshops leidt tot druk bij online retailers om goed te presteren met passende functionaliteiten. En dan hebben we het nog niet eens over de beperkte tijd die de webshopeigenaar heeft om voor de andere troepen uit te lopen.

Voor webshops met beperkte mobiele functionaliteit en een shopping experience die niet (of beperkt) aan de verwachting van de consument voldoet, zal de klap hard aankomen. De terugloop van verkopen en andere negatieve gevolgen van ontevreden shoppers vormen een wezenlijk risico voor hun bestaansrecht. De smartphone zal alle andere digitale shopping tools verslaan. Daarop hoeven we niet lang meer te wachten.

Door Nicolas Debaig is Country Manager bij Klarna.

Lees ook: Helft e-commerce is m-commere in China (30 juli 2015)